Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LED stop lights på biltema

Startet av Elektrolytt, mandag 15. oktober 2012, klokken 11:41

« forrige - neste »

Elektrolytt

#15
Med god hjelp fra Google fant jeg dette skjema for shuntdriver til Kewet 4:
http://www.friesecke.de/Fahrzeuge/Kewet/Shuntdriver-Schematic.jpg
Ser ut til å være tilsvarende som i min Kewet 5, og at jeg trenger 2stk BUK456-800B

Håper noen kan bekrefte (eller avkrefte) at denne er lik i min Kewet 5, som på skjema jeg linker til.
Finner BUK456-800A tilgjengelig for bestilling hos www.elektroshop.no


Elektrolytt

Har fått på plass nye transistorer i shunt-driveren, og montert tilbake for test, men viser seg at den ikke vil koble inn shunt-viklingen.
Har ikke fått feilsøkt nærmere på shunt-driveren for å finne ut hvorfor den ikke fungerer, men spekulerer på hva som er årsaken til at feilen har oppstått.
Er det noen som vet hvor stor strøm det normalt vil gå i shunt-viklingen når den er innkoblet? kan jeg teste denne ved å koble ledningen fra shuntvikling direkte (via sikring) til minus, og testkjøre i lav hastighet?

hens

Shuntviklingen har ganske lav motstand, 3-4 ohm, så det går nok ca 20A i den.
Den ligger fullt inne ved lav hastighet for å gi stort dreiemoment, og så mindre strøm etter som turtallet stiger.
Hvis det er brudd i shuntkretsen vil ikke feltstyrken bli høy nok, og det går store strømmer i ankerkretsen og serieviklingen for å gi moment. Da vil børstene og kommutatoren brenne.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elektrolytt

Takk for info hens :)
Har nå gjort en test med shuntviklingen fast innkoblet.
Startet med en 25A sikring i kretsen, men blåste den etter bare et par meter.
Neste forsøk sikret med 30A holdt ikke stort lengre.
Sikret med 40A fikk jeg kjørt 30-40 meter i gangfart før sikringen røk.
Hadde ikke amperemeter tilgjengelig for testen, men ser jo at det går alvorlig mye strøm. Motoren ble også merkbart varm på denne lille kjøreturen.
Som tidligere nevnt er børstene minimalt slitt (har sjekket alle) og kommutator ser helt fin ut.
Får kjørt bilen når shuntviklingen er frakoblet, men merker jo at motoren da er svak.

Regner med konklusjonen her er tilnærmet kortslutning i shuntviklingen...?
Vil det lønne seg med reparasjon av motor, eller finnes det fungerende brukte motorer i markedet til en fornuftig pris?

El rayo

Sitat fra: Elektrolytt på torsdag 25. oktober 2012, klokken 21:42
Regner med konklusjonen her er tilnærmet kortslutning i shuntviklingen...?
Vil det lønne seg med reparasjon av motor, eller finnes det fungerende brukte motorer i markedet til en fornuftig pris?
Søk på gulesider etter vikleverksteder i nærheten.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Koble fra motorkabler. Mål shuntmotstanden, den skal være 3-4 Ohm. kontroller kablene for kortslutninger.
Når det er konstatert kortslutning i shuntkrets er løsningen enkel, løft av børstefjærene og demonter statorhuset fra endestykket som sitter i gearkassen. Merk posisjon og skru ut de 8 små 5mm skruene. Trekk huset ut der høyre bakre støtdemper sitter.   Ankeret sitter nå igjen i gearkassen

Sannsynligvis finner du en eller annen kortslutning i feltets tilkoblinger som kan repareres.
Hvis spolene er brent kan disse lages nye eller skiftes med brukte.  Det er viktig at kablene og spolene kobles riktig vei. Fotografer derfor huset innvendig før demontering.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elektrolytt

Takk for gode svar :) Skal prøve meg på demontering, og kontakte et vikleverksted i nærheten for hjelp til reparasjon. Hvordan er fremgangsmåten for å dele motor og girkasse dersom jeg velger å ta ut hele motoren?

hens

#22
Helt jævlig hvis det er en Thrige Titanmotor!  Den er matt rød.

Å ta motor og gearkasse fra hverandre er vanskeliig eller umulig uten å ødelegge gearkassehuset. Ofte sitter dette svært godt sammen og krever brutale metoder.

Å ta av motorhuset og la ankeret og endelokket sitte er derimot en enkel skrujobb. Da kommer du til feltspolene slik at disse kan kontrolleres,  repareres eller skiftes.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elektrolytt

Motor er av type Thrige Electric TTL180C. I følge forrige eier har motor vært ute av bilen for reparasjon. Dette etter at den stoppet helt, og den skal da ha vært "bygget opp på nytt". Er noe uklart hva som faktisk er utført ved denne reparasjonen, men er klart at motor har vært ute av bilen.
Tenker at jeg prøver meg på å demontere statorhuset, og få et lokalt vikleverskted til å reparere eller bytte viklingene.

Elektrolytt

Har nå demontert motor og girkasse samlet, og levert inn hos et lokalt vikleverksted. Enkel og grei jobb med demontering, og motor+girkasse var ikke tyngre enn at det gikk fint å løfte ut (ned) for hånd :)

Er nå interessert i å kjøpe en "shunt-controller" dersom noen har liggende en slik til Kewet 5.

Elektrolytt

Motor er nå tilbake fra reprasjon hos vikleverkstedet :)
Nå som den skal monteres tilbake lurer jeg på hvilken type, og mengde, olje som skal brukes på girkasse?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA