Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

elbil med 'organ pedal'

Startet av Panduck, onsdag 24. november 2021, klokken 14:11

« forrige - neste »

eriksho

Sitat fra: Jambo på lørdag 27. november 2021, klokken 11:45
Jeg føler at man mer individuelt kan sette foten i den stillingen/vinkelen som passer som hvileposisjon både når man gir gass selv og når cruise control er på, mens med "orgel-pedal" er man låst til å måtte ha helen der pedalen er hengslet i bunn, og kan dermed kun hvile foten i den utgangsvinkelen eller med det utgangspunktet.

I de 7 årene jeg har kjørt med "orgel" pedal har jeg aldri plassert hælen der pedalen er hengslet, så man er ikke "låst" som du skriver

Rosstopher

Sitat fra: Panduck på lørdag 27. november 2021, klokken 12:24
Jeg hadde et enkelt spørsmål... Jeg har forklart hvorfor. Andre sine opplevelser er ikke så veldig relevant for meg... jeg lurer bare på om det finnes andre biler med slik pedal..

Ikke noe annet...

A) Du har vært her lenge nok til å vite hvordan dette forumet (og de fleste andre forum) fungerer.
B) Du står fritt til å stenge tråden dersom du ikke vil ha flere svar.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Panduck

Sitat fra: Rosstopher på søndag 28. november 2021, klokken 08:59
A) Du har vært her lenge nok til å vite hvordan dette forumet (og de fleste andre forum) fungerer.
B) Du står fritt til å stenge tråden dersom du ikke vil ha flere svar.

A) Jeg vet godt hvordan disse forumene fungerer, det er ikke mindre irriterende av den grunn.
B) Jeg har fått et svar så langt, og håper kanskje det kan komme flere.

Panduck

Etter kommentar og studier av interiørbilder, ser det ut som om følgende biler blir alternativ.

EQC - såpass dyr at vi nok vil se på andre alternativ som vi synes ser bedre ut.
Toyota BZ4X (da muligens også Subaru Soltera?) - Blir nok billigste alternativ, så det er mulig vi havner på denne dersom den blir bra nok.
BMW iX1 -  Ser ut som den får oppdatert med "kurv" skjerm slik som iX /i4? Det blir iallefall en god oppgradering. Foretrekkes nok fremfor EQC, men sikkert ikke den billigste denne heller.

Så outsideren

Genesis GV60 - "luksus" ioniq 5. Hadde jeg klart å kjøre Ioniq 5 uten å få vondt i høyrebeinet, hadde vi allerede kjøpt den. Ble overrasket over å se at Genesis sine pedaler er totalt forskjellig, dumt at Ioniq ikke hadde de samme. Blir spennende å se hva pris / specs blir.

Jambo

Sitat fra: eriksho på lørdag 27. november 2021, klokken 22:56
Sitat fra: Jambo på lørdag 27. november 2021, klokken 11:45
Jeg føler at man mer individuelt kan sette foten i den stillingen/vinkelen som passer som hvileposisjon både når man gir gass selv og når cruise control er på, mens med "orgel-pedal" er man låst til å måtte ha helen der pedalen er hengslet i bunn, og kan dermed kun hvile foten i den utgangsvinkelen eller med det utgangspunktet.

I de 7 årene jeg har kjørt med "orgel" pedal har jeg aldri plassert hælen der pedalen er hengslet, så man er ikke "låst" som du skriver
Det er riktig, men du kan ikke sette hælen lenger fram enn bunnen av pedalen. Har nå fått ID4-en jeg hadde bestilt, og er meget fornøyd med pedalen der, som jeg synes er mer behagelig enn "orgel-pedalen" på gamlebilen.

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA