Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har bestilt til normal pris?

Startet av lars667, fredag 16. juli 2021, klokken 23:39

« forrige - neste »

No-name

Ja, det var kanskje litt for mye å be om et svar ser jeg.  My bad..

Otkristo

Sitat fra: No-name på lørdag 17. juli 2021, klokken 22:45
Ja, det var kanskje litt for mye å be om et svar ser jeg.  My bad..
Siden du ikke gir deg, hva trenger du svar på?

No-name

Om du synes at det burde stilles samme krav til en komersiel aktør, som Audi,Mercedes eller whatever, som til myndighetene i et land i forhold til utbygging av infrastruktur i et land. 

Otkristo

Sitat fra: No-name på lørdag 17. juli 2021, klokken 23:05
Om du synes at det burde stilles samme krav til en komersiel aktør, som Audi,Mercedes eller whatever, som til myndighetene i et land i forhold til utbygging av infrastruktur i et land.
Hvis f.eks verdens største bilprodusent (Volkswagen) virkelig mener å satse på elbiler burde de spyttet mye mer inn i Ionity, evt komt Tesla i møte og kjøpt seg inn i Tesla nettverket.
Kravet skal ikke komme fra myndighetene, men være en naturlig drikraft innad i organisasjonen.
Utrolig hva Tesla og deres kunder har finansiert uten krav fra myndigheter de siste årene.


No-name

Det er vanskelig å få kommersielle selskaper til å satse på noe som de ser de taper penger på i overskuelig fremtid,  og det vet myndighetene.  Synes du at det er greit at de vil tvinge Tesla til å åpne ladenettverket sitt, når de selv ( myndighetene) ikke gjorde noen ting i forhold til å bygge ut nettverket på egen hånd når Tesla gjorde det?

geear

Sitat fra: No-name på lørdag 17. juli 2021, klokken 23:05
Om du synes at det burde stilles samme krav til en komersiel aktør, som Audi,Mercedes eller whatever, som til myndighetene i et land i forhold til utbygging av infrastruktur i et land.
Det finnes insentiver for kommersielle aktører i Norge, og EU. Ionity har vel fått noe sånt som 400 millioner av EU? VAG eller hvem det måtte være står jo også fritt til å søke om refusjoner for utbygging i Norge på lik linje med alle andre kommersielle aktører.

Husk at Tesla fridde til de eksisterende bilprodusentene før de etablerte superchargernettverket, men ble ledd av og ingen ville bli med. VAG sa jo også rett ut at elbiler kunne bli greit til bybiler, men aldri noe mer. Derfor også 8-13 mils reell rekkevidde på e-Golf/e-Up. I tillegg ble situasjonen mer kompleks av at det ikke fantes en ladestandard, og Tesla derfor fant opp sin egen, med både DC og AC i samme type 2-kontakt.

Sitat fra: SurSnasen på lørdag 17. juli 2021, klokken 17:43
Sitat fra: lars667 på lørdag 17. juli 2021, klokken 00:01
Sant det. Håper mange etter sommerens ladeeventyr i ikke-tesla ser verdien i teslas overlegne ladenettverk 😆😅

2200 kilometer i e-tron 55 hittil i sommer (sørlige halvdelen av Norge, riktignok), og ennå til gode å oppleve ladekø en eneste gang. Nærmeste var ved Circle K ved Lillesand for noen dager siden. Men det var ikke Ionity-laderne, men derimot Tesla-laderne. Ledige ladere, men folk delte strøm, og stod inne på stasjonen ved siden av en eier av en Model 3 som bare fikk ca 40 kW, kjørt fra Oslo, og hadde da ca 20% SOC. Samtidig stod jeg på Ionity med 147 kW inn på min e-tron på 75% SOC.

Men det har definitivt vært kø mange steder til mange tider i sommer. Og jeg er svært skuffet over at myndighetene ikke gjør mer for å stimulere til mye større ladeparker rundt om når de ennå står ved sine mål om stadig lavere fossilandel.

Til trådens tema: jeg har ikke selv bestilt til normal pris, men jeg har to bekjente som har bestillinger inne til fullpris.
Teslaladerne på Lillesand er v2 og deler supply, men høres kanskje ut som han har vært litt kjapp med å konkludere, for Lillesand er iallfall oppdatert til å dele supplyen i to, slik at hver bil får ca. 70kW minimum. Men det tar et par minutter før det justerer seg dersom den ene bilen tar nesten alt. Men delt supply er ikke kø, og det tar sjelden lang tid før den ene bilen forsvinner eller det blir ledig ladepar et annet sted.

Uansett kunne han også fulgt med på tilgjengelige ladere fra bilen, og stoppet på Brokelandsheia eller kjørt videre til Lyngdal, om han skulle så langt, og det var viktig med full fart.

No-name

Selvfølgelig kunne andre gjøre mye mer,  men ønsket bare å påpeke at myndighetene kunne gjort mye mer,  det er jo tross alt de som vil ha oss alle over til elektrisk.

Når det gjelder dette med Teslas frieri til andre produsenter er det mange som mener at den avtalen var ikke mulig å skrive under på for  noen som helst med andre med de vilkår som gjaldt.  ( https://www.roadandtrack.com/news/a35030461/why-other-car-companies-dont-use-tesla-superchargers/)

Men,  uansett er Tesla de eneste som satset og så langt ser det ut til at de kommer til å profitterer på det, noe de til de grader fortjener.

REN-BIL

Myndighetene har allerede benyttet mange titalls milliarder av felleskapets midler for å få øke elbilandelen. Nå er markedet her og jeg synes det er merkelig at ikke kommersielle aktører klarer skalere dette. En gang ble den første bensinstasjon bygget, nå er det mange tusen med perfekt infrastruktur for bilisten, men kanskje de bare ikke tror på elbilen? Kommer til å bli nok en Nokia historie (de som ikke hadde tro på smart-telefonen)...

daktari

Skalere... altså det er jo bedre Ionity-dekning i EU nå enn det var superlader-dekning i 2014/5. Det er ikke krise akkurat. Men det behøves flere ladere, og Tesla har klart å beholde forspranget på ladere, kanskje også øke det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

lars667

Var virkelig ikke meninga å disse noen andre merker. Vurderer dem selv fortløpende (f. eks. IONIQ5), men Tesla har et stort fortrinn med ladenettverket sitt, som de fleste nok er enige om. Når det er sagt, kjøper jeg bil med tidshorisont på 8-10 år når det nå kommer en høy firehjulstrekker med ok hengervekt. Med Teslas ladenettverk, er det ikke noen bekymring overhodet nå, for de andre tar det kanskje et par år til før ting blir like lettvint (ikke bare tilgjengelighet som er bedre, også at en slipper alt rotet med apper, brikker og forskjellige leverandører). Skulle dog gjerne hatt muligheten til å trekke strøm ut av bilen slik at vi kan slippe de to bensinaggregatene våre :-)
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA