Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Årsak til at hurtigladere ikke funker og en gledelig nyhet

Startet av Eblogg, mandag 13. august 2012, klokken 22:33

« forrige - neste »

Eblogg

Hei.

Jeg vurderer kjøp av siste generasjons Buddy. Er det noe spesielt jeg bør huske på og passe på når jeg vurderer denne? Har hørt rykter om at de første versjonene har noen mangler men vet ikke helt hva dette innebærer.
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

El rayo

#1
Aller først bør du lese http://www.elbil.no/kjope-elbil/introkjopeelbil som er en generell veiledning.

Anbefaler også http://www.elbil.no/kjope-elbil/lundetesten/453-lunde-tester-klassikeren-buddy

Her på forumet er det som oftest problemer som tas opp - man skriver sjelden når alt fungerer som det skal.

Mangler - tja, Buddy er ganske ribbet for utstyr som anses som standard på dagens biler, men det passer bra, for Buddy er registrert som 4-hjuls motorsykkel. Som de sier; "ting som ikke er der kan ikke gå i stykker".

Siste generasjon Buddy har blitt levert med to typer batteri, bly og nikkel-metall-hydrid. Det ser ut for meg ut fra hjemmesiden http://www.buddyelectric.no/index.php/spesifikasjoner som om det nå kun tilbys NiMH på nye Buddy.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

gbzdoc

Dersom du er fersk på elbil vil jeg i det minste anbefale deg å vurdere f.eks. I-miev eller en av de andre trillingene i tillegg. De finne jo nå brukt også. Tenk gjennom dine behov, men tenk også utenfor hva du TROR en elbil kan brukes til.

I dag får man elbiler som i stor grad kan dekke hele ditt bilbehov, kun med noen få unntak. Buddy er ikke en av disse...

Jeg har selv hatt Buddy, men etter et halvt år fant vi ut at nok var nok. Vi ville jo også kjøre elektrisk:

- Med alle fire i bilen
- Selv om vi måtte ha med litt bagasje
- På lengre turer
- På motorveien
- og uten å føle det var med livet som innsats...

Jeg sier ikke dette for å skremme deg fra å kjøpe en Buddy, for det er utvilsomt morsomme biler. Men tenk nøye gjennom behovet ditt så du slipper å ønske en større elbil om kun 6 mnd. ;)

PS! For all del ikke kjøp med blybatterier... NiMh batteriene (baes utgavene) derimot fungerer utmerket sommer som vinter, med 10 års garanti fra batteriprosusenten og fornuftig rekkevidde.

PS2! Prøvekjør mer enn rundt neste kvartal. Lån evt. en fra fabrikken i et døgn.

Eblogg

Takk for tilbakemeldinger.

Jeg har kommet såpass langt i prosessen at jeg har lest det meste som er å lese og prøvekjørt de fleste modellene allerede. Jeg har uansett havnet på Buddy da dette helt klart skal være bil nr 2 og kun transport til og fra jobb (Oslo-Rælingen) fordi jeg er lei av å ta bussen. Da synes ihverfall jeg at Buddy blir det mest fornuftige og hensiktsmessige valget både økonomisk og rent plassmessig. Den kan jo nesten legges i bagasjerommet på den bilen jeg har i dag  ;)


Det jeg egentlig er ute etter å få svar på er om det er spsielle ting jeg skal se etter når jeg vurderer en Buddy. Har de noen "sykdommer" som kan oppdages ved en prøvekjøring.

Er Buddy fra 2010 og frem til i dag helt like eller har det skjedd noen oppgraderinger på siste generasjon også?
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Haahov

Sånn jeg har forstått det er fra slutten av 2010 og nyere de beste, hvor endel barnesykdommer er fjernet. Har selv prøvd en 2011 modell mot en 2010, og syntes at den var mye mindre "hakkete" i akselerasjon og ved slipp av gass/ regenerering. M.a.o. lettere å ha jevn kjøring.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

gbzdoc

NB! "Hjernen" i de nye kan firmware oppdateres. Jeg hadde vel tre forskjellige versjoner på mine seks måneder som Buddy eier. Den første med livsfarlig regen når man slapp gasspedalen... ;)

Men skal også nevnes at min var av de første 2010 modellene, og var full av feil... :-/

I tillegg irriterte jeg meg grønn over at bilen var full av gjennomtrekk slik at selv med 2500 watt dieselvarmer så ble det islaldt i bilen når farten passerte 60 i minus 15 grader...

Eblogg

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 25. juli 2012, klokken 19:30
NB! "Hjernen" i de nye kan firmware oppdateres. Jeg hadde vel tre forskjellige versjoner på mine seks måneder som Buddy eier. Den første med livsfarlig regen når man slapp gasspedalen... ;)

Men skal også nevnes at min var av de første 2010 modellene, og var full av feil... :-/

I tillegg irriterte jeg meg grønn over at bilen var full av gjennomtrekk slik at selv med 2500 watt dieselvarmer så ble det islaldt i bilen når farten passerte 60 i minus 15 grader...

Konkluderer herved med at du ikke er Buddy fan  ;)  Tror kanskje jeg skal vurdere en av trillingene likevel jeg nå  :) Uansett. Takk for alle innspill.
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

gbzdoc

Synes bilene er morsomme, og likte å kjøre den på sommerføre. Men vinterstid egnet den seg ikke som pendlebil fra Ski til Oslo. Både grunnet null antispinn/skrens/abs, og full gjennomtrekk. Er vel nesten samme distanse du skal kjøre?

Var en lettelse å få i-Mieven, med unntak av at jeg savnet forvarmingen. (Noe som nå finnes på 2012 utgaven av i-Miev.)

Kjører nå en Leaf, og vurderer Tesla... Så har blitt el-frelst, mye pga. (og kanskje litt på tross av) Buddyen vi hadde først.

En i-Miev vil nok gi deg vesentlig mer behagelig tid i bilen til og fra Oslo. ;)

Rymegnal

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 25. juli 2012, klokken 22:30
Synes bilene er morsomme, og likte å kjøre den på sommerføre. Men vinterstid egnet den seg ikke som pendlebil fra Ski til Oslo. Både grunnet null antispinn/skrens/abs, og full gjennomtrekk. Er vel nesten samme distanse du skal kjøre?

Jeg kjørte Ski - Oslo en vinter før jeg byttet jobb. (Reiser andre veien og mye kortere nå) Det gikk helt greit når batteriene var nye. Kjørte Mosseveien.

Men den er litt trekkfull. Vet ikke hvordan det er med nye modeller, men min 2006 modell er litt som Volvo Gjennomtrekk, mente Volvo Felt, trekkfull. Hos meg trekker den mest rundt demperene bak og i hjørnene bak.

Kjekt med lufting om sommeren, men ergrer meg alltid når vinteren kommer. Og har alldri fått rotet meg til å gjøre noe med det.

Jeg er generelt fornyd med bilen og til mitt bruk, skal bare fra a til b og bruker bilen til lite annet. Men man merker at det store fabrikkene bruker mer på utvikling og at bilen er satt sammen i Norge. (Gjelder min i hvertfall) Er nok en del ting som jeg håper er gjort annerledes i de siste modellene.
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA