Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 rapidgater.....

Startet av trondhla, mandag 11. oktober 2021, klokken 17:59

« forrige - neste »

nordmannisverige

Sitat fra: Tosran på torsdag 25. november 2021, klokken 07:21
Sitat fra: nordmannisverige på onsdag 24. november 2021, klokken 17:08
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 24. november 2021, klokken 11:23
Ser ut som TeslaBjørn har funnet ut hvorfor den rapid gate`t


https://youtu.be/YoWETRlSCoc

Kort fortalt når man har på ac i bilen mens man lader så blir batteriet for varmt, kanskje derfor folk her ikke merker det da veldig få folk sitter i bilen når man lader, de fleste er ute og går på do eller spiser.
Kan det brukes til vår fordel, dvs kjøre a/c på fullt nå på vinteren for å varme batteriet så man får mer enn 103kW?
Noen som har testet, helst med OBD-app?
Det vil vel virke mot sin hensikt. Når du lader på vinteren burde en vel også slå av A/C? sånn at den kan bruke enheten til å varme opp batteriet istedet for cupee'n?
Jeg forstår ikke?
Mener du at om man setter samme setting på a/c som man i følge TB varmer batteriet på sommeren, at den samme settingen kjøler batteriet på vinteren?
Jeg har veldig lite kunnskap om a/c, men gjetter på at den fungerer omtrent som et kjøleskap, med en varm og en kald «side», men jeg kan selvsagt ta feil.

geear

Sitat fra: nordmannisverige på onsdag 24. november 2021, klokken 17:08
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 24. november 2021, klokken 11:23
Ser ut som TeslaBjørn har funnet ut hvorfor den rapid gate`t


https://youtu.be/YoWETRlSCoc

Kort fortalt når man har på ac i bilen mens man lader så blir batteriet for varmt, kanskje derfor folk her ikke merker det da veldig få folk sitter i bilen når man lader, de fleste er ute og går på do eller spiser.
Kan det brukes til vår fordel, dvs kjøre a/c på fullt nå på vinteren for å varme batteriet så man får mer enn 103kW?
Noen som har testet, helst med OBD-app?
Mener du som forvarming eller under lading?

Som forvarming har det neppe noen som helst effekt, da bilen veldig fort vil oppnå minimumstemperatur for kupéen, og spesielt når det er kaldt ute. Trenger jo egentlig ikke annet enn uteluft for å oppnå tempen, men vet ikke om logikken er satt opp slik at den benytter uteluft til nedkjøling også, så lenge utetemperaturen er lav nok. Uansett blir det ikke noe utav det.

Hvis du tenkte under lading, så tror jeg at hvis ikke tapet fra lading med 103 kW er tilstrekkelig til å varme opp batteripakken nok til økt hastighet, så skal det nok mer til enn et lite AC-anlegg for å oppnå temp.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA