Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Løsne CCS-kabel fra Superchargere - er det et triks eller en timing med knapp?

Startet av slumberjack, tirsdag 28. september 2021, klokken 13:28

« forrige - neste »

slumberjack

Hei

Et lite spørsmål. Etter  å ha leid model 3 i en uke var det alltid litt flaut å supercharge. Dette fordi CCS sitter så latterlig mer fast i supercharger-festet enn den klassiske jeg har brukt for S og X.  Der føles det mer som en magnet sak og er komplett uproblematisk.

Hver eneste gang jeg ladet fra Rygge, Lier, elverum og berkåk så var alle disse CCS'ene så vanskelige å få løs at jeg trodde noe var galt. Jeg tror jeg til slutt fant ut jeg måtte knekke litt ned for å få den løs. Det føles som en mothake skal trekke seg inn,men at man ender opp med å knekke pluggen over denne og frykter man har ødelagt noe hver gang.

Jeg så vel en annen som også så ut til å ha en nedvinkling på CCS'en i det han løsnet den.

Er jo siv.ing, men dette forstod jeg ikke helt  ???


sjokomelk

Hold knappen inne hele tiden mens du driver med frakobling av pluggen. Du kan ikke trykke kort én gang, for da låser kabelen seg fast igjen. Må holdes inne.
Og du trekker nok bare i feil vinkel. Ladeporten er vinklet litt oppover og ikke 90 grader/rett ut, så bevegelsen er både opp og ut samtidig.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

slumberjack

For ordens skyld jeg mener å få ladekabelen ut av Tesla sine "stasjoner", ikke bilen, det var akkurat som normalt.

Denne er vinklet nedover og jeg prøvde alt mulig vil jeg tro, holde knappen hele tiden, dra rundt da jeg trykker, løfte litt oppover etc. Alltid var det krangling til den plutselig slapp etter det som føltes som 1-2 lange minutt med rakling.

sjokomelk

Beklager. Stryk hele innlegget mitt. :-X
Jeg tenkte bilen og ikke den hvite ladestolpen.

Pluggen henges opp med samme hull i Combo-pluggen som låsepinnen i ladekontakten i bilen bruker.
Du behøver ikke trykke på knappen eller gjøre noe som helst for å få løsnet den fra ladestolpen. Er bare å dytte pluggen lett inn i festet, løfte bakkant av håndtaket og trekke den ut. Øvelse gjør mester.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

slumberjack

Ok, ingen bruk av knappen.

Jeg prøvde pent og pyntelig, løft og dra i forskjellige retninger og kom til slutt frem til en merkelig sak jeg alltid trodde jeg endelig kunne, men neste gang var jeg like usikker.

Jeg trodde ærlig talt jeg hadde knekt noe stort sett hver gang. Testet de klassiske og de løsnet uten særlig problem.

takk for svar :)

jlan

Der hvor det er to kabler - pass på at ikke den andre pluggen faller ned og bulker bilen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ottara

Jeg har slitt med at den der kontakten som ikke er CCS har vært litt løs, når jeg trykket den skikkelig inn så kom CCS kontakten lett som bare det :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA