Hovedmeny

Lysshow og nye lykter

Startet av elhansen, lørdag 25. desember 2021, klokken 21:11

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: turfsurf på fredag 31. desember 2021, klokken 09:53
Sitat fra: daktari på torsdag 30. desember 2021, klokken 21:28
I-pace og ID.4 sprer mye og har tilsynelatende 6-8 sterke dioder som peker hver sin retning.
I-Pace har 9 segmenter i hver lykt. Problemet der er lyskjeglen, den er alt for lav. TM3/Y har mye bedre lys enn I-Pace.
Kanskje 9 på ID.4 også da.
Min erfaring var at I-pace hadde kjempebra lys, bedre enn TM3 med 2019-21-lyktene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 31. desember 2021, klokken 11:15
Min erfaring var at I-pace hadde kjempebra lys, bedre enn TM3 med 2019-21-lyktene.
2019 og 2021 TM3 har ikke samme lykter (utenom en del -21 produsert rundt årsskiftet 20/21).

Jeg bytter mellom I-Pace med signature LED Matrix og -21 TM3 hele tiden. TM3 har mye bedre lysbilde. T.o.m 2019 i3 med adaptive LED hadde bedre lysbilde. Problemet med lyskjeglen på I-Pace er at den lyser ikke "høyt" nok, så når man kjører ned en bakke som flater ut så ser man ikke langt nok frem. Her er bl.a TM3 mye bedre. Matrix funksjonaliteten er dog bra i seg selv.

Misforstå meg rett, I-Pace har ikke dårlige lys, men jeg foretrekker TM3 uten Matrix over I-Pace med Matrix. Dette og fordi at nærlysene på TM3 lyser langt frem og ut på høyresiden.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Skjønner. Det er vel litt glidende overgang mellom jan-mars om M3 har gamle eller nye lykter. Jeg hadde de gamle og ikke prøvd nye. De gamle var ok, og mye bedre enn f.eks 2017 Model S.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

#18
Matrix eller ikke? Fin demontering som viser alle LEDene. Det gjelder å spole litt...

https://youtu.be/D72vEu4UvPU

Spørsmål: den rundte lykta med mange smådioder, er den både nær- og fjernlys? Jeg ser ingen spjeld/speil som skygger for fjernlys/high beam.
De to store LEDen inn mot midten, er det de som er fjernlyset? der er det ingen matrix-funksjon - de ser helt statiske ut.

På videoen under ser det ut som om nærlyset faktisk består av alle 3 lampene. Det er motorer på alle tre - AFS - som endrer vinkel på de to innerste LEDene ved fjernlys (vipper reflektoren oppover).

Den ytterste "matrix"-lykta kan også vris i begge retninger. Det ser også ut som om det tennes flere LED fra den ytterste i fjernlys, evnt bare vippes reflektoren litt opp, men det ser ikke ut til å være nok styrke alene (vist på veggen) til å gi en ekte fjernlys matrix-funksjon. Time will show.

https://youtu.be/2q22F8iDOxo
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sjokomelk

Runde linsen med alle diodene er både nær og fjernlys. Du ser det tydelig i videoen når fjernlyset skrus på, så er det lys i alle 102 diodene.
Nærlyset består av både linsen med LED-matrisen ytterst pluss de to store diodene med egne reflektorer. Det ser ut som om "hele lykta" lyser når du møter en Model 3 med nærlys.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA