Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ynskje om snøggladdar på Bjorli

Startet av Gekko, tirsdag 02. oktober 2012, klokken 22:13

« forrige - neste »

Gekko

Hei !

Vi har klart å starte bilen med ladekabelen tilkoblet og rygget så kontakten i bilen ble knekt. Har fikset kontakten men bilen ville ikke lade. Det viser seg at det ligger en føler i kontakten på bilen som kjenner/føler om ladekabelen er tilkoblet bilen. Ved demontering av kontakten fant jeg et lite printkort på siden. På dette printkortet er det loddet 2 stk magnetiske tungeelement. Se vedlegg

Pluggen for tilkobling/demontering av føleren ligger bak frontlampe på sjåførside. Jeg har kortsluttet føleren inntil vi får delene fra ELFA og bilen lader som vanlig.  :-)

Det er altså et on/off signal (potensialfritt) som er tilbakemelding til sentralen om kabel er tilkoblet eller ikke.

Håper dette er til bruk for andre..

Geir K
Think City (79' Km), Opel Ampera (68' Km), Leaf (72' Km)

El rayo

Bra at du fikk fikset det midlertidig.

Føleren er en "reed switch" og aktiviseres (gir kontakt) av et magnetfelt.

I standarden for ladesystemet kalles dette for "proximity switch" - nærhetsbryter og den ble innført som krav i 2010. De første bilene som ble solgt i USA hadde ikke denne sikkerhetsfunksjonen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: Gekko på onsdag 12. september 2012, klokken 09:59
Vi har klart å starte bilen med ladekabelen tilkoblet og rygget så kontakten i bilen ble knekt. Har fikset kontakten men bilen ville ikke lade.
Det viser seg at det ligger en føler i kontakten på bilen som kjenner/føler om ladekabelen er tilkoblet bilen.

Trodde ikke det var mulig å kjøre med kabelen innkoblet. Slik er det til og med på gamle PSAer.
Hva i all verden er vitsen med føleren hvis den ikke forhinderer deg fra å kjøre bilen ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Kona klarte ä rygge ned en slak bakke med en PSA, uten ä bruke motoren. Tipper det samme har skjedd her.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

#4
Sitat fra: Elmo på onsdag 12. september 2012, klokken 20:23
Sitat fra: Gekko på onsdag 12. september 2012, klokken 09:59
Vi har klart å starte bilen med ladekabelen tilkoblet og rygget så kontakten i bilen ble knekt. Har fikset kontakten men bilen ville ikke lade.
Det viser seg at det ligger en føler i kontakten på bilen som kjenner/føler om ladekabelen er tilkoblet bilen.
Trodde ikke det var mulig å kjøre med kabelen innkoblet. Slik er det til og med på gamle PSAer.
Hva i all verden er vitsen med føleren hvis den ikke forhinderer deg fra å kjøre bilen ???

For å kutte strømmen på laderen, slik at det ikke oppstår sot/gnist i kontakten.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

POSi411

Sitat fra: Elmo på onsdag 12. september 2012, klokken 20:23
Sitat fra: Gekko på onsdag 12. september 2012, klokken 09:59
Vi har klart å starte bilen med ladekabelen tilkoblet og rygget så kontakten i bilen ble knekt. Har fikset kontakten men bilen ville ikke lade.
Det viser seg at det ligger en føler i kontakten på bilen som kjenner/føler om ladekabelen er tilkoblet bilen.

Trodde ikke det var mulig å kjøre med kabelen innkoblet. Slik er det til og med på gamle PSAer.
Hva i all verden er vitsen med føleren hvis den ikke forhinderer deg fra å kjøre bilen ???

Det er ikke mulig å "starte" eller kjøre med ladekabelen tilkoblet bilen.
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

El rayo

Sitat fra: POSi411 på torsdag 13. september 2012, klokken 19:06
Sitat fra: Elmo på onsdag 12. september 2012, klokken 20:23
Sitat fra: Gekko på onsdag 12. september 2012, klokken 09:59
Vi har klart å starte bilen med ladekabelen tilkoblet og rygget så kontakten i bilen ble knekt. Har fikset kontakten men bilen ville ikke lade.
Det viser seg at det ligger en føler i kontakten på bilen som kjenner/føler om ladekabelen er tilkoblet bilen.

Trodde ikke det var mulig å kjøre med kabelen innkoblet. Slik er det til og med på gamle PSAer.
Hva i all verden er vitsen med føleren hvis den ikke forhinderer deg fra å kjøre bilen ???

Det er ikke mulig å "starte" eller kjøre med ladekabelen tilkoblet bilen.
Er ikke sikker på nye Th!nk, men Th!nk classic kan "startes" og kjøres når man kobler ladekabelen fra veggen, selv om den er koblet til i bilen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

POSi411

#7
Sitat fra: El rayo på torsdag 13. september 2012, klokken 21:39
Sitat fra: POSi411 på torsdag 13. september 2012, klokken 19:06
Sitat fra: Elmo på onsdag 12. september 2012, klokken 20:23
Trodde ikke det var mulig å kjøre med kabelen innkoblet. Slik er det til og med på gamle PSAer.
Hva i all verden er vitsen med føleren hvis den ikke forhinderer deg fra å kjøre bilen ???

Det er ikke mulig å "starte" eller kjøre med ladekabelen tilkoblet bilen.
Er ikke sikker på nye Th!nk, men Th!nk classic kan "startes" og kjøres når man kobler ladekabelen fra veggen, selv om den er koblet til i bilen.
Det skal ikke gå an på PIV5.

(Edit Forum admin: Rettet opp i quote rot)
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

cra

Sitat fra: El rayo på torsdag 13. september 2012, klokken 21:39
Er ikke sikker på nye Th!nk, men Th!nk classic kan "startes" og kjøres når man kobler ladekabelen fra veggen, selv om den er koblet til i bilen.

Ja, på Think Classic går sjekken ut på om det er spenning på ladeinntaket, slik at ved bruk av timer (eller hvis det av andre årsaker ikke er spenning på inntaket) kan man gå i denne fella.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

#9
Sitat fra: El rayo på torsdag 13. september 2012, klokken 21:39
Er ikke sikker på nye Th!nk, men Th!nk classic kan "startes" og kjøres når man kobler ladekabelen fra veggen, selv om den er koblet til i bilen.
Sitat fra: cra på fredag 14. september 2012, klokken 09:00
Ja, på Think Classic går sjekken ut på om det er spenning på ladeinntaket, slik at ved bruk av timer (eller hvis det av andre årsaker ikke er spenning på inntaket) kan man gå i denne fella.

OK.
På PSA Classic er det en lask i ladehansken som kortslutter to punkter i ladeinntaket, så der må ladehansken ut før du kan starte/kjøre.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Arnie

#10
Jeg må tilstå at jeg har gjort samme tabbe som Gekko. Jeg har kjørt Think City i snart fire år og tar helt automatisk ut pluggen før jeg kjører. Men en dag jeg var ganske stresset skjedde det likevel at jeg glemte det, og dro ut pluggen med det resultat at kontakten i bilen ble skadet. Og etterpå ville ikke bilen gå. Den mente ladekabelen sto i. Bilen oppførte seg altså motsatt av det som skal være normalt. Det skal ikke være mulig å kjøre bilen med ladekabel innkoblet.

Forklaringen på dette har jeg ikke kommet til bunns i, men det ligger nok i at Thinken min er litt spesiell. Den har nemlig vært testbil hos Bosch i Tyskland, og har en del spesielle særtrekk. ABS-lampa lyser bestandig bl.a.

Gekko skriver at han har kortsluttet kortet, men det fins en enklere løsning som jeg benyttet meg av for å få bilen til å gå igjen: Ledningen fra det lille kretskortet i bilkontakten - som magnetisk registerer at ladeledning er tilkoblet - er en hvit "lampeledning" som går til en kontakt på innerskjermen. Jeg dro rett og slett ut denne kontakten, og da blir ikke pcu'en i stand til å detektere om ladeledning er tilkoblet...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA