Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hydrogenveien

Startet av Lynet, onsdag 23. januar 2008, klokken 22:30

« forrige - neste »

Lynet

Det er 2 store forbedringspotensialer på Think sin Webasto:

1: Bygge den om/ flytte den, slik at den ikke går på omluft. Dette vil forbedre duggproblemet betraktelig. Forslag til løsning mottas med takk.

2: Dieseltanken får jeg lirket inn 5 liter på, men da må jeg bruke meget lang tid. Årsaken er at dieselen skummer, og fyllepunktet ligger nesten like lavt som tanken!! Her mottas også forbedringsforlag med takk.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Laban

Ville tatt med at den bør kunne gå selv om tenningen er skrudd av med en timer slik som Kewet har.

Irriterende at når den endelig har fått opp varmen litt så skal man ta en liten stopp for å handle litt e.l. så stopper den og starter ikke før tenninga er på igjen. Tør ikke å la den stå med tenninga på i byen (har som regel bare med en nøkkel).

Noen som vet om det går an å koble Webastoen utenom tenningen forresten?
Trenger vel en ekstern vifte også for å blåse inn luft. 
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

elektrolux

Sitat fra: Laban på lørdag 19. januar 2008, klokken 12:51

Noen som vet om det går an å koble Webastoen utenom tenningen forresten?


Regner med at Think sin Webasto i prinsippet er lik alle andre Webastoer. I så fall må en styrestømsledning legges direkte fra +12V i stedet for via tenningslåsen. Alternativt skal det gå an å tvangskjøre Webastoen med tidsuret.   

Selve forsyningsspenningen går allerede direkte fra batteriet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: Lynet på lørdag 19. januar 2008, klokken 10:01
2: Dieseltanken får jeg lirket inn 5 liter på, men da må jeg bruke meget lang tid. Årsaken er at dieselen skummer, og fyllepunktet ligger nesten like lavt som tanken!! Her mottas også forbedringsforlag med takk.
Jeg fyller en jerrykanne på bensinstasjonen og lar den ta seg av skummingen. Bruker toppen på en 1/2 liters brusflaske som trakt når jeg fyller tanken i bilen. En original helletut til jerrykanna fungerer sikkert også.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Laban på lørdag 19. januar 2008, klokken 12:51
Noen som vet om det går an å koble Webastoen utenom tenningen forresten?
Trenger vel en ekstern vifte også for å blåse inn luft. 
Bryteren på dashbordet som ikke er i bruk ble opprinnelig tenkt brukt til ekstravarmer. Jeg går ut fra at de her tenker på Webasto. Bryteren styrer rele R12 og spenningen hentes fra batteripluss. Jeg vet ikke om det er gjort forandringer i bilen fra mitt koblingsskjema datert 991021.

Det må være en grunn til at de forandret på den opprinnelige koblingen.

Tror ikke man trenger ekstern vifte, hva skulle hensikten med den være når bilen er parkert?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

#5
Sitat fra: Laban på lørdag 19. januar 2008, klokken 12:51
Tør ikke å la den stå med tenninga på i byen.

Min Saxo har sentrallås med ekstern remote, men det har kanskje ikke Th!nk ?
Hvis jeg skal ta en liten stopp for å handle litt lar jeg tenningen og Webastoen stå på, og låser med remote'en.
Og så har jeg en delbar nøkkelring fra Clas Ohlson (25-181), så jeg enkelt tar med meg allt unntatt tennignsnøkkelen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lynet

Hei alle sammen, masse gode inlegg her. Men jeg savner fortsatt løsning på å få inn friskluft slik at det ikke dugger så mye.....
Hull i gulvet ved inntaket på Webastoen, og eventulet en slange fremover under gulvet og opp i fronten?

Enkel løsning på fjernkontroll: Kjøp en Defa smartstart. Enkel å montere, og virker utmerket.
Et tips med det samme er å bytte matestrømmen til sikringen slik at den ikke blir brutt i startøyeblikket. Klipp tykk rosa ledning, og skjøt den inn på tykk orange ledning bak sikringsboksen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

#7
Faren med å lage hull i gulvet er at Webastoen suger inn vannsprut i regnvær. Webastoen suger luft inn i bakkant (nærmest setene) og blåser ut i forkant ved beina til fører og passajer.

Enkleste og billigste løsning mot dugg er tipset jeg fikk av Øyvind Lunde: å gløtte litt på sidevinduet. Jeg har forsøkt flere løsninger som å fjerne litt av dørpakningen ved bakluka for at brukt, fuktig luft skal slippe ut, men uten hell.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO


Sitat fra: El rayo på mandag 21. januar 2008, klokken 20:06
Webastoen suger luft inn i bakkant (nærmest setene) og blåser ut i forkant ved beina til fører og passajer.
Jeg har ikke Webasto og lurte på hvor den originalt er montert. står den inne i kupeen?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

#9
Webastoen står i en midtkonsoll på gulvet mellom fører og passasjer. Helt nydelig å lene gassbeinet inntil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Laban

Bare en tanke fra en som aldri har kikket under panseret på en Think:
Hvordan er muligheten for å montere/flytte en Webasto under panseret (eller ta luft derfra) ? Da kunne den sugd inn luft utenfra og kanskje koble seg til resten av ventilasjonessystemet slik at man kunne bestemt retningen den varme luften tar.

Sliter med at det tar litt tid før varmen kommer og det dugger på alle ruter (selv med vinduet litt på gløtt)

Har det noe å si hva slags brennstoff Webastoen går på? Bruker parafin som er enkelt å få tak i på egne pumper på bensinstasjoner (ihvertfall to stk jeg passerer ofte). Fyller 2 stk 5 litere hvorav den ene er "fastmontert" i Buddyen, og den andre er til Thinken og med helletut har jeg aldri problem med å fylle den helt opp uten å søle (mulig parafin skummer mindre). Avgiftsfri diesel er vel litt billigere enn parafin (?), men er det noe som bør gjøres hvis man skifter drivstofftype ?

Webastoen går vel på lampeolje, parafin og diesel hvis jeg ikke tar feil  ???
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

El rayo

"Alt er mulig". Det er plass til Webastoen under panseret. Du må finne et sted å legge eksosrøret, det blir veldig varmt. Originalt er eksosrøret isolert i ca 1 meter lengde fra selve varmeren og festet til stålplata under bilen.

Jeg var i kontakt med folk på Aurskog angående å lede varmluft fra Webastoen gjennom eksisterende luftslanger og spjell, men ble sterkt frarådet dette da man ikke har kontroll på hvor varm lufta er og plasten kunne smelte. Hele det elektriske varmeapparatet og luftfordelingsslanger og spjell er bare tynn, lett plastikk. Websto advarer også sterkt mot å begrense luftutblåsningen på noen som helst måte. Autoriserte monteringsverksteder vet hva som kan tillates.

Hvis du har duggproblemer selv med vinduet på gløtt så sørg for å tørke opp bilen innvendig; i rommet under bagasjeromsgulvet og under gulvmattene. Litt sent (egentlig tidlig) på året nå, men så snart det er varmegrader i været. Eventuellt om du har tilgang på en varm garasje der bilen kan stå over helgen og tørke.

Pliiis vær forsiktig, ikke la oss få flere elbiler som går opp i røyk. Det har skjedd flere ganger enn mange er klar over pga forandring av varmeanlegget etter eget hode.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA