Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

«Snekkelyd» høyre bakhjul.

Startet av freddyr, lørdag 17. april 2021, klokken 16:47

« forrige - neste »

freddyr

Hei,

Noen som har vært borti en gjentagende dunkelyd fra høyre bakhjul når man kjører?

Byttet til sommerdekk for to dager siden, brukte momentnøkkel på 120nm og etterstrammet etter første kjøretur.

model3pw

Om dette kom etter sommerfelger kom på så er det nok der problemet ligger.

Model 3 skal ha 175nm, så du er godt under det du må ha som ikke er bra.

Har du sett at felgen sitter som den skal og ikke har skjevheter?

Ludde

Kan det være balanseloddene som tar i kalipperen?
Jeg hadde det på det ene bakhjulet med mine 19" vinterfelger. Måtte bare flytte loddene lengre inn på felgen da.

Ingeniøren

Sitat fra: Ludde på lørdag 17. april 2021, klokken 22:14
Kan det være balanseloddene som tar i kalipperen?
Jeg hadde det på det ene bakhjulet med mine 19" vinterfelger. Måtte bare flytte loddene lengre inn på felgen da.
[/quote

?? Da gjør du noe med balansering av hjulet, med mindre du bare dunket klipset vekt bedre på plass. Litt avhengig av hvor mye du flyttet sef...

@Freddyr: Ellers har jeg ikke noe tro at momentet på boltene har noe å si. Sikker på at hjulet var skikkelig på plass før du skrudde til ? 
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

freddyr

Sjekket igjen om mutrene var løse og det var de ikke. Jekket opp bilen og tok felgen av og på igjen. Festet den  med 175 NM og ulyden er borte. Så kan konkludere med at det var noe med dekkskiftet.
175nm er også veldig høyt, så tenker det er flere som kjører rundt med for lite tilstrammede muttere.

Ludde

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 18. april 2021, klokken 09:36
Sitat fra: Ludde på lørdag 17. april 2021, klokken 22:14
Kan det være balanseloddene som tar i kalipperen?
Jeg hadde det på det ene bakhjulet med mine 19" vinterfelger. Måtte bare flytte loddene lengre inn på felgen da.
[/quote

?? Da gjør du noe med balansering av hjulet, med mindre du bare dunket klipset vekt bedre på plass. Litt avhengig av hvor mye du flyttet sef...

Tok det selvfølgelig gjennom forhandleren jeg kjøpte hjulene hos. Kalipperne har en liten forhøyning på ca 1*1 cm som var plassert akkurat der hvor loddene var satt på. Så med å balansere hjulet på nytt med å ha loddplassering et par cm lengre inn så fikk man de millimeterne med klaring som trengtes.
Om loddene er plassert ute eller inne på felgene har ingenting å si for å forhindre vibrasjoner, som er hele grunnen for å avbalansere de.

Godt det løste seg for trådstarter  :)

Ingeniøren

Sitat fra: Ludde på søndag 18. april 2021, klokken 14:41
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 18. april 2021, klokken 09:36
Sitat fra: Ludde på lørdag 17. april 2021, klokken 22:14
Kan det være balanseloddene som tar i kalipperen?
Jeg hadde det på det ene bakhjulet med mine 19" vinterfelger. Måtte bare flytte loddene lengre inn på felgen da.
[/quote

?? Da gjør du noe med balansering av hjulet, med mindre du bare dunket klipset vekt bedre på plass. Litt avhengig av hvor mye du flyttet sef...

Tok det selvfølgelig gjennom forhandleren jeg kjøpte hjulene hos. Kalipperne har en liten forhøyning på ca 1*1 cm som var plassert akkurat der hvor loddene var satt på. Så med å balansere hjulet på nytt med å ha loddplassering et par cm lengre inn så fikk man de millimeterne med klaring som trengtes.
Om loddene er plassert ute eller inne på felgene har ingenting å si for å forhindre vibrasjoner, som er hele grunnen for å avbalansere de.

Godt det løste seg for trådstarter  :)

Ja da er det greit så lenge det er gjort ny balansering. Trodde du bare flyttet loddene uten å sjekke om hjulet var i balanse....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

sjokomelk

Sitat fra: freddyr på søndag 18. april 2021, klokken 13:53
Sjekket igjen om mutrene var løse og det var de ikke. Jekket opp bilen og tok felgen av og på igjen. Festet den  med 175 NM og ulyden er borte. Så kan konkludere med at det var noe med dekkskiftet.
175nm er også veldig høyt, så tenker det er flere som kjører rundt med for lite tilstrammede muttere.
Svaret er at du ikke hadde dratt til mutterne godt nok. Ingenting annet.
175 Nm er uvanlig høyt, men det står tydelig beskrevet i manualen på side 206: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_no.pdf
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Tom

Opplever av og til at bremseklossene lager noen klakke lyder.. en brems og 2 og det er borte..

model3pw

Sitat fra: Tom på søndag 18. april 2021, klokken 23:39
Opplever av og til at bremseklossene lager noen klakke lyder.. en brems og 2 og det er borte..

Etter regn/vask skal du foreta en trygg og kraftig oppbremsing (står også i manualen). Dette for at klossene ikke skal sette seg på skivene. «Klakket» du hører er bare at de løsner. Spess på vinteren får du rust på skivene om du ikke gjør dette.

Siden bilen ellers bare bruker motorbrems (regen) så er det enkleste å sette bilen i nøytral når du bremser (for å tvinge de ekte bremsene).

Ingeniøren

Sitat fra: sjokomelk på søndag 18. april 2021, klokken 16:44
Sitat fra: freddyr på søndag 18. april 2021, klokken 13:53
Sjekket igjen om mutrene var løse og det var de ikke. Jekket opp bilen og tok felgen av og på igjen. Festet den  med 175 NM og ulyden er borte. Så kan konkludere med at det var noe med dekkskiftet.
175nm er også veldig høyt, så tenker det er flere som kjører rundt med for lite tilstrammede muttere.
Svaret er at du ikke hadde dratt til mutterne godt nok. Ingenting annet.
175 Nm er uvanlig høyt, men det står tydelig beskrevet i manualen på side 206: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_no.pdf

Det vet vi vel egentlig ikke da han tok av hjulet og, og kan hende det ikke hadde entret skikkelig eller at noe møkk lå i mellom først gang. Hva med alle de som får byttet dekk - tror ikke de leser manualen før de skrur til...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

jlan

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 19. april 2021, klokken 06:53
Hva med alle de som får byttet dekk - tror ikke de leser manualen før de skrur til...
Jo jeg tror det er godt kjent at Tesla skal ha 175nm. Der jeg har fått byttet har de uoppfordret gått over med momentnøkkel. Løsningen med faste pinnskruer med mutter krever litt mer nøyaktighet med dette.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ingeniøren

Sitat fra: jlan på mandag 19. april 2021, klokken 08:50
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 19. april 2021, klokken 06:53
Hva med alle de som får byttet dekk - tror ikke de leser manualen før de skrur til...
Jo jeg tror det er godt kjent at Tesla skal ha 175nm. Der jeg har fått byttet har de uoppfordret gått over med momentnøkkel. Løsningen med faste pinnskruer med mutter krever litt mer nøyaktighet med dette.

Godt å høre  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA