Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: National Electric Vehicle Sweden kjøper saab

Startet av lettrus, torsdag 14. juni 2012, klokken 17:20

« forrige - neste »

lettrus

Kan ikke se noen skader hverken på batteriene eller under bilen. Når jeg måler spenning på batteriene etter lading ser jeg ikke noe avvik mellom dette batteriparet og de andre. Bør jeg kjøre batteriene litt ned før jeg måler?

Jeg ser også at det er irr på noen av koblingene - har det noen større betydning?

lettrus

Etter opplading og ett døgn uten lading eller bruk måler jeg 12,80V på det aktuelle batteri paret of 12,83V på parene ved siden av. En ødelagt celle ville vel gitt større avvik? Heller til at kanskje utskriften inneholder målefeil.

Tenkte å kjøre batteriene ned til f.eks 50% og gjøre en ny måling, og kanskje også rigge litt slik at jeg kan måle under belastning.

El rayo

Sitat fra: lettrus på mandag 11. juni 2012, klokken 12:46
En ødelagt celle ville vel gitt større avvik?
Ja, denne testen sier at ingen celle er helt defekt, men den sier ikke at kapasiteten er god.

Ny måling ved 50% SOC vil fortelle mer om kapasiteten.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rav4_EV

Du kan fint ha en defekt celle. Det friske batteriet i paret vil holde spenningen oppe. Kapasiteten vil derimot være halvparten.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

El rayo

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 11. juni 2012, klokken 21:55
Du kan fint ha en defekt celle. Det friske batteriet i paret vil holde spenningen oppe.
Ja, teoretisk...
Min erfaring er at etter et døgns hvile ville et batteri med defekt celle ladet ut det batteriet som står i parallell.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

#20
Sitat fra: lettrus på lørdag 09. juni 2012, klokken 19:44
Kan ikke se noen skader hverken på batteriene eller under bilen. Når jeg måler spenning på batteriene etter lading ser jeg ikke noe avvik mellom dette batteriparet og de andre. Bør jeg kjøre batteriene litt ned før jeg måler?

Jeg ser også at det er irr på noen av koblingene - har det noen større betydning?

Det er når batteriene er nesten tomme at du merker om et eller flere batteripar er defekt.
Kjør bilen ned mot 30% kapasitet. Batterispenningen er da ca 12,0V.

Ta flere målinger etterhvert som du tapper ned pakken.


Irr er ikke bra! For å se om om du har dårlige forbindelser kan du måle hele pakkespenningen under belastning og sammenligne resultatet med tomgangspenningen
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Er det irr på forbindelsene kan det være årsaken. Om et av batteriene ikke har kontakt, vil du ha halv kapasitet på det paret.
Koble fra batteriovervåkningskontaktenefra batteriovervåkningen  i riktig rekkefølge, demonter batterikablene og mål batteriene hver for seg.
Eventuelt lad det dårligste batteriet til samme nivå som de andre.
Rengør, monter med riktig moment og polfett.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA