Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skille motor fra "girkasse"

Startet av Patriq Backlund, mandag 20. august 2012, klokken 17:59

« forrige - neste »

Patriq Backlund

Har montert et DEFA ur slik at kupevifta ikke skal gå mer enn nødvendig når bilen er plugget inn. Jeg fant ut at 12V til sikringsboksen bare er på når tenningen er på. Jeg tok derfor 12V fra tenningslåset.

Jeg ble derfor noe overrasket når uret plutselig hadde startet på nytt når jeg skulle ta bilen etter lading. Jeg oppdaget da at når bilen lader så blir 12V til tenningslåset kuttet. Noen som har forslag på et enkelt tilgjenglig punkt for permanent 12V ?


All those who believe in telekinetics, raise my hand now!
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Elmo

#1
Rett på batteriet burde vel være bankers ;) med sikring på ledningen selvfølgelig
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Patriq Backlund

Jo, men jeg hadde håpt på noe inne i kupeen. :-)
Hvor sitter selve 12V batteriet?


All those who believe in telekinetics, raise my hand now!
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Baltor

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Patriq Backlund

Ok. Ved siden av Zivan laderen? Kommer jeg til fra skuffen bak ovenfra ?


All those who believe in telekinetics, raise my hand now!
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

RoadRunner

#5
Sitat fra: Patriq Backlund på mandag 30. juli 2012, klokken 20:52
Jo, men jeg hadde håpt på noe inne i kupeen. :-)
Hvis du måler på sikringsboksen, vil du finne permanent 12V (ihvertfall så lenge CarController virker) på ett av releene og på noen av sikringene. Husker ikke hvilke(n) sikring, men tror det var nr. 3 eller 4, evt 7.
Edit: jeg har ikke testet dette under lading, så kanskje spenningen er borte her også.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Wired

K3, ved 30 spennings kontakten. der er det konstant spenning.
Eller ved tilførsels kontakt 11 på baksiden av selve sikringsboksen, kett og se disse ledningene da de er røre og 4-6 mm2

Elbil fundamentalist

Alternativt kan man bruke denne:

Bruker denne i vår elbil. Ett koblingsur med ukeprogram. koster bare 99,- på Clas Ohlson http://www.clasohlson.com/no/Koblingsur,/Pr362901000

Brukte denne rett i kontakten for kupevermeren i bilen. Da lader først bilen, og så deretter om morgenen seter kupevarmeren igang. I helgen starter den ikke.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Patriq Backlund

Takk, da skal jeg sjekke igjen. Jeg leste koblingsskjemaet som ligger ute med lenke fra dette forum innen jeg startet. Jag målte søla punktet på sikringsboksen innen jeg valgte å ta strøm fra tenningslåset. Men da fikk jeg ingen spenning når tenningen var skrudd av. Jeg skal vare obs på å måle med lading på i tillegg.


All those who believe in telekinetics, raise my hand now!
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA