Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglader i Flekkefjord?

Startet av olehenrikfjeld, søndag 24. juni 2012, klokken 22:54

« forrige - neste »

olehenrikfjeld

Jeg sliter litt med å finne fram på forumet. Jeg vet at mange har funnet ut av dette før meg, men nå kommer nå spørsmålet ennå en gang. Beklager  :)

Hvor får jeg tak i en hurtigkobling/fyllenippel som passer på Thinken? Jeg har prøvd hurtigkobling for trykkluft, men der mangler senterpinnen som trykker ned ventilen. Jeg har prøvd Biltema 82-579 (som noen har nevnt her på forumet), men den er jo for liten? Jeg har googlet og søkt etter andre leverandører, men finner ingenting - det nærmeste jeg har kommet er noen som har puttet en liten ståltråd inn i vannslangen for å dytte ned ventilen, men det høres ikke veldig fristende ut - hvis det finnes noe der ute som funker.

Jeg begynner å nærme meg grensen for hvor lenge jeg kan kjøre uten å fylle vann. Kan noen hjelpe meg med adresse/telefon til noen som kan skaffe meg en slik? Er det eventuelt noen i Vestfold-traktene som er villig til å låne bort for en kveld?

Jeg har Nikometer, kannevis med vann og slanger, så det er i grunnen bare pluggen som mangler...

Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

hkaspenberg

Sønnak Excide på Brobekk i Oslo har slike. Ihvertfall har de hatt slike da de brukes på tilsvarende vannfyllingssystemer på åpne blybatterier på trucker. Hvis du ikke kan komme til Oslo så spør på nærmeste truck-verksted.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

I nøden kan du også relativt enkelt koble slangen fra under vannfyllenippelen og koble deg direkte innpå slangen. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Biltema 82-579  er en erstatning for originalen, hvis denne går i stykker. Da må både han og hun byttes.
3 stk sett koster 150 (?). Originalen koster 300 pluss for en fyllekannenippel.

En nippel som tilsvarer Biltema 82-579 benyttes også av Saft-Batteriene på T-banevognene i Oslo.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

olehenrikfjeld

Takk for gode forslag, alle sammen!

Hens, jeg skjønner hva tanken er med 82579 nå. De koster 54 kroner stykket, så det er jo ingen formue, men diameteren på røret er mindre, så da må man krympe/fore ut eller gjøre noe slikt. Jeg er litt skeptisk til om jeg får det til å bli tett og ordentlig.

For å sjekke det elektrolux foreslår, så plukket jeg løs en av nipplene og da oppdaget jeg at de kan deles i to - in situ. Skrur man av toppen, kan man plukke ut fjæra og enveisventilen. Da kan man jo bare tre på en slange - eller bruke hurtigkoblingen for luftverktøy.

Så er det jo bare å sette ventilen inn igjen når man er ferdig.

Jeg får ikke prøvd det før imorgen, fordi det tar så hersens lang tid å vente på lading+vedlikeholdslading, men dette burde vel funke?
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

El rayo

Sitat fra: olehenrikfjeld på torsdag 07. juni 2012, klokken 22:27
diameteren på røret er mindre, så da må man krympe/fore ut eller gjøre noe slikt. Jeg er litt skeptisk til om jeg får det til å bli tett og ordentlig.
Det burde gå bra med krympestrømpe på stussen hvis jefg forstår deg riktig.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

olehenrikfjeld

Vel, da fikk jeg det til til slutt  :)

Ved å bruke denne: http://www.jula.no/hurtigkobling-r-3-8-021642, med slange og en slik: http://www.jula.no/dunk-donje-669013, fikk jeg til slutt fylt vann på bilen.

Det er jo ikke ideelt, man må altså skru ut fjær og ventil i fyllenipplene først. Det gikk helt greit. Bare noen dråper vannsøl. Det er jo også viktig å skru dem inn igjen. De er vel der for en grunn, regner jeg med.

Selve fyllingen gikk veldig greit. Oppunder ni liter gikk det på. Med litt plundring skjønte jeg også hvordan jeg kunne bruke Nikometeret til å skru tilbake overladet Ah. Det var ikke helt åpenbart for meg at jeg skulle velge "waterfill completed".

Sånn. Da var jeg klar for noen tusen kilometer til, og eventuelle andre i fyllenippel-knipe vet nå at en 3/8" hurtigkobling for luft også kan brukes i en knipe.




Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

Figgen

Takk for at du tok opp dette temaet, olehenrikfjeld.  Eg har nettopp mottatt Nikometer og kjøpt ein Palm og står snart overfor min første vannfylling/vedlikehaldslading.  Å vite kva for koplingar som passar og kor dei er å få kjøpt, er spørsmål som du nå har hjelpt meg å avklare.  Likevel er eg nysjerrig på eit par ting: Du vade hurtigkoplinga frå JULA framfor ein rimeligae frå Biltema, er det på grunn av kvalitet?  Er det nødvendig eller meir praktisk å fylle frå "Dunk Donje" framfor direkte frå kanna med batterivatn?  Kva for type slange er best å bruke, og kva for utstyr bør nyttast for å kontrollere fyllehastigheten?   
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

Yeyeye

Jeg søkte litt for å finne de orginale, her er en link til en av sidene jeg fant.

http://www.powrparts.com/bfsfemalegreyconnector10mm.aspx

De orginale hunn niplene kalles BFS female 10mm, de ligger på priser rundt 20$ på nett. Skal søke litt mere om jeg finner noen som er billigere.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

cra

Sitat fra: Figgen på søndag 10. juni 2012, klokken 23:47
Takk for at du tok opp dette temaet, olehenrikfjeld.  Eg har nettopp mottatt Nikometer og kjøpt ein Palm og står snart overfor min første vannfylling/vedlikehaldslading.  Å vite kva for koplingar som passar og kor dei er å få kjøpt, er spørsmål som du nå har hjelpt meg å avklare.  Likevel er eg nysjerrig på eit par ting: Du vade hurtigkoplinga frå JULA framfor ein rimeligae frå Biltema, er det på grunn av kvalitet?  Er det nødvendig eller meir praktisk å fylle frå "Dunk Donje" framfor direkte frå kanna med batterivatn?  Kva for type slange er best å bruke, og kva for utstyr bør nyttast for å kontrollere fyllehastigheten?   

Fordelen med dunk donje er nok kranen som lar deg justere fyllehastighet/stenge av når det er fullt.

Jeg bruker en vanlig gjennomsiktig plastslange som tilfeldigvis har hastighetsindikator (propell), men det er ikke nødvendig. Jeg har satt på en wireklemme som sørger for at jeg har riktig fyllehastighet (strupet slange). For å finne hastigheten er det bare å la det renne vann gjennom og ta tida på hvor lenge det tar å sende gjennom X liter.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: cra på mandag 11. juni 2012, klokken 13:57
Sitat fra: Figgen på søndag 10. juni 2012, klokken 23:47
kva for utstyr bør nyttast for å kontrollere fyllehastigheten?   

Fordelen med dunk donje er nok kranen som lar deg justere fyllehastighet/stenge av når det er fullt.

For å finne hastigheten er det bare å la det renne vann gjennom og ta tida på hvor lenge det tar å sende gjennom X liter.
Korrekt fyllehastighet er viktig.

Renner det for fort flyter vanne forbi fylleåpningen i cellen og blokkerer utluftingsåpningen slik at det ikke kommer inn vann.

I praksis har det vist seg at korrekt fyllehastighet oppnås ved å plassere kanna på taket av bilen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

olehenrikfjeld

Det var dette med fyllehastighet som fikk meg til å tenke på denne dunken med kran. Dessuten er den ganske praktisk. Du får på rundt 10 liter, og da har du jo som regel nok til å fylle alt sammen i en jafs. Dunken deformeres etterhvert som den tømmes og blir til slutt helt flat.

El Rayo: hvis du sier at korrekt hastighet oppnås ved å sette dunken på taket, mener du da uten å strupe inn slangen? I så fall har nok jeg fylt for sakte, men det er kanskje ikke noe problem?

Det ser omtrent slik ut:



I starten og slutten kan man få et visst inntrykk av hvor fort vannet renner...
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

El rayo

Sitat fra: olehenrikfjeld på mandag 11. juni 2012, klokken 22:54
El Rayo: hvis du sier at korrekt hastighet oppnås ved å sette dunken på taket, mener du da uten å strupe inn slangen? I så fall har nok jeg fylt for sakte, men det er kanskje ikke noe problem?
Det kan være forskjell på slanger og kanner (høyden på vannstanden i kanna påvirker fyllehastigheten), så fyllehastigheten bør sjekkes når man bruker ukjent fyllesystem. Jeg har brukt 1/2 liters brusflaske til test og den skal fylles på 30 - 40 sekunder.

Riktig type fyllenippel med slange som passer til nippelen har gitt korrekt fyllehastiget (0,7 - 1,0 liter pr minutt) for meg når slangen brukes som hevert (ikke kran på kanna) med 10 liters kanne som ligger på taket for minst variasjon i vannhøyden mellom tom og full. Mulig at dette er unødvendig omstendelig, men dette har alltid funket for meg. Unngår å fylle vann i kuldegrader, da kan vannet fryse i slangen og lage restriksjon som påvirker fyllehastigheten.

Fra det øyeblikk vedlikeholdsladingen er ferdig skal man vente 15 minutter før vannfylling. (Antar at det er tiden det tar før cellene slutter å "koke". Fyllingen bør ikke ta lengere tid enn 15 minutter. Det er dette tidsvinduet man har dersom man skal følge instruksjonene fra Saft og Think til punkt og prikke. Dersom det tar for lang tid å fylle kan elektrolyttnivået synke og man risikerer å overfylle cellene. Det fører i sin tur til at elektrolytt kan komme ut av overløpene ved neste fulle lading.

Har ved et par  anledninger oppdaget at det tok noen minutter for lang tid å fylle, men da har det også gått på mer enn 10 liter vann.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA