Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erstatte 2019 model 3 med ny model 3

Startet av gruffalo, tirsdag 21. desember 2021, klokken 10:38

« forrige - neste »

HCO

#30
Sitat fra: gruffalo på tirsdag 28. desember 2021, klokken 13:19
(...)
-varmetråder i bakruta slutta å virke: ny bakrute
-sprekk i panoramatak: nytt tak
-bryter for å åpne bakluke slutta å virke: ny bryter, men mekaniker skadet lakken
-lakkere bakluke
-ulyd forstilling høyre: de bytta tannstang, støtdemper, drivaksel og muligens mer, før de fant ut at det var øvre bærekule.
-i tillegg har de bytta nedre bærekule begge sider
-ved siste besøk oppdaga de slark i hjuloppheng bak, jeg venter på deler til det nå
-i mellomtiden har jeg fått varsel om feil på sikkerhetssystem. Det er trolig varsel for sikkerhetsbelte, da dette ikke virker lenger
-seinest i dag kom en ny feil: speil førerside felte seg ikke ut. Verkstedet fiksa det med å "brekke" det ut, så får jeg i alle fall brukt bilen forsvarlig.
(...)

Så på 75.000km har du hatt 4 reelle feil, om du ser bort ifra klønete mekanikere og slitedeler. Dersom det er tålegrensen din for feil på nybil, bør du iallefall ikke kjøpe Audi eller annet VAG-produkt.

Jeg har en tidlig 2019-modell, som har hatt 1 feil (defekt lås på ladeluke) på 50.000km. Jeg har planlagt med å ha den lenge, så den gikk rett på lakkforsegling og understellsbehandling etter henting. Den har også fått Funderud dekselsett.

Jeg er ikke uenig i at Model 3 antakelig kommer til å bli den nye ungdomsbilen om noen år. Mht. salgstall er det den "nye Bobla", så det vil være drøssevis av de til salgs. I tillegg vil mange av bilene som ikke er antirustbehandlet ha mye stygg (men forhåpentligvis ikke farlig) rust, som drar verdien ned. Men jeg ser bare positivt på at yngre førere kan få tilgang til en av de mest kollisjonssikre bilene som noengang er testet. Og selv om Model 3 er rask, har den så gode førerassistentsystemer at jeg tror det heller vil gi færre enn flere ungdomsulykker når ungdommen oppgraderer fra BMW 3 til Tesla 3.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

gruffalo

Siste nytt er at den har stått på verksted hele uka med feil på sikkerhetssystem. Men vi har lånebil, så det er ikke noe stress
E-tron 55 sportback 2022

Otkristo

Sitat fra: filtvet på tirsdag 28. desember 2021, klokken 18:14
I og med at det er så mange småfeil på mange biler kan en jo lure på om tesla noensinne går i pluss uten subsidier..... De må bruke vannvittig mye penger på å fixe ting i etterkant.
I 4.kvartal 2021 hadde Tesla en fortjeneste på nesten 5 milliarder dollar, 30% margin (29,2% uten salg av klimakvoter)
Så at Tesla ikke tjener penger er lagt død for en god stund siden ...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA