Hvilken elbil kan passe meg?

Startet av que, onsdag 10. februar 2021, klokken 15:16

« forrige - neste »

que

Hei, tenker på å bytte ut min Volvo V70 som begynner å dra på årene med en elbil. Har i dag en Kia Soul (2018) som bil nummer to og er veldig fornøyd med det. Problemet oppstår på langturer, hvor bagasjeplassen kommer til kort på Kia´n.

Kort og godt leter jeg etter en bil hvor det omtrent like mye bagasjeplass som V70, da vi kjører flere ganger i året hvor bagasjen er stappet fult til taket. Det må også være god plass til to barn i barnesete (5 og 7 år) hvor en voksen kanskje kan sitte relativt bekvemt i mellom setene en gang i blant, når farmor skal være med på tur. Kona og bikkja skal også ha sin plass, selvfølgelig  :)


Har sett for meg Audi Etron, da denne har relativt like mål på bagasjerommet som V70, men har kanskje vært litt for "låst" i den bilen, så jeg vil høre om det er andre forslag til bilmodeller å studere. Har tilgode å forsøke å sitte i midten mellom de to barnesetene våres, men innbiller meg at det blir vel så trangt her som i Volvoen.

Gleder meg til å se VW iD4 på noe annet en papiret, få mitt eget inntrykk av bagasjerommet, og måle lengde/bredde/høyde selv.

Tesla Model X er ikke aktuell, da vi er veldig avhengig av takboks både sommer og vinter.

Stor fordel med hengerfeste så lenge det er godkjent med mer enn 700kg.

Rekkevidde og lading er ikke essensielt, da jeg er vant med elbil med kort rekkevidde og vet hva jeg kan forvente når det kommer til turplanlegging.

turfsurf

Enyaq, I-Pace, EQC, BYD Tang, Tesla Model S. Alle med sine styrker og svakheter avhengig av hva som er viktig.

Alle har vel bedre rekkevidde enn etron så burde holde der.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. februar 2021, klokken 16:50
Enyaq, I-Pace, EQC, BYD Tang, Tesla Model S. Alle med sine styrker og svakheter avhengig av hva som er viktig.

Alle har vel bedre rekkevidde enn etron så burde holde der.

Alternativt Tesla Model Y om det ikke haster så veldig.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

batterimannen

e-tron (660) har større bagasjerom enn EQC (500) iX3 (510), I-Pace (530), ID.4 (543), Enyaq (585).

Tror ikke Byd Tang har fått målt volum etter VDA-normen ennå(?), men regner med at det blir som e-tron eller mer.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

elektrolux

En bekjent selger en Tesla S90 med hengerfeste. Om den har gratis Supercharging burde den være genial for hytteturen din.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: batterimannen på onsdag 10. februar 2021, klokken 21:16
e-tron (660) har større bagasjerom enn EQC (500) iX3 (510), I-Pace (530), ID.4 (543), Enyaq (585).
Og V70 har ett bagasjerom på 555 etter VDA så vidt jeg kan finne. Så alle disse burde være aktuelle.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

que

Sitat fra: turfsurf på torsdag 11. februar 2021, klokken 08:35
Sitat fra: batterimannen på onsdag 10. februar 2021, klokken 21:16
e-tron (660) har større bagasjerom enn EQC (500) iX3 (510), I-Pace (530), ID.4 (543), Enyaq (585).
Og V70 har ett bagasjerom på 555 etter VDA så vidt jeg kan finne. Så alle disse burde være aktuelle.

VDA er fint, men det kommer an på hvilken målemetode i VDA-standarden som er brukt. V210 som er mest brukt for sedaner, V211 og V212 som blir brukt på stasjonsvogn, eller V215 for stasjonsvogn med lastegitter/-nett. Og i mitt tilfelle så er det siste mest relevant for sammenligningens skyld. Det som er slående når jeg har målt V70 og E-tron selv, kommer jeg frem til omtrent samme målet fra seterygg til dør, bredden på rommet og høyden, selv om det er over 100 liter som skiller disse på papiret. Jeg har ikke klart å finne ut hvilken av målestandardene som er brukt på de forskjellige bilene.

EQC testet jeg for et par uker siden og bagaserommet her er betraktelig mindre enn V70. iD4 on Enyaq er jeg veldig spent på å få sett og målt selv.

Ref: https://dinside.dagbladet.no/motor/de-ulike-malemetodene/62476749

batterimannen

Her er video med måling (VDA) av bagasjerommet på Skoda Enyaq:
https://youtu.be/HuhSGwyLw0g
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Radial

Beklager å si det, men E-tron er ikke stor i bagasjerommet...høyt gulv og skrå bakluke er ikke oppskrift på god plass.
Prøv (Ta med pikkpakk) og se selv, E-tron er ikke så stor som papirene tilsier.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

espenri

Du finner ikke noen annen elbil enn ModelX som har større plass til bagasje enn V70 (med unntak av kassebiler). Det var rett og slett en bil med utrolig bagasjeplass. Selv gikk jeg fra V70 til Outlander og fikk det til å funke. Nå går jeg mest sannsynlig fra Outlander til I-Pace. Ettersom barna blir større kreves ikke fullt så mye plass til pikkpakk, og skulle det knipe skikkelig en ferietur slenger jeg på hengeren.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

batterimannen

Enyaq har rettere bakluke enn ID.4, så det er lettere å pakke mye i Enyaq enn ID.4. Enyaq er 6 cm lenger og 2 cm bredere enn ID.4.

Hvis jeg skulle prøve meg på en slags konklusjon er at jeg ville sjekket ut Enyaq og e-tron om plass er såpass viktig.

Model Y og Tang (kun hybrid til utstilling) må man vente på om man skal sjekke ut selv. Samme med Honqi, for å dra inn en ekstra bil i diskusjonen.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

turfsurf

Sitat fra: que på torsdag 11. februar 2021, klokken 09:23

VDA er fint, men det kommer an på hvilken målemetode i VDA-standarden som er brukt. V210 som er mest brukt for sedaner, V211 og V212 som blir brukt på stasjonsvogn, eller V215 for stasjonsvogn med lastegitter/-nett. Og i mitt tilfelle så er det siste mest relevant for sammenligningens skyld.
Ja, det kommer jo an på hvordan man liker å laste bilen. Selv har jeg aversjon mot å pakke over seteryggen, og kjører stort sett med deksel over lasterommet. Bare unntaksvis blir det inn med gitter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA