Utslippsfrie lastebiler - utviklingen går "sykt fort" sier Scania

Startet av goggo, onsdag 16. februar 2022, klokken 09:07

« forrige - neste »

goggo


Lang og detaljert artikkel med offisiell info fra Scania Norge, og de sier at utviklingen går "sykt fort" når det gjelder utslippsfrie lastebiler.

Det snakkes om utviklingen nå og de neste ti årene, og det er verdt å merke sag at det snakkes om batterielektriske biler og biogass biler, men hydrogen nevnes ikke med et ord i hele artikkelen.

https://www.tungt.no/article/view/835168/scania_med_rekordmange_utslippsfrie_demobiler_og_utviklingen_gar_sykt_fort


Her er noen klipp fra artikkelen.

Ett eksempel på hvor sykt fort BEV har utviklet seg er rekkevidden. De to første elektriske lastebilene som Scania leverte for to år siden var utstyrt med en batteripakke på 165 kWh som ga bilene en rekkevidde på ca. 120 kilometer før batteriene måtte lades. Nå tilbys de samme bilene med en batteripakke på 297 kWh som gir en rekkevidde på 250 kilometer.

Allerede til neste år vil Scania levere BEV med totalvekt opp til 44 tonn som vil kunne kjøre opp mot fire og en halv time før de må lade og BEV med 60 tonns totalvekt som vil kunne kjøre tre timer før lading.
Men om disse tallene står seg også om et halvt år tør ikke Lauvstad love, som igjen viser til at utviklingen går sykt fort.

I 2025 tror Scania å kunne dekke mesteparten av transportløsningene med elektriske biler og forventer at ca. 10 prosent av alt de selger world wide vil være elektrisk. Fem år senere, altså i 2030, tror de at andelen vil være økt til 50 prosent, men at denne kurven vil være brattere i Norge.

Men for all del - les hele artikkelen

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

sjokomelk

Volkswagen er jo ganske hissige på elektrifiseringen av personbilene sine, så det er jo ikke unaturlig at lastebilene deres går samme veien.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

goggo

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 16. februar 2022, klokken 10:41
Volkswagen er jo ganske hissige på elektrifiseringen av personbilene sine, så det er jo ikke unaturlig at lastebilene deres går samme veien.

Det er ikke bare Volkswagen/Scania, men stort sett hele lastebil industrien satser mest på batteri drift nå.
Og det skjer i store deler av verden, ikke bare i Norge.

Det er drøssevis av artikler der ute om dette.
https://www.tungt.no/article/keyword/elektriske_lastebiler
https://chargedevs.com/?s=truck

Og for de som ikke har fått det med seg: Til og med det som måtte være igjen av Nikola eventyret satser nå mere på elektriske lastebiler enn på hydrogen, selv om NEL fremdeles tror (og forteller sine aksjonærer) at de skal bygge massevis av elektrolysører for Nikola sine hydrogen fyllestasjoner...

Jaja, vi får se hva fremtiden bringer, jeg har beviselig tatt feil en del ganger før jeg :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

sjokomelk

Sitat fra: goggo på onsdag 16. februar 2022, klokken 14:35
Og for de som ikke har fått det med seg: Til og med det som måtte være igjen av Nikola eventyret satser nå mere på elektriske lastebiler enn på hydrogen, selv om NEL fremdeles tror (og forteller sine aksjonærer) at de skal bygge massevis av elektrolysører for Nikola sine hydrogen fyllestasjoner...
Må huske også at Nikola ikke bygger lastebiler selv. De kjøper elektriske Iveco fra Italia og bytter logoen i grillen. Og selv den har Iveco montert før de sendes over Atlanterhavet. :P
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

goggo

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 16. februar 2022, klokken 21:32
Sitat fra: goggo på onsdag 16. februar 2022, klokken 14:35
Og for de som ikke har fått det med seg: Til og med det som måtte være igjen av Nikola eventyret satser nå mere på elektriske lastebiler enn på hydrogen, selv om NEL fremdeles tror (og forteller sine aksjonærer) at de skal bygge massevis av elektrolysører for Nikola sine hydrogen fyllestasjoner...
Må huske også at Nikola ikke bygger lastebiler selv. De kjøper elektriske Iveco fra Italia og bytter logoen i grillen. Og selv den har Iveco montert før de sendes over Atlanterhavet. :P
Slik jeg ser det så er det viktigste her at disse elektriske lastebilene faktisk blir bygget og at Iveco også får erfaring med BEV lastebiler.
Jo flere produsenter og sluttbrukere som får driftserfaringer og økonomiske erfaringer med disse bilene, jo bedre er det.

"Alle" vet jo at dette er Iveco biler, selv om Iveco selv holder tyst om det.  Det er vel Iveco sin måte å teste dette ut, og ha muligheten til å skylde på Nikola hvis noe skjærer seg og til å ta skryt selv hvis det går bra :)

Det jeg ikke forstår logikken i er at bilene bygges i Europa av Iveco, mens batteriene leveres av Proterra i USA.
Har vel kanskje med kapasitet på batterifabrikkene å gjøre.

Et annet interessant firma på lastebilfronten er jo norske Hexagon Purus.
De var opprinnelig et selskap som lagde hydrogen tanker, men har nå fått en kjempekontrakt på å levere batteripakker til lastebilprodusenten Hino.
https://hexagonpurus.com/news/hexagon-purus-signs-agreement-with-hino-motors-to-supply-battery-packs-for-serial-production-of-zero-emission-heavy-duty-vehicles

Det er visst ikke mange som tør å satse på bare hydrogen lengre, det neste blir vel at NEL begynner å produsere et eller annet til elbil industrien?? :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA