Hovedmeny

Ny Model Y - lakkbeskyttelse?

Startet av 2ris, lørdag 15. juni 2024, klokken 15:37

« forrige - neste »

2ris

Hei,

Trolig hentes en ny Model Y om ikke så lenge. Opprinnelig var planen å bestille fargen Quicksilver eller Midnight Cherry Red, men grunnet sterkt ønske om å "sikre" at bilen hadde HW4, ble det hvit.

De nevnte fargene koster jo 24k - med andre ord har man jo da i teorien noen kroner å bruke på lakkbeskyttelse dersom det er nødvendig - kanskje også "ny" farge hvis helfoliering skulle bli aktuelt. Vi liker den hvite fargen, så det er ikke noe akutt behov for å foliere i en annen farge.

Spørsmålet er: skal man gå for en eller annen lakkbeskyttelse, eller skal man bare gi f*** og prøve å være flink med vask etc? Eller begge deler?? Er det egentlig nødvendig med noe slags behandling eller foliering - er det ikke slik at den leveres fra fabrikk med folie på utsatte steder?

Vi planlegger å ha bilen lenge. Vi er ikke typene som elsker vask og polering ukentlig, for å si det på den måten. ...men, med ny bil er det klart det må en innsats til. Vi er imidlertid fullstendig "grønne" både mtp. hva som eventuelt er best verdi for pengene, hva som er nødvendig, og hvorvidt normal bilpleie (uten børstevask) kanskje egentlig er nok. (Er egentlig ganske grønne på hva som er "normal" bilpleie også, mtp. vask/polering  :D ).

Ser at helfoliering ligger på alt fra 20+ til 40-50k. 40-50k er ikke aktuelt. Ser at TOCN-medlemmer får "spesialpris" hos én tilbyder (https://tocn.no/medlemsfordeler/black-diamond-foliering-studio/), men aner ikke om dette er å anbefale. Hva med drop-off, lakkforsegling etc.? Hva anbefaler folket? Bryter man garantien med noe av dette, slik man gjør med rustbeskyttelse (ihht. Tesla sine nettsider)?

Igjen, takk på forhånd for hjelpen  :)

turfsurf

Vi valgte å få lagt PPF på forskjermer, støtfanger foran, panser, lykter og terskler. Dette er steder du vil få steinsprang og riper på hvis du ikke leger folie. Det er og sykt digg å ikke være bekymret for riper på de stedene når man børster snø eller går over med QD.

Så kan du jo vurdere om du vil få lagt keramisk lakkbeskyttelse eller polere resten av bilen. Polering en gang i året hos ett firma koster omtrent det samme som keramisk lakkbeskyttelse, så vet ikke helt hva som er best der.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

2ris

Takk for svar. Hva kostet dette, og hvor?

Ble din Y levert med folie på utsatte steder? Jeg mener de sa at den leveres med dette.

Tar gjerne i mot flere synspunkter.  :)

turfsurf

Jeg betalte 18k for to år siden (Wrapstudio Moss tror jeg, TOCN rabatt). Bilen kommer vel med PPF foran bakre hjulbuer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Jeg tenker at du trenger ingen ting, men ser for meg at du holder bilen lettere fin med keramisk lakkbeskyttelse. Jeg har kun brukt voks. Hvis du ikke får for vondt av å betale så mange tusen så kan det være ok.

Er lurt å vaske bilen ukentlig med underspyling om vinteren. Det er eneste "rusbeskytning" du trenger. Går fort når du gjør det ofte.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

#5
Ett spørsmål fra sidelinjen. Merker dere forskjell på lakk kvalitet / tykkelse om man velger en av de andre fargene enn standard hvit Model Y? Eller er det same-same? Jeg tror jeg bare hadde brukt penger på lakkstift og skvettlapper selv..
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Klykken

#6
Vår grå Y fra 2021 har vi ikke lagt PPF på (foruten de som ble lagt på fra Tesla). Bare generell vask og stell. Driver litt med bilpleie, så har en del kjemi, maskiner og vokser. Det holder fint med wash and wax årlig på vår. :) Nå etter tre år skulle den fått en runde med maskina også men det fikses på et par dager. Å gønne på med 20-50k på folie er bortkastet spør du meg. Kost heller på flekklakk på  de steinsprut som måtte komme før salg evt. Noen steinsprut kan jo være så hard at de går gjennom både folie, lakk og grunning, og i så måte vil man etterhvert få flerrer i folien...

EDIT:
Hvis du skal velge en farge som ikke selges av Tesla er selvsagt folie en grei tilnærming til dette. Men blank folie for beskyttelse er helt meningsløst i min bok.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på mandag 17. juni 2024, klokken 07:30Ett spørsmål fra sidelinjen. Merker dere forskjell på lakk kvalitet / tykkelse om man velger en av de andre fargene enn standard hvit Model Y? Eller er det same-same? Jeg tror jeg bare hadde brukt penger på lakkstift og skvettlapper selv..

I gamledager (elbilregning, ca 5 år siden) så var Solid Black standard, mens hvit f.eks. var "Multicolour", som det og heter nå, kostet en del ekstra. Tror Tesla ble lei sutring om synlige riper på sort, og endret til hvit som standard. Har ikke hørt noen offisiell forklaring. Før ble det sagt at hvit derfor hadde bedre lakk.

På mine tre svarte Teslaer har imidlertid lakken hengt på hele tiden.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

ToWalkOrDrive, ikke noe stress med standard hvit da.  :+1:
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Hvit er en veldig grei farge mtp mindre riper og sånt. Steinsprut som slår igjennom  vises dog godt. Snakker av erfaring, har hatt fem hvite Tesla.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

2ris

Heller i retning av delfoliering med blank PPF. Men er det noen som helst sjanse for at dette påvirker garantien??

RJK

Sitat fra: 2ris på mandag 17. juni 2024, klokken 21:28Heller i retning av delfoliering med blank PPF. Men er det noen som helst sjanse for at dette påvirker garantien??
Tesla er jo selv begynt å selge foliering i USA, i tillegg til at det ikke påvirker noe mekanisk eller annet, så det klarer jeg ikke se for meg. Og de delfolierer jo selv som beskyttelse mot steinsprang.

De har reagert på antirust-behandling, men der er jo fordi de mener noen av disse, spesielt om det kommer på feil steder, kan ødelegge pakninger etc. Så er det vel sikkert noen som reagerer på "klisjet" som gjør det eklere/værre å drive arbeid på disse. Men har ikke hørt det siste som argument mot antirust-behandling!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RN1776

this process does not touch any mechanical components, and should never cause any warranty issues.

if you do not like the white paint, i think it's a fair proposition to get a color wrap, and after a few years remove it to have "fresh" paint underneath. 

if you like the paint, i think it's fair to pay for a front wrap. i do lots of driving through europe where the speeds are faster, and in my previous car the bumper and hood had lots of small damage. i expect the ppf to protect against most of those damage (even if not all), and as a bonus, when insects and bugs collect on the bumper, i can wash them off roughly without worrying about damaging the paint. 

BeGood in Baerum has a deal to get a discount off PPF installation with a neighboring shop. my installation from them is not perfect (some small edges and corners are peeling) but i am still overall happy i did it.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA