Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf er Harry !

Startet av grohell, mandag 18. juni 2012, klokken 21:38

« forrige - neste »

grohell

Har hatt Think classic i 3 veker,  på tide å tenke på vannfylling? Noen som kan gi opplæring i Sunnhordslandsdistriktet.

Er en 2001 mod, kjørt 109000, var på service hos Kverneland bil rett før eg kjøpte den, har snart gått 1000km etter vi fekk den. Har ikkje batteriovervåking, men tenker stadig på dette ???

Synes kapasiteten er blitt merkbart mindre på desse 3 vekene. Ble skifta 9 celler 2 mai i år hos Kverneland, sefølgelig uten garanti. Prøver å kjøre forsiktig.

Betaler for opplæring  :)
Stord, Hordaland. GUL Think city 2001|. Kjøpt i storm søndag 13mai 2012. Bur på ei øy, med ferger og bompenger på alle kantar. Samt at elbil virker spennende. Mors leketøy :) som nå brukes mest av dotter som pendler gjennom trekantsambandet. ( Og av mor når den er ledig ) Har prøvd den gjennom Bømlafjordtunellen, DET blir den store testen...som den besto :)

hkaspenberg

At kapasiteten har blitt mindre de siste ukene er nok et tegn på det er noe galt fatt.  Antakelig har noen flere blokker tatt kvelden.  ::) Uten overvåking som sier ifra om ubalanse i pakka (les Robometer) så kjører du i blinde.

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hma

Hei,

Hvor lang var rekkevidde da du overtok bilen og hvor lang er rekkevidden nå?

Om bilen går maks 5-6 mil eller mindre om sommeren er det noe galt med batteripakken, da må du parkere bilen umiddelbart for å ta ut pakken og analysere samtlige 19 batteri. Det verste du kan gjøre er å ignorere feil og kjøre videre, det kan bli svært dyrt.

Jeg anbefaler å anskaffe et "Nikometer". Du kan bestille et slikt her http://www.evmonitor.info/  (se under Think EV Monitor).
Nikometeret består av en Palm m515 som du kan kjøpe brukt på ebay, en spesialtilpasset kabel og spesialtilpasset programvare.

Nikometeret gir deg sanntidsinformasjon om bilens batterispenning, strømtrekk, batteritemperatur, som er meget viktig informasjon under kjøring.
Ved bruk av programmet "Think EV Manager" kan du også starte vedlikeholdslading (til vannfylling), lese av - og nullstille feilkoder,  samtfunksjonsteste deler av bilens elektronikk.
Det er et svært brukervennlig verktøy som er helt uunnværlig for alle med Think. Alt dette koster i overkant av 1000 kroner og gjør at du kan utføre all service og vedlikehold på bilen på egen hånd. Forespørsler om Nikometer sendes til  register@evmonitor.info

Hjelp eller veiledning er tilgjengelig hos lokale entusiaster eller på elbilwiki:
http://www.elbil.no/wiki
Der er essensen av brukerveiledninger, tips og råd samlet for hver type kjøretøy.

Se også på elbilforum hvor det blant annet finnes en egen tråd for Think Classic.
http://elbilforum.no/forum/index.php/board,3.0.html
Bruk søkefunksjonen på forumet for å lete opp spesifikk informasjon.

Rutinen for vannfylling ser du her: http://www.elbil.no/wiki/Think:Prosedyre_for_vannservice

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

grohell

Vi har ikkje kjørt max lengde etter vi fekk den, men vi er to som pendler hhv 30 og 37 km, (37km inkludert bømlafjordtunell dvs 4km sammenhengende stigning) det vi merker er at når vi starter hjemmenfra med fulllada bil, så har vi mindre % igjen når vi er framme. Eg vil tru eg hadde omlag 10-15% mindre enn det eg hadde dei første turene.

Sjekka lufttrykk i dekka på vegen heim, litt lite i bakdekka... økte dette til litt over anbefalt dekktrykk på 36. Synes kanskje eg greide turen litt betre heim enn på jobb. Men tunellen er jo veldig avgjørende, og tok det kanskje ennå roligerer enn det eg har gjort før. ( 40-45 km t) Vi har kjørt ca 900km etter vi fekk den...her går det unna :)

Ja eg ser eg trenger overvåking av batterier. Men sliter med kva eg bør velge og tid til å få det gjort. Tidsklemma  :-\ Bilen er og kjøpt fordi eg har dotter som jobber dette året for å spare penger til studiet, så det passe dårlig å "ta fra" henne bilen. Ho pendler gjennom bomring til 102kr dagen med rabatt.

Har prøvd å lese, men må innrømme som lite strømkyndig, så dett eg litt av lasset med alle fagutrykka.
Kva er forskjellen på Nicometer og Robometer, fordeler ulemper i forhold til pris.  Noen som gidd gi meg en sammenligningsliste???
( Trur ) eg veit at: Nicometer kan monteres uten å ta ned batt,pakken ( frister), at Robometer gir betre overvåking ( men ikkje helt sikker på kva som er betre). At Nicometer kan monteres sjølv ( ved hjelp av elkyndig person) men at Robometer bør gjerast av fagfolk.
Og ettersom bilen er kjørt uten overvåking til nå...så tenkte eg at vi kunne kjøre til neste vannfylling ( som kommer ganske kjapt med den kjørelengden vi har )men det er nok litt dumt tenkt.
Stord, Hordaland. GUL Think city 2001|. Kjøpt i storm søndag 13mai 2012. Bur på ei øy, med ferger og bompenger på alle kantar. Samt at elbil virker spennende. Mors leketøy :) som nå brukes mest av dotter som pendler gjennom trekantsambandet. ( Og av mor når den er ledig ) Har prøvd den gjennom Bømlafjordtunellen, DET blir den store testen...som den besto :)

hma

Vannfylling vil ikke automatisk gi tilbake kjørelengde, men sikrer at batteriene ikke overopphetes (ifm at de går delvis tørre).

Nikometer (Palm m515 med spesiallaget program) er en kjøremonitor og et serviceinstrument med svært mange funksjoner. Det er helt uunværlig og du MÅ anskaffe et snarest. Det gjør at du kan følge med kjørestrøm, pakkespenning og temperaturer i sanntid, mens du kjører. Det gjør det også i stand til å starte vedlikeholdslading for vannfylling. Nikometeret er "plug'n play", dvs. du kobler kabelen til bilens diagnosekontakt (innenfor dashboardluke ved hengslingen til førerdøra) og henger opp Nikometeret med en Clas Ohlson sugekoppmobilholder.

Robometer er en bastteriovervåkning som krever demontering av batterikassen. Bruk søkefunksjonen på forumet så finner du utførlige beskrivelser om dette.

Til sist; ALDRI ignorer signaler på at noe kan være galt, det kan koste deg dyrt og medføre at bilen blir ute av drift lengre enn nødvendig.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

El rayo

Sitat fra: grohell på torsdag 31. mai 2012, klokken 19:33
At Nicometer kan monteres sjølv ( ved hjelp av elkyndig person).
Enig med HMA, nikometer er best for deg. Det klarer du å plugge inn selv, det er like enkelt som å koble til ladekabelen :-) Nikometer-programmet leveres med et grunnoppsett slik at det er klart til bruk. http://www.evmonitor.info

Let etter en brukt Palm M505 eller M515 på loppemarked, ebay, finn.no og lignende steder. Nyere versjoner av Palm kan ikke brukes. Palm kan festes med borrelås eller lignende eller festes i en brakett til mobiltelefon. Se f.eks bilde på EValbum av hvordan jeg har gjort det (link i signaturen).
Bestill kabel og SDkort med programmer fra Nikolay. Kabelen kobles til OBD kontakten i bilen, som sitter innenfor luka på venstre side av dashbordet (døra må være åpen for å komme til luka).

Men nikometeret EVmonitor gjør ingen ting, det er føreren som må slakke av på farten når verdiene kommer utenfor anbefalte verdier (bakgrunnsfargen skifter til rødt).

EV Manager kan lese og slette feilmeldinger i BMS og lader,  brukes til å teste funksjoner som vannpumpe, vifter og kontrollamper samt gi ordre til vedlikeholdslading før vannfylling og nullstille vannlyset. Det siste er viktig å huske, ellers vil BMS begrense ladingen etter ca 6000 km.

Edit: korrigerte info
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

BauDemo

Thanks for all the good words for the nikometer.
One correction - nowdays I am sending a 16MB SD card with all the adapters with the monitor and manager programs on it - so no need for PC to transfer the programs. Just put the SD card in the palm and run.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

olehenrikfjeld

Jeg har hatt Nicometer noen uker nå og det er som det blir sagt her: uunværlig. Men legg merke til at det er enkelt i bruk. hva alle tallene betyr er ikke så viktig egentlig. du må bare passe på at de er innenfor grønt\gult og aldri rødt. Veldig enkelt, egentlig. Kona har fått følgende instruks: hold tallene i det grønne. Ser du rødt, slipp gassen. Slutter det ikke å være rødt, stopp og ring meg.  Utrolig at ikke Think laget noe slikt selv. de fleste Thinkene som har gått i stykker hadde vel vært på veien ennå...
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

elektrolux

Sitat fra: hma på torsdag 31. mai 2012, klokken 22:19
Til sist; ALDRI ignorer signaler på at noe kan være galt, det kan koste deg dyrt og medføre at bilen blir ute av drift lengre enn nødvendig.

Tror disse ordene ikke kan gjentas ofte nok.

Slik Grohell beskriver utviklingen på bilen sin, er det uklokt å fortsette å eksperimentere med Nicometer og vannfylling, og utlading etc.

Nicometeret er genialt til å passe på en god pakke, men ikke lite egnet til å analysere om en pakke er OK eller ikke. Spesielt ikke for en uinnvidd.

Bilen til Grohell bør snarest på operasjonsbordet for full sjekk. Foreslår at hun setter den på fergen fra Bergen til Stavanger, og lar meg gjøre triksene mine med den. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

grohell

tenker på det.....  ;D Men trenger jo bilen og da. Men skal ha ferie neste veke og reise fra Sola, så kan du gjer det på den veka som vi er i varmen, eller levere den på Stord/ event Sveio ( jobber der) så er det kanskje mulig å få til.

Men eg må jo spørre igjen.... bilen har hatt full service hos Kverneland bil 2mai 2012, er dei så uintressert eller kunnskapsløse at det ikkje er verdt noe???

Det at bilen mista kapasiter var noe så enkelt( dumt) at dekkene bak sannsynligvis lekker litt, for dei hadde under 30 i trykk, selv om eg veit eg sjekka med medbrakt egen trykkmåler da dekkene ble skifta fra vinter til sommer. Så nå er rekkevidden (batterikapasiteten) omtrent den samme som da vi fekk den, har litt under 40% igjen når eg har kjørt 39 km, inklusiv Bømlotunellen i ca 45 km/t oppover i 5 km.  Trur vi to som kjører den, kjører forsiktig...men nett den tunellen er jo en nøtt og kan sikkert skape problem. Men nett det vileg vel kunne se med nicometer og.

Til hausten vil ikkje vi være to som bruker bilen lengre, og det er lettere å unnvære den i ei veke eller to. Og det er vel og passelig serviceintervall .... 2-3tusen km???etter siste service.

Er blitt ordentlig glad i Gulekula, så vil jo helst ikkje kjøre den i stykker.

Er klar over at det sikkert her som andre plasser er ulike meninger...noen som vil lufta dei her? Er Nicometer en god løsning eller er det kun Robometer med full service som er tingen..

?
Stord, Hordaland. GUL Think city 2001|. Kjøpt i storm søndag 13mai 2012. Bur på ei øy, med ferger og bompenger på alle kantar. Samt at elbil virker spennende. Mors leketøy :) som nå brukes mest av dotter som pendler gjennom trekantsambandet. ( Og av mor når den er ledig ) Har prøvd den gjennom Bømlafjordtunellen, DET blir den store testen...som den besto :)

hma

Hei igjen 'grohell'

Jeg antar at "full service" hos Kverneland er det samme som vannfylling, eventuelt inspeksjon/vedlikehold av mekaniske komponenter. Dvs enkle og kjente standardprosedyrer.

Om du kjører på ski og faller ned en skrent med påfølgende store smerter, holder det ikke bare å klemme lett på kroppen for å avklare mulige brudd og skader; man må på sykehus og ta røntgenbilder.
Når Kverneland tar "service på en Think Classic, så tar de ikke "røntgen" av pakken, de tar kun enkle perifere målinger.

Om det kjennes ut som om akillesen din er revet av, kan du ikke fortsette turen.  Slik er det også med batteripakken om noen batteri viser tegn til svakheter - du vil ende opp med å påføre ytterligere skader som i verste fall er fatale.

Når det er sagt høres det positivt at du har oppdaget lavt dekktrykk. Det er også viktig å sjekke at ikke bremser ligger innpå. Kjenn om noen av felgene blir varme etter litt kjøring. Sjekk også at bilen ruller frit og lett på flat mark.

Om bilen ruller bra bør du få verifisert pakkespenning. Den enkleste måten å gjøre det på er ved bruk av Nikometer. Det vil også hele tiden hjelpe deg å kjøre bilen riktig, dvs på "grønne" verdier.

Ellers er jo et besøk hos doktor-Elektrolux garantert et lurt valg, og som jeg forsøker å forklare; det er ikke noe poeng i å utsette dette besøket :)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

elektrolux

Sitat fra: grohell på tirsdag 05. juni 2012, klokken 22:32
tenker på det.....  ;D Men trenger jo bilen og da. Men skal ha ferie neste veke og reise fra Sola, så kan du gjer det på den veka som vi er i varmen, eller levere den på Stord/ event Sveio ( jobber der) så er det kanskje mulig å få til.

Kan ta meg av bilen i uke 25. Passer det?

Kverneland har ikke utstyr og kompetanse til å sjekke batteriet på en tilfredstillende måte, og hadde de hatt det ville du ikke kunnet betalt for det. Bruker selv en hel dag ( 16t ) på en slik sjekk som jeg tar 3000 kr for. Slike priser kan jeg kun klare grunnet nøysom drift. Totalt kommer batterisjekk og ferdig montert Robometeret på rundt 8000 kr om pakken forøvrig er OK.

Verdien på bilen øker med minst dette beløpet så du kan nesten regne det som en null kost. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

grohell

Har sendt deg en epost elektrolux. Håper den kjem fram. Der har eg og lagt ved verkstedsrapporten frå Kverneland bil. Så kan vi ta det derfra.

Men for at tråden og skal være informativ for andre kan eg opplyse at Kvernaland  har Feilsøkt, og skifta 10 stk batteri, uten garanti. Og vedlikholdslading.
Stord, Hordaland. GUL Think city 2001|. Kjøpt i storm søndag 13mai 2012. Bur på ei øy, med ferger og bompenger på alle kantar. Samt at elbil virker spennende. Mors leketøy :) som nå brukes mest av dotter som pendler gjennom trekantsambandet. ( Og av mor når den er ledig ) Har prøvd den gjennom Bømlafjordtunellen, DET blir den store testen...som den besto :)

elektrolux

Leser mellom linjene på rapporten at bilen har hatt eksplosjon eller gjennombrenning med lutlekkasje som følge.

Har sendt deg et tilbud som burde være interresant, og som holder deg mobil mens jeg ser over din bil. ;)
 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA