Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bakovervendt barnesete - dimensjoner

Startet av sims, mandag 15. oktober 2012, klokken 14:05

« forrige - neste »

Bent

Det er nok også slik at det er ikke bare rent strømsalg man tar inn penger på. De får bl.a. det amerikanske motstykket til grønne sertifikater man kan selge og jeg vil tro at Solar City også har tilgang på subsidier fra ymse statlige miljøtiltak osv.

Og selv om SC skulle ende opp med å koste Tesla noen kroner å vedlikeholde er det nok en lett utgift å ta all den tid det er dette som gjør elbilen deres generelt salgbar i USA.
Tesla Roadster, 25Mm

jkirkebo

Sitat fra: Bent på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 11:15
Og selv om SC skulle ende opp med å koste Tesla noen kroner å vedlikeholde er det nok en lett utgift å ta all den tid det er dette som gjør elbilen deres generelt salgbar i USA.

Siste info nå er at i følge Tesla koster en 120kW SuperCharger som kan lade to biler samtidig ca. halvparten så mye å lage som en CHAdeMO-lader for én bil. Spørsmålet er da om de vil selge disse til andre utbyggere eller kun sette opp sitt eget nett. Jeg håper ihvertfall de selger dem om de ikke bygger ut eget nett i Norge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sims

Noen som vet noe om Tesla hurtigladestasjon på Otta fra Bunker Oil?
http://twitter.com/Ladestasjoner/status/246608044727877633

Hadde vært fint hvis den kom, jeg kjører av og til Oslo - Romsdalen på vårparten  :)

Bent

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 12:37
Siste info nå er at i følge Tesla koster en 120kW SuperCharger som kan lade to biler samtidig ca. halvparten så mye å lage som en CHAdeMO-lader for én bil. Spørsmålet er da om de vil selge disse til andre utbyggere eller kun sette opp sitt eget nett. Jeg håper ihvertfall de selger dem om de ikke bygger ut eget nett i Norge.
Slik jeg har forstått det er superchargeren til Tesla veldig spesiallaget for å lade nettopp batteriene til Tesla, den går noenlunde rett inn på batteriet og lader direkte med relativt lite elektronikk mellom. Dette er så ekstremt at de påstår at de ikke kunne tilby supercharging til 40kWh Model S'ene selv om de skulle ha aldri så lyst, fordi det batteriet ikke passer. Chademo er vel derimot laget for å kunne lade en rekke forskjellige batterier fra ymse produsenter og har antagelig langt mere kommunikasjon og elektronikk for å tilpasse seg bilen den skal lade opp.

Teslas enklere men mindre fleksible løsning er antagelig på grunn av dette både billigere å lage, og mindre attraktiv for andre enn dem selv.
Tesla Roadster, 25Mm

Bent

I en annen tråd la Øyvind.h ut denne lenken: http://www.plugincars.com/inside-scoop-tesla-super-smart-supercharger-network-124676.html

Hvis du scroller ned litt vil du se en av ladestasjonene til Tesla, hvor de tydeligvis har tatt godt for seg av nærliggende areale å legge ut solceller på. Vi må nok regne med at de har flere kvadratmeter med celler enn bare til å dekke taket rett over ladeplassene.
Tesla Roadster, 25Mm

Kristian

Synes endel har tatt helt av her og har et urealistisk bilde av solenergi. Å bygge ut solenergi er ikke spesielt lønnsomt, selv uten ladestasjon. De fleste slike prosjekter er enten drevet av solide statlige støtteordninger eller idealistiske privatpersoner. Ladestasjonene til Tesla vil selvfølgelig koste Tesla en masse penger, men de håper de vel å få igjen med mersalget de regner med at dette vil gi.

Det er også helt åpenbart at disse vil bruke mer strøm enn de greier å produsere, hvordan dette skal formidles, blir spennende å se.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Øyvind.h

Sitat fra: Kristian på torsdag 04. oktober 2012, klokken 11:26
Synes endel har tatt helt av her og har et urealistisk bilde av solenergi. Å bygge ut solenergi er ikke spesielt lønnsomt, selv uten ladestasjon. De fleste slike prosjekter er enten drevet av solide statlige støtteordninger eller idealistiske privatpersoner. Ladestasjonene til Tesla vil selvfølgelig koste Tesla en masse penger, men de håper de vel å få igjen med mersalget de regner med at dette vil gi.

Det er også helt åpenbart at disse vil bruke mer strøm enn de greier å produsere, hvordan dette skal formidles, blir spennende å se.

I forhold til Norge og kostnader er jeg helt enig. Tviler på at dette kunne vært lønnsomt i Norge.

Angående strømproduksjon henviser jeg til min forrige post her hvor jeg nevner at det ikke er sikkert alle solcellene Tesla bruker som grunnlag for strømproduksjonen faktisk befinner seg på superladernes tak. Panelene kan plasseres i store parker der det skulle passe.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bent

Sitat fra: Kristian på torsdag 04. oktober 2012, klokken 11:26
Synes endel har tatt helt av her og har et urealistisk bilde av solenergi. Å bygge ut solenergi er ikke spesielt lønnsomt, selv uten ladestasjon. De fleste slike prosjekter er enten drevet av solide statlige støtteordninger eller idealistiske privatpersoner.

Det er sikkert riktig, men også komplett uinteressant sett fra Tesla/Solar City sin side: penger inn er penger inn enten de er fra miljøsubsidier eller fra daglig drift.

Hvis Tesla og Solar City kan klare å tenne flere lokalpolitikere i USA på miljøtiltak og avsetting av arealer til solceller ved at man påpeker at dette kan drifte en grønn bilpark, så er jo det vinn/vinn for begge selskaper.

Sitat fra: Kristian på torsdag 04. oktober 2012, klokken 11:26
Ladestasjonene til Tesla vil selvfølgelig koste Tesla en masse penger, men de håper de vel å få igjen med mersalget de regner med at dette vil gi.

Solcellestasjonene later til å være et Solar City-prosjekt mer enn det er et Tesla-prosjekt.

Sitat fra: Kristian på torsdag 04. oktober 2012, klokken 11:26
Det er også helt åpenbart at disse vil bruke mer strøm enn de greier å produsere, hvordan dette skal formidles, blir spennende å se.

Det kommer helt an på hvor store arealer som blir tatt i bruk for solcellepanelene. Hvis dette inngår i en større solcellesatsing fra Solar City sin side, noe som virker sannsynlig, så er det godt mulig at strømmen som går til lading er en relativt beskjeden del av hele prosjektet.
Tesla Roadster, 25Mm

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA