Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tazzari vs Leaf + litt generelt

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 25. juni 2012, klokken 07:27

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Onsdag var det minst tre bilbranner på norske veier.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10073661

Nå vil Lars C. Krogenæs ha forbud mot biler med gammel fossilteknologi i tunneller, slik at vi unngår slike farlige episoder i fremtiden.
-Det er på tide at vi nå parkerer biler med eksplosjonsmotor for godt, sier Krogenæs til elbilforum.no



Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu


elektrolux

Det er jo lov å håpe. :D

Noen som har hørt om at et forslag til enklere godkjenning av selvbygde biler skal ha blitt vedtatt i forrige uke? Fikk tipset fra en ubekreftet kilde.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 07. juni 2012, klokken 03:19
Noen som har hørt om at et forslag til enklere godkjenning av selvbygde biler skal ha blitt vedtatt i forrige uke? Fikk tipset fra en ubekreftet kilde.

Har ikke lest gjennom det hele enda, men det er kanskje litt info å hente her? http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=313&MenuID=418&DocID=13792&Order=2
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Fantastisk!

Da øyner jeg nytt håp for Citroen C1 min. Det blir ut med "original" teknikk fra Electric car company i England, og inn med Elbilhjelpen/GK anlage/Think Classic teknikk.

Ser for meg 40-50 kW effekt, og betydelig høyere drivspenning.

Bør gjøre C1 like god som den er vakker.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

arnejorg1

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 06. juni 2012, klokken 23:11
Det er på tide at vi nå parkerer biler med eksplosjonsmotor for godt, sier Krogenæs til elbilforum.no

Før jeg spør mer. Hva mener du med eksplosjons biler? Er det alle fossilbiler du sikter til?
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

jkirkebo

Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 07. juni 2012, klokken 17:57
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 06. juni 2012, klokken 23:11
Det er på tide at vi nå parkerer biler med eksplosjonsmotor for godt, sier Krogenæs til elbilforum.no

Før jeg spør mer. Hva mener du med eksplosjons biler? Er det alle fossilbiler du sikter til?

BMWs hydrogendrevne 7-serie fra noen år tilbake hadde også eksplosjonsmotor...;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

#7
Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 07. juni 2012, klokken 17:57
Før jeg spør mer. Hva mener du med eksplosjons biler? Er det alle fossilbiler du sikter til?

Wikipedia: Eksplosjonsmotor er eit omgrep som av og til vert nytta om stempelmotorar med innvendig forbrenning som arbeider etter Beau de Rochas-syklusen, som gassmotorar, forgassarmotorar og bensinmotorar med drivstoffinnsprøyting. Grunnen til dette namnet er at sylindrane er fylte med ei ferdig blanding av luft og drivstoff, slik at flammefronten spreier seg svært snøgt i sylinderen når blandinga vert tent av ein gnist frå tennpluggen


Ordet eksplosjonsmotor var negativt ladet, og bilbransjen fant tidlig ut at for å utkonkurere elektromotoren, måtte man bruke ordet stempelmotor i stedet fordi ordet stempel ikke høres så farlig ut som ordet eksplosjon.

Lars 

PS! Søker vi nå på ordet "Eksplosjonsmotor" kommer denne tråden opp som resultat nr 6 hos Google, morsomt!
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

erik e

Om det er en "eksplosjon" i motoren er det noe feil,det er en kontrollert forbrenning. ;) God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Lars C. Krogenæs

Forbrenning finner du i en parafinovnen og på gassgrillen. I stempelmotorer foregår det en eksplosjon, riktignok kontrollert, der en gnist eller kompresjon får gassblandingen til å eksplodere, som får stempelet til å gå rundt.

Bilbransjen liker ikke ordet eksplosjon fordi det høres så farlig ut..

Lars

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lars C. Krogenæs

Hele denne tråden var ment som et lite, useriøst, apropos i forhold til at også fossilbiler er brennbare, ikke bare elbiler.

Dessverre har nok elbiler vært overrepresentert i bilbranner, selv om man kan finne årsaker for hver elbilbrann som kanskje ikke har så mye med selve elbilen å gjøre, men med dårlig "hjemmelaget" lithium ombygging, bruk av dårlig skjøteledning og feil med varmeapparat.

Jeg mener ikke at vi skal forby bensin og dieselbiler i tuneller. Et slikt forbud hadde jo vært et totalforbud mot bensin og dieselbiler rundt de store byene.
Hvem skulle da betalt for nye kollektivfelt, tunneller og bruer til bomselskapene?

Jeg flytter tråden over til humor, for å understreke at "forslaget" var skrevet med glimt i øyet ;-)

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

arnejorg1

fjernet innlegget da jeg forstod at jeg hadde tatt det litt for seriøst :-\ :D
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

El rayo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 07. juni 2012, klokken 21:46
Beau de Rochas-syklusen,
Jeg lærte i sin tid at det var Otto som oppfant firetaktsmotoren..... her er det anledning til å bruke tid på frosking.... lol.

Franskmennene vil ha det til at de Rochas gjorde oppdagelsen før Otto, men det var altså Otto som tok patent på ideen.

"Alphonse Eugène Beau de Rochas (9 April 1815, Digne-les-Bains, Alpes-de-Haute-Provence - 27 March 1893) was a French engineer who originated the principle of the four-stroke internal-combustion engine. His achievement lay partly in his emphasizing the previously unappreciated importance of compressing the fuel–air mixture before ignition. He published his results in 1861, a year after Christian Reithmann was granted a patent in Germany and 16 years before Nicolaus Otto obtained his patent."
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA