Hovedmeny

Irriterende funksjoner

Startet av Morten L, søndag 31. januar 2021, klokken 16:25

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. februar 2021, klokken 09:03
Sitat fra: elektro på tirsdag 09. februar 2021, klokken 01:22
Uansett vil man fortsatt kunne oppleve at bilen blir usikker og ønsker å sakke ned farten med adaptiv cruise aktiv, på nye veistrekninger ol. Dette skjer vel i de fleste biler..
Uh, nei. De fleste biler med ACC prøver å holde farten gitt de ikke oppdager en bil foran seg. Er vel kun noen nyere biler som kobler fart på ACC opp mot kart. Noe som er dømt til å feile med oppdateringsfrekvensen her i Norge.

At det er dømt til å feile er helt sikkert, men det er vel ut fra en "better safe than sorry"- tankegang da.. Sånn at man ikke skal dundre inn i 50-sonen i 110 km/t. Mens første generasjons ACC systemer, som i e-Golfen f.eks. kun lystrer input fra føreren. Vil vil tro at mer moderne biler som EQC fungerer omtrent som e-tron. Det er jo litt irriterende, men ikke full krise. e-tron oppfører seg egentlig ganske likt som i Model 3, vist her av Teslabjørn;
https://youtu.be/zo0ZMrGEOxI?t=288
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

Ved 7:30 omtaler han faktisk EQC og påpeker at den ikke lider av de samme problemene fordi den er mer visuelt basert.

Men - det er nok ikke 100% korrekt. Ved Brumunddal på E6 er det et sted bilen bremser ned. Hvor mye aner jeg ikke da jeg merker at bilen slakker av og da gir jeg gass og deaktiverer autopiloten til jeg er forbi de 2-300 meterne den slår ut. Rett nok eneste stedet jeg kommer på i farten, og det er forutsatt selvkjøring og ikke kun adaptiv cruise. Men Mercedes bruker nok også kartdata utfra hvordan bilen oppfører seg selvkjørende på mindre veier, med automatisk regenerering osv.
Så jeg vil si det er et generelt problem.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

janbanan

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. februar 2021, klokken 09:53
Ved 7:30 omtaler han faktisk EQC og påpeker at den ikke lider av de samme problemene fordi den er mer visuelt basert.

Men - det er nok ikke 100% korrekt. Ved Brumunddal på E6 er det et sted bilen bremser ned. Hvor mye aner jeg ikke da jeg merker at bilen slakker av og da gir jeg gass og deaktiverer autopiloten til jeg er forbi de 2-300 meterne den slår ut. Rett nok eneste stedet jeg kommer på i farten, og det er forutsatt selvkjøring og ikke kun adaptiv cruise. Men Mercedes bruker nok også kartdata utfra hvordan bilen oppfører seg selvkjørende på mindre veier, med automatisk regenerering osv.
Så jeg vil si det er et generelt problem.

Det er en sone til, når du kjører sørover fra Hamar på E6, og kommer over brua og inn i Stange. Der er det bremsing...
HUD viser en kurvet grønn veg, som har en slags "s" form. Kartene til Here er oppdatert både med riktige fartsgrenser, og omkjøringer er fjernet for lenge siden. Likevel mangler denne oppdaterte infoen i kartene fra Audi.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

elektro

Sitat fra: janbanan på tirsdag 09. februar 2021, klokken 09:58
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. februar 2021, klokken 09:53
Ved 7:30 omtaler han faktisk EQC og påpeker at den ikke lider av de samme problemene fordi den er mer visuelt basert.

Men - det er nok ikke 100% korrekt. Ved Brumunddal på E6 er det et sted bilen bremser ned. Hvor mye aner jeg ikke da jeg merker at bilen slakker av og da gir jeg gass og deaktiverer autopiloten til jeg er forbi de 2-300 meterne den slår ut. Rett nok eneste stedet jeg kommer på i farten, og det er forutsatt selvkjøring og ikke kun adaptiv cruise. Men Mercedes bruker nok også kartdata utfra hvordan bilen oppfører seg selvkjørende på mindre veier, med automatisk regenerering osv.
Så jeg vil si det er et generelt problem.

Det er en sone til, når du kjører sørover fra Hamar på E6, og kommer over brua og inn i Stange. Der er det bremsing...
HUD viser en kurvet grønn veg, som har en slags "s" form. Kartene til Here er oppdatert både med riktige fartsgrenser, og omkjøringer er fjernet for lenge siden. Likevel mangler denne oppdaterte infoen i kartene fra Audi.

Ja, det er også bremsing før Brumunddal sørover mener jeg.. Dvs, ikke bråbremsning, men bilen oppfører seg som om du kjører på gamleveien med 70-sone og er på vei mot rundkjøringen, selv om GPS posisjonen tydelig viser at du er på den nye veien som er tegnet inn med en stiplet linje.

Artig at han faktisk nevner EQC i videoen da @Øyvind.h. :) Jeg så ikke hele videoen på nytt, men husker han nevner flere biler ifbm. dette temaet. Han har kanskje ikke så mye tid bak rattet på EQC i Norge? Men testet han ikke Taycan på samme sted? I alle fall tenker jeg at alle nyere biler med en form for "smart" eller prediktiv oppførsel, benytter seg av kartdata og vil ha lignende utfordringer enkelte steder.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: borge på mandag 08. februar 2021, klokken 18:50
Lane assist er ikke bra. Har enda ikke lært meg å skru den av umiddelbart, men kjører ikke lenge før den vil gjøre noe annet enn meg som sjåfør, banner og steiker og får den slått av.

Auto brems er en annen ting. Riktignok skjer bare en gang pr mnd, men når det skjer ønsker du bilen til helvete.

Rart at man kan oppleve ting så forskjellig. :) Selv slår jeg aldri av lane assist, med mindre jeg kjører litt aktivt på svingete vei, og krysser midtstreken mye. Opplever den som veldig "soft" og lite inngripende, og det er aldri noen tvil om hvem som styrer bilen. Det jeg merker er at jeg savner den veldig når jeg kjører biler uten noen lane assist. Det føles mye mindre trygt.

PS! Nevner igjen at man i e-tron kan stille inn om den skal gripe inn Tidlig/Middels/Sent. Bruker selv Middels, men det er sikkert bedre med Sent om man ikke liker å kjenne noe særlig til den i det hele tatt.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

Kikket igjennom fordi jeg var spent på å se hvordan veien forbi Elverum har blitt :) Da trakk han plutselig frem den.
Han har i hvert fall kjørt den til Trondheim, forbrukstest og 1000km test, så noe tid bak rattet har han hatt. Men poenget var at selv om EQC kanskje ikke har særlig problemer med dette, så er den ikke feilfri. Mellom Oslo og Øyer opplever jeg i hvert fall akkurat dette et fast sted ved Brumunddal. 

Jeg har bare prøvekjørt noen timer, men aldri eid E-tron, så jeg har egentlig ikke så mye å bidra med i tråden for øvrig. Noe av det jeg merket meg under prøvekjøring har jeg forstått i etterkant at kan programmeres fast. Noe er avhengig av klikk hver gang, og noe er ikke mulig. Og noe er rett og slett slik tyskerne har ment det bør være. Alt ble oppsummert i prøvekjøringstråden, men hadde jeg eid bilen ville jeg sikkert tilpasset meg :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Jmfr fart: også problem E18 sørover ved Asker der bilen feiltolker 50-skilet ved avkjøring Circle K, samt den tunnelen på sørsiden av Drammen. Men poenget mitt er at Audi er likestilt de fleste andre her, tipper de fleste bruker samme kartunderlag for fart, og det er de samme hullene som gir GPS-problemer.
E-tron har antagelig MobilEye 3 chip, mens ID3/ID4 får MobilEye 4.

Det som er bra med e-tron sin ACC er som nevnt at man kan skru av auto-justering etter fartsgrenser. I tillegg kan du ha denne avslappet/normal/aggresiv kjørestil-valg som bl.a. Tesla ikke har. Da får du roligere og tidligere nedbremsing for andre biler, samt tregere aks. Dette gir mer komfort i en del situasjoner.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hårek

Sitat fra: janbanan på tirsdag 09. februar 2021, klokken 09:58
... Kartene til Here er oppdatert både med riktige fartsgrenser, ...
Lurer på hvor man ser man fartsgrensen i kart? Har sjekket mobile.here.com og wego.here.com uten å finne noe.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Orbit

https://mapcreator.here.com kan du se hvilke hastigheter som ligger inne hos Here, og også melde inn feil (dersom du lager en brukerkonto).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA