Rimelig brukt elbil med komfortabelt førersete?

Startet av Bluebird, torsdag 18. mars 2021, klokken 16:12

« forrige - neste »

Bluebird

Jeg har en nær slektning som nettopp har vært hos forhandler og vurdert en brukt Leaf (40 kwh, 2018-modell) priset til ca 210 000,-. Han vil oppgradere fra sin feilfrie Leaf (24 Kwh 2013-modell, US-utgave med velourinteriør, med ennå 12 batteristreker!) grunnet ønske om litt lenger rekkevidde.

Dagens Leaf brukes daglig idag t/r hjemsted - jobb med samlet kjørestrekk på 60 km, sommer som vinter. Jobbreisen går fint året rundt, men det begrenser mulighet for bruk av bilen etter arbeidstid til radius på vel 20 km sommerstid. Ingen lademulighet på jobb, og hjemme går det ennå i 10A Schuko.

MEN, etter 1-2 dagers testlån i Leaf 40 Kwh reagerer han negativt på sittekomforten i denne versus sin gamle. Denne nye har hardere og fastere setestopping, samt at setet klemmer deg trangere med sidestøttene. Dette er vel i tiden; sportslig og sammenklemt men det går altså på bekostning av sittekomforten. Han er ingen volumiøs kar, langt derifra. Etter å ha forlatt forhandler med sin egen Leaf fikk han igjen bekreftet de bedre setene i denne.

Hos forhandleren stod også en Ioniq utstilt, men å prøvesitte denne var negativt ved at han måtte sette seg "ned" i denne, og satt lavt i forhold til begge Leafene.

Så hvilken nyere brukt elbil (eller ny?) med rekkevidde som matcher en Leaf 40 kwh (270 km WLTP) kan gi myk sittekomfort uten "trang" følelse, innenfor et prisleie på 260 000,- (inkl privatsalg/innbytte hans Leaf)? Portemoneen hans er ikke så lett å åpne, så prisen begrenser seg dessverre til dette.

Bil ønskes også brukt på litt lengre sommerferieturer (opptil 500 km èn vei uten mer enn 1-2 hurtigladinger på veien, fra Vestlandet) med familien på totalt 4 stk i voksen alder.

Trekkoppbil

#1
Er setene ok i 2016 og 2017?
Siden man er fornøyd med usa-Leaf, og så ville jeg ha kjøpt en 2016 SV eller SL, eller 2017 fra USA.  Mange av 30kwt-batteriene der har tapt seg mye, og det siste året har det vært vanlig å få 40kwt batteri, hvis man skal bytte batteri, ut fra denne tråden: https://mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=23606&start=1930
Hvis du kjøper en 30kwt Leaf som har fått softwareoppgraderingen PC630, som jeg tipper de fleste har nå, og den har 8 kapasitetsbarer eller færre, så regner jeg med at du får 37kwt batteri innenfor garantien på 8 år, og muligens 100 000 miles. På Carfax kan man av og til se om bilen har fått pc630.
Her er det en på auksjon 24. mars: https://insightcr.manheim.com/cr-display?conditionOrderId=22520250&workOrderNumber=2823886&locationCode=DAA&vehicleUniqueId=SIMULCAST.DAA.13335073&simpleCr=false
Her er det et par som selges retail:
https://www.autotrader.com/cars-for-sale/vehicledetails.xhtml?listingId=578379313
https://www.autotrader.com/cars-for-sale/vehicledetails.xhtml?listingId=558677639
Den ene er annonsert av en Nissan-dealer, og da kan man spørre dealeren om å få nytt batteri på kapasitetsgarantien først, dersom man kjøper bilen.

Bluebird

Trådstarter her.

Ja, vi har faktisk spøkt med 40 Kwh batteri i hans gamle bil, men det finnes ingen slike tilsalgs på Finn, og dette blir nok en spesiell og ikke-realistisk løsning nå (ser på Youtube at det finnes ombygget Leaf i Nederland)

Utifra det få antall besvarelser ser jeg at begrensningene i forespørselen nok gjorde det for snevert. Ved å senke oppgitt rekkeviddekrav ned fra 27 mil til 23 mil er Mazda MX30 innenfor (som vi har fått tips om). Denne har jo fått skryt for et høyt kvalitetsnivå på interiøret. Vedkommende får oppsøke forhandler og prøvesitte, men har noen førstehåndskjennskap til førersetekomforten i denne?

Tjomsas

MX-30 har veldig god komfort. Ekstremt mye bil for pengene.

Men:

- rekkevidden er ikke i nærheten om vinteren (det er ganske ille)
- den hurtiglader ekstremt sakte
- dørene er veldig upraktiske med bakovervendte barneseter dersom man har det

Tjafsaren

Merk at i likhet med i3 så kan det siste minskes om du har sete med snufunksjon

Moas

Sitat fra: Bluebird på fredag 19. mars 2021, klokken 18:28
Ved å senke oppgitt rekkeviddekrav ned fra 27 mil til 23 mil er Mazda MX30 innenfor (som vi har fått tips om). Denne har jo fått skryt for et høyt kvalitetsnivå på interiøret.
Jeg pendlet med en slik et par dager ifjor. Rekkevidden på veldig pen kjøring i lave landeveishastigheter med +10'c eller mer var aldri over 200 km.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Moas på lørdag 20. mars 2021, klokken 13:43
Sitat fra: Bluebird på fredag 19. mars 2021, klokken 18:28
Ved å senke oppgitt rekkeviddekrav ned fra 27 mil til 23 mil er Mazda MX30 innenfor (som vi har fått tips om). Denne har jo fått skryt for et høyt kvalitetsnivå på interiøret.
Jeg pendlet med en slik et par dager ifjor. Rekkevidden på veldig pen kjøring i lave landeveishastigheter med +10'c eller mer var aldri over 200 km.

Typegodkjent WLTP for Mazda'en er jo bare 200km som er ved fremkommet ved å kjøre bilen på ruller i et laboratorium i 23 km å kjøre uten varme/klima i 23C og deretter beregnet hvor langt bilen kunne ha rullet fra bilen var fulledet til den er fullstendig tom.
I mine øyne er den Mazda'en bare god for max 150km praktisk rekkevidde som kan inkludere regnværsdag med motvind og bruk av varemapparat og høyere rullemotstand pga våt vei og noe opp- og nedoverbakker. Om vinteren vil rekkevidden bli enda kortere.. Sikkert utrolig bra komfort, men elendig rekkevidde for en moderne elbil.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA