3-fas lading hjemme, men sikringen går.

Startet av tkorsvold, søndag 22. august 2021, klokken 21:48

« forrige - neste »

tkorsvold

Hei,

Har nylig fått satt opp en Besen lader hjemme.  Elbilen vår er en ID.4.

Før vi gikk til anskaffelse av laderen sjekket jeg med VW-forhandler, elektriker og produsenten av laderen. Alle bekreftet at det skulle være mulig å få ut mer effekt enn vanlig 230V 16A 1-fas. (kursen i vår garasje er 16A men støtter i følge elektriker 3-fas).

Trikset er 3-fas lading. Alt ser ut til å virke, men bare i noen minutter - da går sikringen.

Noen som kan ha en ide om hvorfor? Jeg ser på laderen at den trekker 14.8 - 14.9 A på L1 og samme på L2. Det gir meg en effekt på 6.4kW, ca.


Grosor

Hvis laderen er koblet på 230V trefas og du leser av en ladeffekt på 6,4kW og det går ca. 15A i L1 og L2 må det gå ca. 25A i L3 for at det skal "gå opp". Da løser en 16A automat ut ganske fort.

Har du ikke strømavlesning på alle fasene på
denne laderen?

Det høres egentlig ut som elektrikeren har montert noe som ikke er etter boken. For å lade med den effekten du nevner på ditt anlegg må laderen være på en 32A kurs.

mroek

Det er riktig som Grosor sier. Bilen din kan ikke lade "ekte" 3-fas på IT-nett, den kan kun lade i det som kalles "åpen delta", som igjen betyr at den ene fasen (som internt i bilen kobles som om den var N-leder i et TN-nett) belastes med nesten det dobbelte av de to andre. Litt uheldig at ladeboksen din ikke viser deg dette. På f.eks Easee så vises alle fasestrømmene.

Elektrikeren har forsåvidt ikke gjort noe galt, da man ikke kan forvente at elektrikere flest skal kunne vite hvordan den enkelte elbil er satt opp internt. VW-forhandleren skulle definitivt visst dette, og bør få seg en skrape.

Faktum er at det er få elbiler på markedet som lader ekte (altså symmetrisk) 3-fas på IT-nett (Tesla Model 3 gjør det, samt noen få andre). VW er blant dem som ikke godkjenner lading i åpen delta (uten at det betyr at det er farlig å gjøre det), så forhandleren din har ikke gjort jobben sin.

Når det er sagt, så er løsningen for din del å skru ned maksimal ladestrøm, enten i bilen eller i ladeboksen. Enten det, eller så må du sette opp ladeboksen til å kun tilby 1-fas (om den kan det). Du vil uansett ende opp med betydelig lavere ladeeffekt enn 6,4 kW, dessverre. Om du vil bruke åpen delta (altså beholde 3-fas), så må du sette ladestrømmen ned til ca 9 A, og da ender du opp med like i overkant av 4 kW. Bytter du til 1-fas, så får du ca 3,6 kW.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

KjellG

Til info, laderen sitter i bilen. Boksen på veggen er bare en "ladestikkontakt",
Hadde du hatt en Tesla M3 og stilt denne til å trekke ca 9,24A i hver lader, dvs ca 16A linjestrøm,, ville bilen ladet med ca 6,4 kW i 3 ladere. I VW er det bare to ladere og en får (6,4/3)*2=ca 4 kW lading.

mroek

Sitat fra: KjellG på mandag 23. august 2021, klokken 15:51
Til info, laderen sitter i bilen. Boksen på veggen er bare en "ladestikkontakt",
Hadde du hatt en Tesla M3 og stilt denne til å trekke ca 9,24A i hver lader, dvs ca 16A linjestrøm,, ville bilen ladet med ca 6,4 kW i 3 ladere. I VW er det bare to ladere og en får (6,4/3)*2=ca 4 kW lading.

Det er feil. ID4 har også 3 ombordladere, men som så mange andre (Model 3 er ett av veldig få unntak) så har de valgt å ikke gidde å legge inn nok kontaktorer til å kunne sette opp disse laderne i en ekte delta-kobling. De er dermed låst til stjernekobling, og på et IT-nett fører det til at den ene ombordladeren ikke er i bruk. Hvis bilen kobles til et TN-nett, så benyttes alle 3 ombordladerne, og man kan få 11 kW.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

KjellG

OK, kjenner ikke ID.4 godt nok. Uansett, mot et IT-nett er det bare to ladere som funksjonerer og på en 16A kurs ender en opp med ca 4 kW. Om en setter inn en trafo og lager en 3-fase 16A kurs, ender en opp med ca 6 kW. For full 11 kW må en opp i sikringsstørrelse.

tkorsvold

Ok - takk for god og detaljert info.

Jeg får vurdere saken litt. Tanken med ladeboksen var jo å ha noe stabilt som lader raskere enn vanlig stikkontakt, men det gikk ikke helt etter planen. Inntil videre får jeg bruke redusert ladestrøm på ID.4 (gir ca 3.3kW), men på sikt må jeg se på en tykkere kabel og en større sikring.

KjellG

Du kan eksperimentere med litt høyere ladestrøm. Burde fungere med ca 9,2A

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA