Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: pris på batteriene nesten fordoblet?

Startet av PLUTO, onsdag 09. januar 2008, klokken 10:03

« forrige - neste »

PLUTO

Idag kom snøen til den sørlige del av vårt langstrakte land og jeg som ellers synes sommeren er best fikk meg en herlig følelse av ungdom og frihet når jeg kunne kjøre med firehjuls sladd i svingene og gøre håndbrekk svinger. ;D ;D Det trekker en del strøm å leke seg i snøen men jeg bare måtte svinge innom en parkeringsplass og leke meg litt på vei hjem. Det er jo slik morro man ellers forbinder med litt mer motorsterke biler, men med litt snø kan man altså gjenopleve å være 18 selv med elbil. Thinken har jo en meget kort hjulavstand så den er egentlig temmelig leken. :D
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

cra

Glad du koser deg med snøen; det går nok fort over. ;)  Her er vi heldigvis foreløpig forskånet, ed unntak at et par cm hardfrosset snø som gjør landskapet hvitt. Jeg ser *ikke* frem til neste snøfall. (I alle fall ikke til å flytte det fra oppkjørsel og parkeringsplass.)

Tenkte ellers bare å advare deg om at politiet *kan* ta førerkortet fra deg for slik lek. Jeg regner imidlertid med at du selvfølgelig gjorde dette for deg selv, og ikke midt i sentrum for å tøffe deg. (Tro hva de argeste rånerne ville si om de fikk konkuranse av el-bilene? :) )

Jeg kjenner litt suget etter å leke jeg også, men det er få plasser egnet for slikt her, desverre. Jeg tror foresaten det kunne være lurt om alle prøvde seg litt, for å kjenne følelsen når det slipper, og ikke minst hvor langt man kan presse bilen før det skjer.

De færreste har sikkert hatt el-bilen på glattbanen (her er den i alle fall utenfor rekkevidde), men det har vært såpass glatt her at jeg kjenner forskjellen på når thinken på tre meter slipper og når caravellen på nesten seks gjør det. Det blir mye mindre tid til å ta inn igjen thinken.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PLUTO

Så veldig mye politi var det ikke å se så jeg tok sjansen. Noe særlig bråk som kunne forstyrre noen kommer det jo heller ikke fra en elbil som spinner rundt på snøen.

Jeg er enda ikke blitt helt dus med bremsesystemet til Thinken på glatta, så det å prøve seg litt tenker jeg er lurt. Nå laver snøen ned her og jeg tenker vel at det blir dieselbielen min som blir best de neste par døgn. Jeg skulle forresten opp en glatt og bratt bakke med Thinken idag for å hente dattra. Jeg kom ikke helt opp og stoppet før jeg skled sidelengs ned flere meter. Føltes ikke helt godt.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

cra

Sitat fra: PLUTO på torsdag 03. januar 2008, klokken 22:19
Så veldig mye politi var det ikke å se så jeg tok sjansen. Noe særlig bråk som kunne forstyrre noen kommer det jo heller ikke fra en elbil som spinner rundt på snøen.

Nei, det er behagelig stille. :)  Støyen er kanskje noe av det folk reagerer mest på når ungdommer (forhåpentligvis i alderen 18-80+) spinner sirkler på parkeringsplassen. Spesielt seint om kvelden.

Sitat fra: PLUTO på torsdag 03. januar 2008, klokken 22:19
Jeg er enda ikke blitt helt dus med bremsesystemet til Thinken på glatta, så det å prøve seg litt tenker jeg er lurt.

Jeg pleier å skru av regenerering, slik at ikke andre brukere av bilen får seg en ubehagelig overraskelse. Hvis det er virkelig glatt kan den være ganske ekkel.

Sitat fra: PLUTO på torsdag 03. januar 2008, klokken 22:19
Jeg skulle forresten opp en glatt og bratt bakke med Thinken idag for å hente dattra. Jeg kom ikke helt opp og stoppet før jeg skled sidelengs ned flere meter. Føltes ikke helt godt.

Tenker det var spennende, ja. Vinteregenskapene - og da spesielt klatringsegenskapene i lav fart - er noe av det jeg liker best med Thinken. For å komme til barnehagen her må jeg også opp ei kneik. Bakken starter umiddelbart etter en sving på ca 130 grader (altså ca 45 grader "tilbake"), så det er fint lite fart/moment igjen i bilen etter å ha tatt svingen. Jeg har likevel aldri hatt problemer med å komme opp med thinken, siden jeg aldri trenger å gire ned uansett hvor lavt turtallet kommer.  ;D

Hendelsen din minner meg om noe jeg selv var ute for en gang for ca ti år siden. Jeg hadde nettopp hentet poden, og ung og dum (eller i det minste yngre og dummere, om du vil ;) ) som jeg var likte jeg å leke litt. Jeg skulle ta av veien og ned en lang bakke. Jeg hadde en Opel Omega med bakhjulstrekk, og girte ned og slapp clutchen kjapt med vilje for å få en slags håndbrekksladd, men litt lettere å kontrollere. Jeg sladdet imidlertid mer enn jeg hadde tenkt, og seilte som deg sidelengs ned bakken.

Bilen nærmet seg venstre grøftekant (som nå var "foran" meg), så jeg rattet venstre, dro i håndbrekket og fikk sladdet helt rundt, inn med clutch og rettet opp forhjulene fort som "bare det". Nå hadde jeg noenlunde kontroll igjen, men trillet baklengs nedover bakken. Jeg visste om en liten stikkvei et sted der, og peilet meg inn på sånn ca der jeg trodde den var. Jeg hev rattet mot venstre slik at bilen begynte å snu igjen, og klampet bremsen. Fronten skvatt rundt, jeg rettet opp igjen og vi var nå på veg ned bakken slik vi egentlig skulle ha vært det, bare mye raskere. I enden av bakken var det selvfølgelig et T-kryss! :o

Omegaen hadde ikke noe ABS, så jeg pumpebremset alt jeg var kar om og klarte så vidt å ta svingen. Det hadde ikke vært så ille å kjøre av veien der, for dat var bare rett ut på et jorde, men hadde det vært så mye som en eneste fotgjenger eller en eneste annen bil på veien der kunne det gått riktig ille. Jeg trenger vel ikke å fortelle at jeg for lengst (ca 10 år siden ;) ) har sluttet å leke i bakkene her jeg bor?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

andreash

No e det foreløpig lite snø på vestlandet.. Men det slår meg at eg kanskje må finne meg ein forlatt parkeringsplass når den tid kommer...

I min el-bil er det elektronisk revers. Kun et relè som snur polariteten til motoren. Og det faktum at den er koblet i 5-gir på girkassen, vil vel tilsi at jeg kan teoretisk kjøre like fort bakover som forover.. Det kan jo bli litt arti å spinne i revers på snøen..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

cra

Sitat fra: andreash på fredag 04. januar 2008, klokken 08:45
I min el-bil er det elektronisk revers. Kun et relè som snur polariteten til motoren. Og det faktum at den er koblet i 5-gir på girkassen, vil vel tilsi at jeg kan teoretisk kjøre like fort bakover som forover.. Det kan jo bli litt arti å spinne i revers på snøen..

Skulle mene det, ja. Da jeg gikk på videregående var det en i klassen min som hadde en volvo 340 (tror jeg det var) med girkasse som hadde noe reimdrift, trur jeg. Der var det også bare en vender, så han kunne lett komme opp i 60-70 i revers. Det er imidlertid vanskelig å styre baklengs i så stor fart, siden selv små rattutslag vil gjøre af fronten slår ut og du snurrer rundt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA