Hovedmeny

Transportsikring av understell

Startet av geear, fredag 22. oktober 2021, klokken 14:07

« forrige - neste »

geear

Det er ganske vanlig å stive av/låse understellet når biler skal sendes fra fabrikk og sjøveien til en destinasjon i det fjerne, som for eksempel fra Kina til eksotiske Norge. Er det noen som vet om dette er tilfelle på Tesla, og eventuelt hvordan det er gjort på Model Y? Gummiklosser i fjærene eller noe annet?

Handyman

#1
Det normale er å stroppe fast hjulene. Bilen skal bare hindres i å skli rundt, og tar ikke skade av å gynge litt.
Å dytte inn noe rundt fjærene vil bare forårsake kunne skade. Når man kjører på veien blir bilen utsatt for større påkjenninger enn ombord i båten.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tmn

De justerte demperne så harde at det gir samme effekt  :police:
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Radial

Ser du på videoen der tusener av TMY kommer til kai i Oslo siste runde, så ser du bilene er minst 1" høyere enn de som kjører på veien.

99,9% sikker det er pga klosser i fjærene.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

tornaldo

Og like interessant, hva slags gummiblanding bruker de i klossene?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

geear

Sitat fra: tmn på fredag 22. oktober 2021, klokken 17:27
De justerte demperne så harde at det gir samme effekt  :police:
For å si det sånn, så er egentlig bakgrunnen for spørsmålet at jeg lurer nesten på om de har glemt å fjerne det på min, og vurderer å hive den på lift for å ta en titt.  :laugh: Dette har skjedd på andre bilmerker før, så Tesla ville ikke vært først ut til å ta den blemma.

Liker veldig godt BMW M og forsåvidt Audi sine sportsunderstell (men ikke understyringen), og Yen er lik, men enda stivere og mer stumpete. Føles omtrent som den har gummiklosser i stedet for dempere og fjærer. Prøvde å legge hodet inntil nakkestøtta i går, selv på vei som ser jevn ut så slår og dunker det i knotten. Og selv da vi var på ferie med fem personer og full last så var det særdeles lite merkbart på understellet. De aller fleste biler med spiralfjærer blir merkbart mer duvete med mye last. Nesten så jeg har problemer med å tro at det er riktig at den skal være så stiv. Den klarer heller ikke holde bakkekontakten skikkelig ut av oppkjørselen min, slipper alltid på høyre bakhjul opp bakken.

Syns også den er i overkant nervøs på styringen i høy fart (110-125), endte faktisk med å sette den på komfort, en innstilling jeg aldri har brukt i Tesla før.

Radial

Kjenner meg igjen der geear.

Har ett barnesete som lager sinnsykt med skranglelyder i min Y pga disse vibrasjonene.
Satte 18" på nå, ble mye bedre på små ujevnheter, feks malingen på fotgjengerfelt, småsteiner og midtstriper på E6.
Men litt større avvik i asfalten merkes godt. Litt som blodsenka VAG, som spretter rundt på veien og er nervøs.

Skal sies at etter en tur til Telemark tidlig oktober, med noen ganske ekstreme hull i veien her og der, så ble den faktisk litt bedre.
Nesten 1cm lavere også, har en lav planke stabel jeg parkerer ved siden av i garasjen, som jeg etter denne turen måtte flytte en planke på (kom ikke ut av bilen 🤣).

Men stiv bil, egentlig ikke min preferanse - men plass, varmekomfort (app/preheat/VP), rekkevidde og ikke minst hengervekt trakk de lengste stråene.
Fruen som daglig bruker er superfornøyd, tross alt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA