Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Tesla Model S bare 240km?!!!

Startet av PerBear, mandag 06. august 2012, klokken 23:12

« forrige - neste »

PerBear

I denne presentasjonen er det gjort vindtunneltester av en Audi A2 med forskjellige modifikasjoner som samlet har redusert målt luftmostand fra 0.288 to 0.204:

http://tinyurl.com/89g5u8u

Er det noen her på forumet som har testet slike endringer på elbil, f.eks. på en av trillingene?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

jkirkebo

Sitat fra: PerBear på fredag 13. juli 2012, klokken 09:21
I denne presentasjonen er det gjort vindtunneltester av en Audi A2 med forskjellige modifikasjoner som samlet har redusert målt luftmostand fra 0.288 to 0.204:

http://tinyurl.com/89g5u8u

Er det noen her på forumet som har testet slike endringer på elbil, f.eks. på en av trillingene?

Interessant presentasjon. Mye av dette som er gjort her er jo triks som Tesla har brukt for å komme ned på 0.24 for Model S. Flatt gulv under bilen og blokkering av inntak foran (som dog kan åpnes elektrisk om ekstra kjøling behøves). Dessuten jobber de for å få lov til å erstatte sidespeilene med kameraer isteden. De spesielle, aerodynamiske felgene utgikk foreløpig pga. vanskeligheter i produksjonen og liten interesse fra kunder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Underlig nok gikk Nye Think motsatt vei, og fjernet den flate bunnen fra originalbilen med åpen motorløsning og senket batterikasse, og lagt til åpninger i fronten i stedet for den helstøpte originalfronten.

Dette sammen med "konstant" regenerering, elektrisk servostyring, 100 kg mer masse, samt bredere bil gjør at brikkene faller på plass når det gjelder å finne årsaken til at den nye bruker minst 15% mer energi, tiltross for høyere driftspenning som burde eliminert en del varmetap i kabler og koblinger.

Håper Munchen avdelingen ser litt tilbake når de planlegger neste model.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

#3
Jeg har hørt at det i Thinkens tidligste dager ble gjort forsøk på å redusere luftmotstanden. Det ble gjort ved å sette på skjørt under dørene som reduserte turbulensen rundt bakhjulene, og hadde god virkning.
Men det så ikke pent ut!

Hjul som sitter delvis utenfor karrosseriet vil alltid forårsake øket luftmotstand. Husk at luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten, og øverste del av hjulet beveger seg mot kjøreretningen med dobbelt hastighet av bilens.

Det kan være en del av forklaringen på at den gamle prototypen, PIV 3, har blitt kjørt 16 mil på en opplading. Den hadde 120 volt 100Ah batteri, veide 100 kg mindre og hadde hjulene trukket inn i karrosseriet.

Jeg har selv kjørt en slik PIV 3 12 mil med hastighet 80-90 km/t, og tviler ikke på at den ville gått 16 med litt mer forsiktig pedalbruk.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PerBear

Her er resultat av ekstrem makeover av trøsykkel hvor luftmostand * frontareal er listet i stigende rekkefølge:
http://www.adventuresofgreg.com/HPVlog/VehicleDrags.html

En elbil med samme luftmotstand som de beste liggesyklene, og med >90% virkningsgrad kan kjøre opp mot 3000 km på en lading:
0,15 Wh/60km /0,9^2 (pga virkningsgrad og økt batterivekt) * 3000 km = 9,26 kWh

10 kWh veier med dagens mest energirike og kommersielt tilgjengelige Li-ion celler (http://www.gizmag.com/envia-systems-record-lithium-ion-battery/21653/) ca 25 kg som har levetid på 300 ladesykler, dvs 900 000 km i et slikt kjøretøy  ;D
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PerBear

Her er en god artikkel om hvordan en kan modifisere undersiden på en bil for å redusere luftmostanden og derved energiforbruket. Her ble energiforbruket redusert med 8% med et utlegg på ca 500 kroner  :)

http://www.autospeed.com/cms/A_2456/article.html

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA