Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla All Wheel Drive (Dual Motor) Power and Torque Specifications

Startet av mrjalle, onsdag 23. september 2015, klokken 11:40

« forrige - neste »

mrjalle

Sikkert dumt spørsmål, men her kommer det:
Jeg har lånt med meg en iOn over natten, og skulle da lade den på Chademo-lader fra Lyse på Klepp. Parkerte med akkurat 0 km på telleren, og plugget i. Alt fungerte fint. Når vi kom tilbake til bilen etter ca 25-30 min stod det at det var 5 min igjen, men at ladingen var ferdig. Den hadde stoppet på 80 %, og bilen viste 85 km rekkevidde.

Er dette normalt? Er det bilen som stopper når den kommer til 80 %, eller er det laderen til Lyse som stopper etter x antall minutter?

shuatorp

Hei.

Dette er normalt.
DU kan starte den igjen, men de siste 20% går jævlig tregt.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

TB

Det er normalt med stopp på ca 80% på hurtiglader. Det er meldt om litt variasjon nøyaktig antall % der både bil og merke hurtiglader har betydning.

Årsaka for stopp er for å spare slitasje på batteri. Lading med hurtiglader skjer med mange amper som produserer varme I batteriet. For å motvirke dette vil lade effekten gradvis gå ned. Om det er nødvendig med tilnærma 100% og det er andre som ventar på hurtiglader vil det vere betre utnytting av hurtiglader å fortsette med normal lading, dvs ca 14 A, 230 V vekselstraum for iOn.

Alternativ er å manuelt starte hurtiglader på nytt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

MEM76

#3
Det står i bruksanvisningen at bilen stopper ladingen på 80%, og dersom du starter den igjen så går den til 100%.

Ladingen etter 40 % går gradvis tregere og tregere. Når du har kommet til 80%, så er den nede i CA 10kW,....

Årsaken at det går gradvis nedover fra 40%, er at den går over fra lading med konstant amper (ca 3C ) til konstant volt (4.1V per celle). Dersom klimaanlegget ikke klarer å holde batteriet innforbi et bestemt temperaturområde,  så reduserer også ladingen. Men tviler at det blir så varmt i Norge (men det kan bli så kaldt).

Jeg forsøkte det en gang starte den på nytt, og laderen estimerte 59 minutter fra 80% til 100%.

Fra bruksanvisningen:

"Fast charging stops automatically when the battery is around 80 % charged.
It is possible to attain a level of 100 % charged by restarting the procedure.
However, the time taken by this additional charge will be relatively long,
as the charging rate is reduced."
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA