Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stolar me på hurtigladarane?

Startet av tleira, mandag 18. juni 2012, klokken 00:48

« forrige - neste »

tleira

Hei - opplevde at en av mine tilbakevennende bekymymringer materialserte seg i dag da bilen var helt død etter jobb.

Rakk ikke å gjøre alt for my feilsøking før jeg måtte haike hjem for å rekke en avtale, men kommer til å gjennom sikringene for å se om det er noen av de som er røket i kveld.

Det som var litt rat var at det virket som at alt av strøm var borte fra kupèen - inkludert åpner bakluke og sigrattenner (har en mobillader som lyser grønt når den er koblet på)

Noen som har noen tips på hvor jeg skal begynne å lete etter feil (sikringer eller enda mer vitale komponeneter) ?

De siste par dager har det kommet noe støy (static) fra dashboard samt at blinklyset har begynt å slå seg på. Jeg vil være forbauset om dette ikker er relatert til den feilen.

mvh,
trond

Caspar

Det høres vel ut som om du kan begynne med å få 12 Volt på bilen ?
Hvis du ikke gidder å skru av fronten så kan du koble deg på batteriet via de kablene som går til sig. tenneren. Kjøp en Zafir eller C-tek lader og lad opp 12V batteriet til å begynne med
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

cra

Det at det kommer støy/static kan høres ut som du har en kortslutning/dårlig kabel et sted. Lukter det svidd noe sted? F.eks i bryteren til nødblink?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: tleira på onsdag 30. mai 2012, klokken 19:29
bilen var helt død etter jobb.

Det som var litt rat var at det virket som at alt av strøm var borte fra kupèen - inkludert åpner bakluke og sigrattenner (har en mobillader som lyser grønt når den er koblet på)

Noen som har noen tips på hvor jeg skal begynne å lete etter feil (sikringer eller enda mer vitale komponeneter) ?
Sier som Caspar, typisk dødt 12V batteri. Når ble det byttet sist?

Sitat fra: tleira på onsdag 30. mai 2012, klokken 19:29
De siste par dager har det kommet noe støy (static) fra dashboard samt at blinklyset har begynt å slå seg på. Jeg vil være forbauset om dette ikker er relatert til den feilen.

mvh,
trond

Har du original Defa alarm? I såfall kan det være den som slår på blinklysene. Dt blir også OK med nytt 12V batteri.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

En vanlig lader klarer ikke alene å "starte opp" lading av 12V batteriet i en Think.

For å klare det med en lader med mindre enn 20A kapasitet trenger du et 12V batteri i paralell med laderen. Når bilens radio, og div. andre ting har startet, kan du koble vekk 12V batteriet og la laderen gjøre jobben sin. ( Eller du kan la 12V batteriet stå der i paralell )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

#5
Årsaken til at en trenger stor lader er at når batteriet har vært helt tomt, vil alle elektroniske komponenter forsøke med oppstart samtidig. Da trekker bilen så mye strøm at spenningen faller, og bilen begynner oppstart igjen, med samme resultat.

Et lite batteri er derfor bedre egnet til nødstart, da det kan levere de 10-15 A som en restart trekker.
Dette kan tilkobles gjennom lighterkontakten, som er sikret med 20A  nettopp av denne grunn.

Tror nok at årsaken til "Død" bil oftest er et dårlig eller defekt 12 V batteri.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

tleira

takk for gode råd - batteriet har ikke vært bytta siden jeg kjøpte bilen i brukt i 2007, så det er muligens på tide å gjøre noe der. Skal gå til innkjøp av batteri da det ser ut som det vil hjelpe i oppladinga uansett. Bilen står litt upraktisk til så jeg satser på å få den i fri for flytting og skifte av batteri hjemme i garasja.

Cra : merket ikke noe lukt, men siden dette var en feil som kom og gikk så kan det virke som dårlig kontakt i området rundt blinklysarmen. Men det kan muligens også som El Rayo skriver være relatert til Defa alarmen ?


tleira

Hei - tenkte jeg skulle skrive en oppdatering på denne. Skifte av 12V batteri løste problemene, så nå er bilen tilbake til sitt gamle selv. Takk for hjelp til å få begynt i riktig ende.

Når det gjelder støyen i nærheten av blinklysvelgeren, så forsvant den også, men antar at det er tilfeldig. Fant denne på elbilwiki som ser ut til å beskrive hva som antagelig er galt der :

Retningslysbryter
Bryteren kan slites med alder og man får tilfeldig aktivering av blinklys. Ofte vil man høre et gzzz lyd i tillegg til tilfeldig aktivering av lamper uten at man gjør noe. Veldig irriterende. Bryteren er ikke spesiell til Think, men PSA og noen Ford modeller fra 90 tallet kan ha den samme. Uansett har Automotive på Ulven i Oslo delen på lager til 458.- + MVA

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA