Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladere mellom Oslo og Kristiansand

Startet av knutix, mandag 30. juli 2012, klokken 19:50

« forrige - neste »

knutix

Hei, jeg kjører uten brikke igjennom bomringen på E39 Sandnes-Stavanger hver dag. Nå har jeg plutselig fått endel regninger på passeringene men langt ifra alle. Hva mener dere jeg skal gjøre med disse. Det står vel på selskapets sider at man må inngå avtale om å passere gratis men jeg mener å ha lest her inne at det ikke trengs..

- Knutix
Think City "Classic" 2001, Sandnes, Rogaland

grohell

Eg veit ikkje om det er noe spesielt for Nord Jæren. men bomringen lengre nord på E39 så må du få brbrikkr for gratis passering, eller sende faktura i retur sammen med dok. på at bilen er en elbil og har rett på gratis passering.Men det synes eg er tungvindt.  eg fekk brikka gratis frå dei. (ikkje 200 i depositum )
Stord, Hordaland. GUL Think city 2001|. Kjøpt i storm søndag 13mai 2012. Bur på ei øy, med ferger og bompenger på alle kantar. Samt at elbil virker spennende. Mors leketøy :) som nå brukes mest av dotter som pendler gjennom trekantsambandet. ( Og av mor når den er ledig ) Har prøvd den gjennom Bømlafjordtunellen, DET blir den store testen...som den besto :)

elektrolux

Nord Jæren forsøker seg stadig vekk med påstander om at det er påkrevet med Autopass. Det er det ikke, og vil sansynligvis ikke bli, i alle fall så lenge datatilsynet er oppegående.

Her er ordlyden i min siste mail etter at NBJ insisterer på å kreve bompenger på Elbilene mine:

Hallo NJB

Dette er interne regler som ikke er i samsvar med rettninglinjene fra Samferdselsdepartementet.

Datatilsynet står nok også i veien for at dere kan kreve at bilister tegner abonement på Autopass mot sin vilje.

Dersom dere ønsker det, kan jeg kjøre innom en Esso stasjon og sende dere en 0 faktura for hver passering?

Bompengekrav på Elbil motstrides, og vil ikke bli betalt.


Vedlagt er Samferdselsdepartementet sitt svar på reglene. I praksis betyr det at uten Autopass må du kjøre i manuel fil der det finnes.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Figgen

"Kjøretøy uten gratisabonnements om passereri felt bare beregnet for abonnenter eller felt
bare for betaling i automat, kan ilegges tilleggsavgift for unnlatt betaling av bomavgift".  Dette tyder på at vi ikkje kan passere utan brikke?  Likevel meiner eg at bompengeselskapet sletta mine første passeringar på Forus etter at eg tok kontakt med dei for 5 - 6 år sidan.  Eg har imidlertid måtta betala for elbil-brikkene mine.
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

elektrolux

Sitat fra: Figgen på lørdag 30. juni 2012, klokken 18:59
"Kjøretøy uten gratisabonnements om passereri felt bare beregnet for abonnenter eller felt
bare for betaling i automat, kan ilegges tilleggsavgift for unnlatt betaling av bomavgift".  Dette tyder på at vi ikkje kan passere utan brikke?  Likevel meiner eg at bompengeselskapet sletta mine første passeringar på Forus etter at eg tok kontakt med dei for 5 - 6 år sidan.  Eg har imidlertid måtta betala for elbil-brikkene mine.

Slike felt er nå erstattet av universalfelt, der alle passerer sammen, enten de har brikke eller ikke. På fossilbil får en ettersendt faktura som skal betales, på elbil risikerer en 0 faktura, mens NBJ noen ganger sender ut betalingsfaktura uten å ha hjemmel for det. EL og HY skiltene er jo nettopp laget for å enkelt kunne skille mellom de ulike biltypene, men dette ser NBJ ut til å ignorere.

Jeg holdt på å tegne abonement hos NBJ, men det står en settning om at en ved å tegne abonement godtar NBJ's lovtolkninger. Det var ingen mulighet til å tegne abonement uten å samtidig si seg enig i NBJ sine tolkninger. Dermed var det umulig for meg å tegne abonement på hverken Elbil eller fossilbil, noe som fører til at jeg støtter lokale veiprosjekter mer en andre de få gangene jeg kjører fossilt. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA