Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladekabel uten kladden

Startet av coolhand, tirsdag 28. august 2012, klokken 19:44

« forrige - neste »

coolhand

Da har jeg ringt, sjekket, lest, etc om Think classic.

Mitt behov for transport kan løses med en Think. Den har OK rekkevidde, og er relativt enkel å vedlikeholde.

MEN...

Jeg har nå sett på tre stykk Think her i Bergen. Det jeg ser er at bilene prises til mellom 40 og 50 lapper. Selgerne vil IKKE gå ned i pris (det er for så vidt OK, respekterer det). Bilene er i OK stand, men ingen av dem har hatt vannservice oftere enn når bilen selv sier fra (alt for sjelden, m.a.o). Eierne opplyser at de, "med klampen i bånn", oppnår 90 på motorvei. Ingen har Nikometer.

Samtlige biler har deler som må skiftes eller trenger vedlikehold (kjølevifter, dårlig ladeinntak, celler som ligger utenfor  tillatt spenningsvariasjon, etc). Jeg har nøysomt sjekket ut delepriser, og tilgjengelighet av deler. Det er nå jeg har valgt å hoppe av:

- Kverneland i Bergen virker IKKE interessert i å ha meg som kunde mht deler.
- Andre Fordforhandlere i landet har ikke deler / gidder ikke sjekke.
- Leverandør av vannserviceutstyr (Sønnik-forhandler) var nøye med å påpeke hvor vanskelig det kunne være å skifte vann / finne riktig nippel / etc.

Oppsummering: Bilene er kanskje OK mht batteri og annet, kanskje ikke. Eierne har ikke behandlet bilen slik som anbefalt (og gudene vet hvordan tidligere eiere har behandlet dem). Deler er vanskelig tilgjengelig, og jeg antar at det kreves en del kreative løsninger etter hvert. Noen deler er en avhenig av donorbil for å få skiftet.

Alt i alt: For en bil til 40 til 50 tusen, så må i det minste deletilgang være OK. Arbeidet kunne jeg gjort selv. Slik jeg ser det nå, så er det et sjansespill å kjøpe en brukt Think Classic. Nyere Think er uaktuelt; For de prisene jeg da må legge i bordet, så kjøper jeg heller en billig bensinbil og bruker resten på vedlikehold og bensin.

Min oppfatning? Elbil i Norge er for spesielt interessert (eldre biler), eller for de med altfor mye penger (nyere elbil).

Jeg hopper av. Dessverre.
Peugeot Ion 2011

grohell

Kjøpte bil omtrent i den stand du sier til 25t i mai i Bergen. Kanskje du berre må ha Is i magen til den rette dukker opp, eller prøve å kjeøpe gjennom forumet.... Lykke til Elbil er GØY.

Spesielt å ikkje måtte fylle bensin og bet bompenger, parkering og ferge.... og gøy å kjøre.
Stord, Hordaland. GUL Think city 2001|. Kjøpt i storm søndag 13mai 2012. Bur på ei øy, med ferger og bompenger på alle kantar. Samt at elbil virker spennende. Mors leketøy :) som nå brukes mest av dotter som pendler gjennom trekantsambandet. ( Og av mor når den er ledig ) Har prøvd den gjennom Bømlafjordtunellen, DET blir den store testen...som den besto :)

cra

Sitat fra: coolhand på tirsdag 07. august 2012, klokken 11:08
- Leverandør av vannserviceutstyr (Sønnik-forhandler) var nøye med å påpeke hvor vanskelig det kunne være å skifte vann / finne riktig nippel / etc.

Da vet han ikke hva han snakker om. Nipler er hyllevare (om de enn koster mye, men man trenger bare en), og det er ikke vanskelig å gjøre vannservice. Litt "skummelt" første gangen man gjør det selv, for man er gjerne redd for å gjøre noe feil. Men det finnes gode instruksjoner og skjemaer man bruker ved vannfylling, så hvis du klarer å følge oppskrifta på en tilfeldig valgt pakke Toro-mat så klarer du antakelig vannfylling også. :)

Tipper denne forhandleren bare ønsket å "skremme deg" for å slippe flere spørsmål.  :P

Ford er nok ikke så interesserte i å ha noe med Think'er å gjøre, men det er mange år siden jeg kuttet ut Ford til noe som har med Think'en å gjøre. De skulle ha 20.000 kr for å skifte bakakslingen min her for noe siden, og da hadde jeg delene selv! Deler og hjelp fåes lettest og best gjennom forumet her; hjelpen er gratis og mye bedre enn det du får fra de fleste forhandlerne, og delene er ikke dyrere, i alle fall.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#3
Prisnivaaet paa disse flotte bilene er naa slik at de gode bilene ikke er verd aa selge, mens de tvilsomme bilene ikke er verd aa kjope.

Har likevel et par tips:

En kunde i Stavanger onsker aa bytte sin flotte roede US Classic med en 4 seter (I-On).

Desverre kan jeg ikke gaa god for batteritilstanden paa den, men kanskje kunne dere begge benyttet dere av dette tilbudet mitt som ville tjent begge parter: http://elbilhjelpen.no/htm/tjenester.html#Salgshjelp

Alternativt kunne du for 50000 ekstra kvittet deg med alle parasitter. ( mener da Norske bomselskaper, Norske stat,  og verksteder ) ( ehhh. det innbefatter ogsaa meg, men slik er det naa.

En tysk venn og samarbeidspartner kan om 2 uker ta med en nesten ny Sort Think City med soltak og Litium batteri og levere Stavanger for kun 14400 Euro.

Parkerer du fossilen og sparer 1400 kr maneden i bom og bensin er denne "nedbetalt" paa 5 aar.

Interresert? 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: coolhand på tirsdag 07. august 2012, klokken 11:08
Min oppfatning? Elbil i Norge er for spesielt interessert (eldre biler), eller for de med altfor mye penger (nyere elbil).

Jeg hopper av. Dessverre.

Tja, alt for mye penger ? En trilling som lånefinansieres 100% over 8 år koster 2700,- pr. måned i avdrag og renter. I forhold til en gammel, nedbetalt fossilbil kan man fort spare mer enn dette pr. måned om man også må betale bompenger jevnlig. Gammel bil koster fort en tusenlapp pr. måned bare i reparasjoner, og gjerne 1500-2000 til i drivstoff og årsavgift pr. måned...

Jeg har en VW Touran fra 2004, reparasjonene i år beløper seg på oppunder 20.000 kroner. Foringer i forstilling, støtdempere, knekt fjær, luftmassemåler, oljeservice osv. osv. I fjor var det ryggesensorer, låskasse i bakluka, batteri, oljeskift på girkasse ++. Den bilen blir solgt neste sommer, skal bli deilig å ha to biler med ~4 års gjenstående fabrikkgaranti :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

coolhand

Beklager, jeg vet det er godt ment, men...

Å kjøpe en bil der jeg er prisgitt donorbiler dersom en ukurant del ryker, det er ikke aktuelt for meg (visste ikke at deletilgangen var som den var). Å skru selv, det kan jeg alltids.

Å kjøpe en elbil til opp under 100 knok er for mye for meg. Budsjettet mitt på kjøp var maks 40 lapper. Men for det jeg får for 40 lapper EL, er for risikabelt.
Peugeot Ion 2011

elektrolux

Sitat fra: coolhand på tirsdag 07. august 2012, klokken 15:46
Budsjettet mitt på kjøp var maks 40 lapper. Men for det jeg får for 40 lapper EL, er for risikabelt.

Ikke si det! Har du sett denne f.eks: http://elbilhjelpen.no/htm/biler/ref0002.html
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: coolhand på tirsdag 07. august 2012, klokken 11:08
Min oppfatning? Elbil i Norge er for spesielt interessert (eldre biler), eller for de med altfor mye penger (nyere elbil).

Jeg hopper av. Dessverre.
Har full forståelse for det, men legg ikke elbiltanken på hylla for all fremtid. Det spås at batteriet blir billigere i fremtiden.

Jeg hadde også et begrenset beløp i banken (hadde bestemt meg for aldri å låne penger til bil igjen), så jeg valgte å vente til en 3 år gammel elbil dukket opp til rett pris. Angrer på at jeg ikke lånte penger til ny elbil i 2000.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. august 2012, klokken 13:30
Jeg har en VW Touran fra 2004, reparasjonene i år beløper seg på oppunder 20.000 kroner. Foringer i forstilling, støtdempere, knekt fjær, luftmassemåler, oljeservice osv. osv.
Det ligner veldig på utgiftene en venn av meg nylig hadde for "vanlig service" på en Opel Safira;  bremseskiver, klosser, knekte fjærer, oljeskift. Etter at 25.000 var betalt sa kundemottakeren: "du må snart bytte registerreim".
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

coolhand

Jeg går nok ikke for en Think i denne omgang. En eldre Think er for usikkert mht deletilgang.

Nyere Think er for dyrt for meg.

Når det gjelder drift av bensinbiler, så finnes det rimeligere alternativer. VW er dyre biler å holde på vegen. Det samme gjelder forsåvidt andre tyske merker.

Jeg har en japansk bil, har alltid hatt det forøvrig. Den koster 5000 kroner på årlig service, deler inkludert. Noen reparasjoner tar jeg også selv, og deletilgangen er bra og relativt rimelig. Nå mener jeg ikke å trolle - poenget er at for min del så er tilgang til deler (slik at bilen kan holdes i drift) er viktigere enn om jeg betaler noe mer pr år i drift.

Jeg ønsker å kjøre elbil, men å legge 100 lapper i en brukt toseter, eller 250 lapper for en ny elbil med (fremdeles) begrenset rekkevidde, er for mye pæeng.

Takk for god bistand fra dere her på forumet!!!

Peugeot Ion 2011

Torn

Sitat fra: coolhand på tirsdag 07. august 2012, klokken 11:08

Mitt behov for transport kan løses med en Think. Den har OK rekkevidde, og er relativt enkel å vedlikeholde.

MEN...



En liten "solskinnshistorie" :  Vi fikk kjøpt en gammel Think for 40, med overhalt batterikasse, bak-aksling, nylig godkjent PKK, Nikometer,  vannfyllingsutstyr mm.   
I forbindelse med dette så vi en annen som skulle selges, for  ca. 30.  Den hadde en servicehistorikk lik det du forklarer, og litt defus status.  Pga liten interesse fikk vi den for 11.  Status så langt:  Defekt sirkulasjonspumpe, ene bakhjulet går tregt,  2 defekte lykteglass.       Har funnet en forhandler her i Trondheim som har sirkulasjonspumper på lager (Båt forhandler) 

Dermed kan jeg og fruen snart kjøre i hver vår elbil  ;D     

Hilsen
TorN
Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

Caspar

Velkommen på forumet og gratulerer
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

reinhb

gratulerer
for 11 så må dere gå pluss!
Håper solen fortsetter å skinne for begge Thinkene ;D

PS masse kjekke folk som er hjelpsomme her på forumet!
Think classic fan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA