Velomobil - den mest effektive og miljøvennlige elbil?

Startet av PerBear, fredag 22. oktober 2010, klokken 00:33

« forrige - neste »

PerBear



Basert på egen erfaring er velomobil et mer miljøvennlig alternativ til både vanlige biler og elbiler. Sjekk ut denne artikkelen om velomobiler i Lowtechmagazine: http://www.lowtechmagazine.com/2010/09/the-velomobile-high-tech-bike-or-low-tech-car.html

Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Dj_Devil

#2
Men under en slik reise som dette til jobb:

http://kart.gulesider.no/m/IhgYM

Så vil eg si at dette er ett ikke så bra alternativ egentlig.
Veldig avhengig av at veien til jobb ikke er så alt for lang egentlig.
Hadde eg enda jobba i stavanger så hadde dette vert ett genialt alternativ istedenfor å måtte tatt bussen vær dag.

Men så er eg 2m lang pluss over 100kg "stor" så ingen av disse virker å passe uansett :P
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

PerBear

#3
Sitat fra: Dj_Devil på mandag 25. oktober 2010, klokken 10:25
Men under en slik reise som dette til jobb:

http://kart.gulesider.no/m/IhgYM

Så vil eg si at dette er ett ikke så bra alternativ egentlig.
Veldig avhengig av at veien til jobb ikke er så alt for lang egentlig.
Hadde eg enda jobba i stavanger så hadde dette vert ett genialt alternativ istedenfor å måtte tatt bussen vær dag.

Men så er eg 2m lang pluss over 100kg "stor" så ingen av disse virker å passe uansett :P

Det er ikke noe problem å bygge en Alleweder som tar f.eks. 150 kg. Med jevn vektfordeling blir det 50 kg pr. hjul, det er mindre enn de fleste som sykler tohjuling. Når jeg syklet langt i sommer hadde jeg omtrent det som take-off vekt...
Du bør forsterke fjærene samt tilpasse åpningen slik at skuldrene passer, det er nevnt i byggeveiledning at det er mulig. Og med støpt Magic Pie bakhjul samt Schwalbe punkteringsfrie dekk er det liten sjanse for punktering eller skade på hjul.

Men for den ruta du har så er det kanskje aller best med en amfibievelomobil:

http://www.wired.co.uk/news/archive/2009-10/09/the-amphibious-electric-assisted-tricycle.aspx
http://www.esoteric-david.eu/en-page-33.html

Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

PerBear

#4
Flott time-lapse byggevideo av velomobilen jeg har bygget om til elsykkel, dog tok min litt lenger tid å bygge...  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=ZzA4rmS6kuQ&feature=player_embedded
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA