Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Ladekabel uten kladden

Startet av tomrh, lørdag 01. september 2012, klokken 13:16

« forrige - neste »

tomrh

Kjøpte nylig hytte på fjellet der det allerede fantes et 12V opplegg med solceller og fritidsbatterier (bly).

Etter å ha eid elbil en kort stund slår det meg at et 12V Li-ion batteri kanskje ville fungert bedre? Batteritypen tåler klattlading, har nesten null selvutladning og trenger ikke stå fulladet med vedlikeholdslading for å ikke tape seg. Tenker spesielt på høst-og vintersesongen der man har lite sol og faktisk må kjøre dieselaggregatet nå og da bare for å vedlikeholdslade.

Er fordelene så store som jeg tror? Finnes det slike fritidsbatterier å få kjøpt? Hva anbefales?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Anbefaler NiCd som vil vare evig til slik bruk.

Har mange NiCd blokker som ikke lenger klarer hoyt stromuttak til bruk i Elbil, men som har god kapasitet til slik hyttebruk.

Kan konstantlades med C20 eller mindre, saa burde vaere lette aa ha med aa gjore.

Lithium trenger elektronisk overvaakning, og skal aldri tommes helt.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Sitat fra: elektrolux på torsdag 09. august 2012, klokken 10:37
Har mange NiCd blokker som ikke lenger klarer hoyt stromuttak til bruk i Elbil, men som har god kapasitet til slik hyttebruk.

Er det snakk om slike små 1,2V 2000 mAh battericeller? Som man seriekobler x antall av for å få ønsket spenning. De kan vel parallellkobles for å øke kapasiteten?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

hkaspenberg

Regner med at Robort snakker om brukte 6V 105Ah blokker fra Think/PSA-Classic.

Det finnes dog LiIon-batterier som fungerer som erstatning for 12V blybatterier, dvs har samme formfaktor og egenskaper bortsett fra vekt og Ah per kg. Når man googler "12v lithium battery" kommer det opp en rekke produsenter og leverandører. Men de er dyre, regn USD 1300 for 100Ah...

F.eks denne: http://www.lithiumion-batteries.com/products/12-volt-lithium-battery/12v-100ah-lithium-ion-battery.php

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Elmo

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 09. august 2012, klokken 11:41
Regner med at Robort snakker om brukte 6V 105Ah blokker fra Think/PSA-Classic.
Ja, helt sikker disse http://www.elbil.no/wiki/SAFT_NiCad_STM_5-100MRE


PS: klarer ikke la sjansen til å promotere Elbilwiki gå fra meg ;) :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 09. august 2012, klokken 10:37
Anbefaler NiCd som vil vare evig til slik bruk.

Har mange NiCd blokker som ikke lenger klarer hoyt stromuttak til bruk i Elbil, men som har god kapasitet til slik hyttebruk.

Kan konstantlades med C20 eller mindre, saa burde vaere lette aa ha med aa gjore.

Um, har ikke disse ganske høy selvutlading ? Det fungerer i så fall dårlig til hyttebruk med lite solcellepanel...

Jeg har vurdert å bytte til LiFePO4-batterier selv på hytta, men det blir litt for dyrt foreløpig. Trenger i så fall 16 stk. 400Ah eller 700Ah celler og det blir fort 60-100k kun for batteriene. Blybatteriene mine holder nok fint 5 år til, får se igjen da.

Overvåkning er ikke noe problem, en god BMS med balanseringsenhet pr. celle og utgang for å slå av last ved lav spenning og lading når batteriene er fulle fikser den biffen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

#6
Etter min mening er litumbatteri uforholdsmessig dyrt til stasjonær bruk. Vekten eller hvor stor plass batteriet tar spiller jo liten rolle.

Snakket for en stund siden med en som hadde tenkt å bruke Saft STM5-100MRE som han har allerede på hytte med solcellepanel i stedet for å kjøpe nytt blybatteri. Vet ikke hvordan det gikk med hans prosjekt, men jeg har tenkt litt på dette og er enig med Jkirkebo i at NiCd kanskje har for stor selvutlading. Dette kan nok kompenseres med større solcellepanel, men man flytter da bare kostnaden. Sannsynligvis trenger man også en annen laderegulator fordi laderegulatoren til blybatteri gir for lav spenning til at 10 celler NiCd blir fulladet. En stor fordel med NiCd er at de tåler godt å bli helt utladet, men de bør ikke stå fulladet.

Derimot skulle laderegulatoren til 12V blybatteri passe  til et 4 celler LiFePO4 batteri. Men sannsynligvis er minimumsspenningen for lav. Nå trenger man uansett overvåking på cellenivå til litiumbatteri og det kan sikkert kombineres med et rele som bryter utladekretsen ved riktig spenning.

Eksempel på 12V LiFePO4: http://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

jkirkebo

Sitat fra: El rayo på fredag 10. august 2012, klokken 16:02
Etter min mening er litumbatteri uforholdsmessig dyrt til stasjonær bruk. Vekten eller hvor stor plass batteriet tar spiller jo liten rolle.

Der er jeg ikke helt enig. Min 1900Ah 12V batteribank av blybatterier (3 stk. Surrette 4KS25PS 4V batterier koblet i serie) på hytta koster ca. 30.000 kroner. 1900Ah*12V*0.5 gir ca. 10KWh utnyttbar energi etter at spenningstap og batterkapasitetstap ved høy utladestrøm er regnet med. Ganger med 0.5 fordi slike batterier ikke bør tappes ned under 50% om man vil at de skal vare. Pris 3000,- pr. kWh.

16 stk. Winston 300Ah LiFePO4 får man for ~48.000 kroner. 300Ah*52.8V*0.8=12.7kWh utnyttbar energi (utnytter da kun 80% av batteriet for lang levetid, reservert 10% på topp og 10% på bunn). Det blir 3800,- pr. kWh, kun 27% mer enn for bly. I tillegg kommer dog BMS, RT-BMS for 16 celler ca. kr. 9000,- så da stiger prisen til 4500,- pr. kWh. Fortsatt ikke avskrekkende i forhold til bly.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Ser ut som jeg skal beholde blybatteri-løsningen en stund til ihvertfall.  ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 10. august 2012, klokken 19:43
Ser ut som jeg skal beholde blybatteri-løsningen en stund til ihvertfall.  ;)

Jepp, samme her. Men jeg kjøper ikke nye blybatterier, neste gang blir det lithium og konvertering til 48V system. Om en 5 års tid har sikkert prisen gått ned også, og mine Surrette-batterier er ferdig avskrevet ;) (ok, nesten da. De er 5 år gamle nå og har forventet levetid på ca. 15 år).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bly

Alternativ Energi AS selger 12V Lithium batteri som egner seg godt mot solcelleanlegg. Batteriene har innebygd BMS system med kontaktor. En veldig stor fordel med Lithium til hyttebruk er at du kan lade de meget kraftig. I anlegg der man av og til må lade litt vil ladetiden reduseres kraftig i forhold til lading av blybatterier. I Inverteranlegg er de også helt supre, siden spenninga holder seg noe høyere enn i et blyanlegg. Disse Lithium batteriene er også supre til bruk i båt og campingbil siden de raskt lades opp når motoren er i gang. I slike anlegg kan de også paralellkobles med de fleste vedlikeholdsfrie blybatterier (AGM / gel) Mange bruker også disse til drift av elpåhengsmotor. Det fungerer utmerket. 12V -100Ah koster kr 5500,-
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

tomrh

#11
Bly, kan man bruke disse litium-batteriene mot alle eksisterende modeller av 12v styringstavler for solcellepanel? Kan de lades opp med strøm fra dieselaggregat? Kreves spesielle ladere, eller kan eksisterende modeller for blybatterier brukes? Kan man bruke både litium og blybatterier sammen? (bruke litiumbatteriet som "range extender" for belysningskapasiteten)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

skatvalsbygg:

Litimumsbatterier er mer sensitive for for høy ladespenning, og man har derfor små balanseringskretser på dem. Ulikt blybatterier (hvor man kan fortsette å lade dem litt ved å la litt strøm gå inn) så bør ladingen av litiumbatterier være mer kontrollert.

Fordelen med Li er at de veier 40%, at man kan la dem stå mellom 20% og 80% ladet i lang tid (blybatterier bør alltid være fulladet).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA