Hovedmeny

What to choose?

Startet av tiwas, tirsdag 05. januar 2021, klokken 16:43

« forrige - neste »

tiwas

Jeg får snart min første elbil, og i den forbindelse ser jeg også på hjemmelader. For øyeblikket har jeg en (to faktisk - en på hver sin kurs) 16A-uttak for motorvarmer fra det som visstnok skal være et bra dimensjonert anlegg. Det er egen kabel fra fordeler til uttak, med egen sikring. Jeg trenger da en ladeboks, og har egentlig null peiling på hva som er på markedet. Slik jeg forstår det er prisene på laderne man får kjøpt med rabatt fra elbilforeningen meget godt priset, og dersom jeg monterer den på veggen gjenstår det å legge 10-20cm med kabel fra sikringen til lader - noe som ikke bør koste all verden i arbeid. Dersom boksen kan koble seg opp med wifi bør det være dekning fra leiligheten min, men om det ikke er for dyrt kan jeg alltids betale for 4G. Da blir det vel også mer fleksibilitet med å styre den fra andre steder i verden...?...

Det jeg ønsker er en boks som ved behov kan oppgraderes til 400V 3-fas 32A, og begge laderne elbilforeningen "selger" ser ut til å støtte det. Jeg ønsker også å kunne styre dem via app, slik at jeg kan blokkere for at naboer "låner" strøm fra meg. Begge boksene ser ut til å støtte dette også. Det er jo en fordel at begge kan oppgraderes via software for å støtte nye teknologier.

Da står jeg igjen med spørsmålet om hvorfor Elvi-boksen er så mye dyrere. Er det noen som vet det?

Vet noen her om Easee-laderen "låser" kabelen slik at ingen kan stikke av med den, eller er det i seg selv grunn nok til å gå for Elvi-laderen?

Jeg håper dette ikke er besvart alt for mange ganger, men jeg har i hvert fall ikke funnet noe om det :)

Takk for svar!
Takker for svar, og håper

Ulvis

Pris på elbilforeningen for Elvi er inkl. installasjon, og då kun kr 500,- meir enn Easee. Dette er mindre enn kosten for ein ekstra kabel, som du fort endar med å ønske deg likevel. Vil du ha fast kabel så får du ikkje det med Easee. Merk at det er "fra" priser, så dette kan nok variere litt.
Dei aller fleste ladeboksar låser kabel om du vil.
Du vil nok trenge litt meir enn 10-20cm tilkoblingskabel, men kanskje 100-150cm om du er nær.
Spørsmålet er om du ønsker "smartness" med prisstyring, strømstyrkeregulering, app og sky avhengighet og alt som følger med det, eller om du kun vil plugge i din 16A kurs, og ferdig med det.
Elvi ser ut til å ha eit større økosystem av utstyr for strømmåling og integrasjon mot feks solcelleanlegg.
Easee har komt med sin Equalizer modul som gir deg laststyring på same måte som Tibber Pulse.
Easee er nok den du vil få flest anbefalingar om.
Om du kun vil ha en veldig basic ladeboks  kan du sjå etter dei billegast boksane.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

tiwas

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 05. januar 2021, klokken 18:49
Pris på elbilforeningen for Elvi er inkl. installasjon, og då kun kr 500,- meir enn Easee. Dette er mindre enn kosten for ein ekstra kabel, som du fort endar med å ønske deg likevel. Vil du ha fast kabel så får du ikkje det med Easee. Merk at det er "fra" priser, så dette kan nok variere litt.
Dei aller fleste ladeboksar låser kabel om du vil.
Du vil nok trenge litt meir enn 10-20cm tilkoblingskabel, men kanskje 100-150cm om du er nær.
Spørsmålet er om du ønsker "smartness" med prisstyring, strømstyrkeregulering, app og sky avhengighet og alt som følger med det, eller om du kun vil plugge i din 16A kurs, og ferdig med det.
Elvi ser ut til å ha eit større økosystem av utstyr for strømmåling og integrasjon mot feks solcelleanlegg.
Easee har komt med sin Equalizer modul som gir deg laststyring på same måte som Tibber Pulse.
Easee er nok den du vil få flest anbefalingar om.
Om du kun vil ha en veldig basic ladeboks  kan du sjå etter dei billegast boksane.

Takk for svar.

Det eneste jeg egentlig trenger er appstyring og mulighet for software-oppgradering. Lastbalansering og alt sånt får jeg uansett ikke brukt så lenge jeg bor i leilighet, og solcelle og lading til spesielle tider får vente til jeg får kjøpt meg hus - noe som ikke står høyt på listen.

Jeg får sjekke prisen på montering av Elvi, men som du sier er det er jo Easee de fleste snakker om.

"Huselektrikeren" i sameiet prøver å selge noen helt basic enheter uten noen annen funksjonalitet enn kun lading, kun 230V 1-fase 16A (kanskje til og med bare 10A - husker ikke helt), men det er jo lite fremtidsrettet. Spesielt når det blir dyrere enn å få installert en Easee av omtrent hvilken som helst elektriker på Drammen-siden av Ring 3 ;)

yurgh

Easee-boksen kan låse kabelen i boksen når den ikke er i bruk. Fordelen med løs kabel er at det er lett å bytte om du skulle være uheldig å feks ødelegge pluggen etc. Den kan også settes til kun å måtte aktiveres med RFID for å kunne lade. Den har innebygget 4G som er gratis.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA