Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trondheim-Hitra

Startet av Ebil, lørdag 25. august 2012, klokken 01:32

« forrige - neste »

Ebil

Har mistanke at en batteri-celle kan være ødelagt.
Skal forsøke å forklare (er ikke så let)

Jeg kan måle spenningen over de 3 rekkene med batteri. dvs 9 og 9 og 5 batteri i serie. I tilegg kan  jeg nå også se differansen mellom de 2 9er rekkene. Den ene 9-er rekken har altid vært ca 0,2 - 0,3v lavere når batteriene var nesten tomme.  De siste månedene har bilen nesten ikke vært brukt. Etter siste lading og litt kjøring var dif litt over 1/2V. Antok att kansje en celle var ødelagt. La merke til at når bilen brukte mye strøm gikk forskjellen ned, mens når den  stoppet var den lit over 0,5v. Kjørte bilen forsiktig hjem. For å ungå at batteriene stod på 50-60% en stund,  brukte jeg varmeapp til å tømme til ca 10%.

I dag ladet jeg batteriene en kort stund så tømte jeg de med 9A. Siste gangen ladet jeg i 30 min fra 114v til 125v, tømte det igjen i ca 30min. Under lading var forskjellen mellom de 3 blokkene liten. stoppet utlading når forskjellen var ca 0,9v.

Spørsmål: Kan en se spennings-forskjell når en lader, hvis et bat. er ødelagt?
Når en celle reverserer,  vil en se et brått spenningsfall på 0,5 eller 1vol?
Hvis en avbryter ladingen før  topplading, vil en da ikke få noe "utgjevning" mellom blokkene?



   
Bergen
Think 2001

elektrolux

Sitat fra: Ebil på fredag 03. august 2012, klokken 22:28
Når en celle reverserer,  vil en se et brått spenningsfall på 0,5 eller 1vol? 

Ja, men det er ikke let aa skille fra naturlig spenningsfall grunnet stromforbruket.

Ellers er det 5-7-7 blokker i Think classic.

At spenningsforskjellen "forbedres" ved storre stromtrekk skyldes nok at du har defekte blokker i hver rekke.

Foreslaar som alltid montering av Robometer, som er en differensialspenningsmaaler og kjorekomputer i en enhet. Den vil gi akustisk alarm saa snart reversering er i ferd med aa inntreffe.

Uten dette fraraades ethvert forsok paa eksperimentere med varmeapperat og tomkjoring etc. Think Classic skal forovrig ALDRI tomkjores. Grensen for stromuttak er satt ved for lav spenning, og etter at reversering er inntruffet.

Mer om Robomeret under www.Elbilhjelpen.no
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#2
Sitat fra: Ebil på fredag 03. august 2012, klokken 22:28
Jeg kan måle spenningen over de 3 rekkene med batteri.
Interessant, hvordan har du gjort dette i praksis? (Full batterispenning bør ikke legges inn i kupeen.) Jeg har nå valgt en løsning der spenningen på hver blokk måles. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5332.0.html
Med IV-meteret kan jeg se akkurat hvilken blokk som må byttes. Dette er en mye dyrere løsning enn robometeret. (Nikometeret forteller meg at batterispenningen nå synker unormalt mye når energimeteret viser mindre enn 30%.)

Enig med Elektrolux, forreste rekke har 5 blokker, de to andre 7 blokker, hver blokk består av 5 celler. Hver celle har 1,2V nominell spenning og kan komme opp i 1,8V mot slutten av ladingen.

Sitat fra: Ebil på fredag 03. august 2012, klokken 22:28
Hvis en avbryter ladingen før  topplading, vil en da ikke få noe "utgjevning" mellom blokkene? 
Det er riktig. Utjevning/balansering av NiCd celler gjøres automatisk i Th!nk hver gang den fullades ved at de cellene som blir fulladet først "koker" bort ladestrømmen i varme mens de cellene som enda ikke er fulle lades helt opp. Utjevningsladingen må gjøres med lav strøm, dvs mindre enn 1/10 av kapasiteten, Th!nk valgte 5A.

Dersom man ikke trenger hele kapasiteten/rekkevidden til dagens kjøring er det ikke nødvendig å utjevningslade, men man må selvfølgelig sørge for at den dårligste cella ikke tappes helt og reverseres.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA