Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor stopper så mange el-biler?

Startet av PLUTO, fredag 04. januar 2008, klokken 00:31

« forrige - neste »

PLUTO

Jeg kom over denne doningen på You Tube
http://www.youtube.com/watch?v=PzHNenk6oCQ&feature=related

og http://www.engadget.com/tag/Daren%20Luedtke/

virker jo sannelig litt rart med allt det utstyret for å få bilen til å gå, men får han den til å gå 500 miles på en lading er det jo flott
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Griffel

Det var riktig å poste denne under humor og kanari. Jenter og Gutter ikke invester i dette prosjektet.

Skal vi gjettet optimistisk 0,4kWh/mile (antagelig alt for lite på denne store bilen) så kommer han vell 500 mile når det er satt inn 200 kWh i batterier.

Med et mekanisk beltedrevet gearsystem istedet for en elektronisk motordrift blir det ikke enklere å få bremseeffekt tilbake på batteriet. Men han har jo ikke brukt mer enn noen hundretusen dollar på prosjektet så vi får tro han har råd til det. ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Hei Griffel,
Av prinsipp liker jeg ikke å være enig.....!
Men her tror jeg du har rett.
Det høres litt lugubert ut å kjøre så langt .
Men, finleser en teksten står det at med lithiumbatteri mener han å kunne kjøre...
Hvis bilen nå går 150 miles på bly, har han nesten et tonn med bly i bilen, og med nesten et tonn lithium, tror jeg nok han kan lykkes.

Forøvrig var min venninne Clare Bell med på et rekordforsøk i 1997. Det skjedde på den nedlagte marinebasen på Alameda, ved San Francisco.
Det er der hvor Mythbuster gjør noen av sine stunt.

De startet opp en golfbil fullastet med sink- luftbatterier, og kjørte kontinuerlig i to og et halvt døgn med en hastighet av 30 km time.
Da de hadde passert 1000 miles, var det fortsatt strøm på batteriet, men førerne orket ikke mer!

Disse batteriene måtte demonteres slik at positive og negative plater måtte i hvert sitt kjemikaliebad for å lades, men det arbeides fortsatt med å få dette til å bli enklere.

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Nå klarer ikke jeg heller å dy meg lenger. Det eneste "nye" han har gjort er å utvikle et komplisert og tungt gearsystem. Han har helt glemt at elmotoren har fullt dreiemoment over hele turtallsregisteret.

Planetgearet han har brukt for å variere hastigheten på bilen finner vi i pedal-Ford'en fra 20-tallet, alle trinnvise automatgear og Toyota Prius.

Det han gjør er å overvinne blybatteriets relativt høye Peukertfaktor ved å kjøre elmotoren på fullt turtall hele tiden og derved få minst strømforbruk, det blir det automatisk lengere rekkevidde av for en gitt batterikapasitet. I tillegg vinner han sikkert noe akselerasjon ved svinghjulseffekten.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA