Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bompengefinansiert frosketunnel

Startet av Kryten, tirsdag 11. september 2012, klokken 12:32

« forrige - neste »

Kryten

Jeg har planer om en tur fra Horten til Bø (i telemark)

http://www.jurassictest.ch/GR/ vil jeg ikke komme frem, hvor mye regen tar denne nettsiden høyde for? Jeg mener dersom jeg kjører i ECO så regenererer jo bilen mer, Distansen er drøye tolv mil men det er opp over meheia og 1600 meter opp 1200 ned..

Skal jeg satse og prøve eller er det snakk om at det ikke vil gå?

Lengste turen min er fra BNH rud og hjem til stavern (jeg jobber i horten) ca 13 mil og holdt 80-90 i 100 sona. Da hadde jeg fortsatt strøm igjenn. (tror det var en strek men hadde fått LBW)
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Herbie

Regen i ECO gir akkurat samme resultat som å bruke bremsepedalen i vanlig kjøremodus. Forskjellen er at ECO hele tiden prøver å hente ut ca 75% av tilgjengelig motorbrems når man triller. Følg med på strømdata i skjermen eller bruk "prikkene" til å se hvor mye du kan regenerere før de mekaniske bremsene begynner å hjelpe til.

Dette er hvordan jeg har forstått det i alle fall :) Lykke til på tur!

Trond Arve

Ser ut som Green Race tar høyde for en konstand regenereringsfaktor (se Recup på detalj-sida). Tror imidlertid ikke regenerering er det som eventuelt får deg fram, fart og kjørestil er nok mer utslagsgivende. Ta en titt på denne om du er interessert i detaljene: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5800.0.html

Jeg ville forsøkt, men hatt en plan-B for å lade dersom det viser seg at det ikke går  ;)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

hens

#3
Tilbakelading ved regen er betydelig overdrevet, kan en unngå å måtte bremse, sparer en mest.
Virkningsgraden batteri -motor -motorstyring - drivverk er på omkring 60 %, og dette tapet gjelder begge veier. Først tapet når en gir gass, og deretter når en regenererer.

Dette dreier seg om kjøreteknikk, se langt frem og slipp gassen opp i tide, men unngå unødvendig regenerering.

Kontroller også at bremsene ikke ligger på, Ofte kan skivebremser sette seg og ligge på allerede etter et par måneder i trafikken, særlig i fuktig vær.  Et tegn er det hvis det danner seg støv på felgene. Om en jekker opp bilen kan hjulene gå fritt, men ved kjøring kan bremsene legge seg på. For å kontrollere dette, kjør en tur på lite trafikkert vei, uten å bruke bremsen. Etter noen kilometer stoppes bilen ved å regenerere, og skivene skal da være kalde.  Varme skiver trekker MYE unødvendig strøm!

Fyll til maks angitt lufttrykk med kalde dekk,  og hold laveste akseptable hastighet, men unngå å bli en propp!

God tur. ;)

PS. en lengre rute med mindre opp og ned kan være å foretrekke.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Thomas Parsli

I følge http://www.jurassictest.ch/GR/ går turen hvis du kjører i 70km/t, men ikke raskere.
Hvis du har tid til å lade litt på veien er det definitivt verd forsøket.

Det viktigste er å holde lav hastighet (under 70km/t) og unngå å bremse (hvis det er mulig).
Bruk regen hvis du må bremse, veien er så svingete at du neppe har noe igjenn for å la farten øke over 70km/t i nedoverbakkene.

God tur!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kryten

Lurte på en annen rute men den blir veldig mye lengre.. (ca 150 km endel oppover) Uansett så går det bratt oppover den siste biten til hytta.

Tenker å sjekke i forveien om mulighet for lading i Notodden et sted

Synd ikke maps.google.com har med høyde beregninger.

Her er ruten.  http://goo.gl/maps/S3Yyo
Tenker ikke å kjøre e18 selv om ruten mener det.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

i_expect

Jeg kjørte et annet sted med en del opp og ned for et par uker siden (se vedlegg). Omtrent like lang ser det ut som, men din stiger jo litt mer. Det går jo en del på de stigningene dessverre... Ser jo at din stiger mer (den på over 300 i min rute er en tunnel), men jeg hadde ikke noe problem med å komme frem. Jeg hadde fortsatt 1 batteriprikk igjen begge veier, og den ene vegen brukte jeg noe varmeapparat.  Om du ser på figuren så ser du jo også at jeg hadde 6 stigninger på litt under eller mer enn 100 m stigning (røflig) og en på 250. Er ikke helt  kjent der du skal, men om det ikke er tunneller et par av stigningene der så har du røflig 4 stigninger på mer elle rmindre enn 100 meter og to veldig lange.

Ikke ta det helt bokstavelig det jeg skriver, vet jo selvsagt at det er mange flere stigninger, men det jeg snakker om er de som er mer eller mindre i ett.  :)

Og de har nok en bensinstasjon på Notodden som kan låne deg litt strøm om du er i knipe. Om du holder litt lavere hastighet i de verste oppoverbakkene så kan du jo heller peise på i utforbakkene  :D
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

eivisa

#7
Ligger du jevnt i 70-80km/t (65-70 oppover om det er bratt)  i D, og bruk ECO i bratte nedoverbakker bør det gå helt fint! ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Rav4_EV

Kjørte fra Torød på Nøtterøy til Bø i Telemark 141 km med Toyota Rav4 EV for noen år siden. Hadde rundt 20% igjen begge veier.
Hadde ikke hatt noen betenkligher med å kjøre Leaf samme vei. ( Samme vekter og kapasiteter, Leafen er litt mere aerodynamisk)


Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Kryten

kjørte du da lågendalen-siljan-skien eller kjørte du bispeveien-hvittingfoss-notodden?
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Kryten

Jeg skal ut på ildåpen i dag. Jeg trodde ECO var "giret" å velge på langtur men er ikke sikker.

Det kommer en oppdatering ved ankomst for å oppdatere om eventuell lading.

Jeg er ikke kjempe flink til å kjøre Elbil enda men det kommer seg..
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Kryten

Jeg kom helskinnet frem. Hadde 2 knatter igjenn på batteriet når det var 15 km og 300 høydemeter. Da var det jo bare å kjøre på. LBW kom med 10 meter igjen til ladeplassen / parkeringen. Morro..



Blir ikke siste gang. Hjemturen er mye bedre. Ned til stavern ca 9-10 mil.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

eivisa

Høres fint ut. Du hadde nok kommet 20km til med fin kjøring uten for mye stigning. ;)
Hadde 166km for et par dager siden på en lading. Det var ikke så mye kupert der jeg kjørte...
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Kryten

Totalt 1200 høydemeter suger strøm men det ble litt nedover og da
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA