Markant klakk-lyd ved første brems etter giring

Startet av trykkertor, onsdag 15. desember 2021, klokken 22:55

« forrige - neste »

Radial

Trykke inn P? Hørtes risikosport ut.

Er da bare å holde spaken oppover i 2 sek hvis man er i D, så er du i Nøytral og man har nå kun mekaniske bremser.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

trykkertor

Sitat fra: Klykken på lørdag 15. januar 2022, klokken 16:01
Sitat fra: Stjerneglis på fredag 14. januar 2022, klokken 22:22
Sitat fra: Kim- på torsdag 13. januar 2022, klokken 19:22
Få litt god fart og trykk inn P knappen

Bremser den på alle 4 da eller kun bak?
Kun bak, og med parkbrems-kalipper.
Men klakket kommer fra frembremsene, så da vil den metoden ikke gjøre noe for problemstillingen i dette emne.

jlan

Sitat fra: Klykken på lørdag 15. januar 2022, klokken 16:01
Kun bak, og med parkbrems-kalipper.
Det var slik på tidlig Model S/X, men det er kraftig bremsevirkning nå, så jeg tror hovedbremsene på alle hjul også aktiveres. Det er ihvertfall ikke separate parkbrems kalipere på 3/Y.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på lørdag 15. januar 2022, klokken 22:49
Sitat fra: Klykken på lørdag 15. januar 2022, klokken 16:01
Kun bak, og med parkbrems-kalipper.
Det var slik på tidlig Model S/X, men det er kraftig bremsevirkning nå, så jeg tror hovedbremsene på alle hjul også aktiveres. Det er ihvertfall ikke separate parkbrems kalipere på 3/Y.
Nei, parkbremsfunksjonen er integrert i kaliperne bak. Men dersom man trykker på parkbremsknappen mens man  kjører tror jeg alle hjul bremses. Mener jeg testet dette ved øvelseskjøring. Må sjekke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kaffe-Lars

Jeg fikk en plausibel forklaring fra Tesla her om dagen. De kunne fortelle at det har vært et problem tidligere med Model X at bremseklossene kommer borti skiva når man legger helt over og har bilen i revers. Dette lagde en skrapelyd. Det kan derfor tenkes at Tesla har oppgradert bremsesystemene på nyere modeller for å forhindre dette - altså at stemplene trekkes helt ut når man skifter kjøreretning. Når man da trykker inn bremsene første gang etter skifte av kjøreretning har stemplene ekstra lang vandring og man får den beskrevne "klakk-lyden".

Jeg vil legge til at jeg har denne lyden hver gang bilen "er kald", men dersom jeg varmer bremsene opp gjennom noen kraftige nedbremsinger, så forsvinner lyden. (Den kommer tilbake når bilen har stått en times tid.)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA