"Vehicle shutting down" feil melding mitt på motorveien.

Startet av chrisworks, tirsdag 09. november 2021, klokken 18:31

« forrige - neste »

chrisworks

Hei, da fikk jeg "endelig" første alvorlige hendelse i vår model s.

85D kjøpt fra ny 2015 (en av de første 85D utlevert)
ca 140.000km

Vi har aldrig hatt et problem av den natur før. Bare de vanlige dørhåntak, vann i bakluken, MCU og en enkelt 12v feil.

Altså med ca 100 km/t og 80+% SoC kom plutselig denne feil melding. "Vehicle Shutting Down / Unable to Drive" Mistet totalt kraft i bilen. Ingen respons når man trykket på pedalen. Ingen AC varme eller vifte. Plutselig dugg'ing av ruter. Hadde flaks med avkjørsel som var der da jeg trengte det mest og bilen i snegle fart.

Meldte 0% SoC, og plutselig 80% og igjen 0%. Så senere at min Tesla App hadde sendt en notifikasjon om "Too fast discharge" eller lign melding (forsvant og finner den ikke igjen).


Rakk også å se en "Front motor disabled"

Fikk stoppet og ut-inn av bilen, men fortsatt samme feil. Måtte vente med en stund før at bilen ville kjøre igjen. På den store skjermen meldte den feil (nederst under kontrol knappene) om AC ikke funket og den dugget fortsatt men kom meg til slutt på jobb.



Da jeg skulle hjem var alle feilene borte og ting virket normalt igjen.

Noen tanker om hva som kan være galt?

Har bestilt service men første ledig time var 3. desember. :/

Mvh
Christian



sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

offpist

Ja, mest sannsynligvis batteripakke.
BMS detekterer at noe er feil, det kan være isolasjonsfeil pga fukt eller problem med en celle.

Men resultatet er at batteripakken melder seg helt ut og da blir det stopp.

DET KAN i teorien være isolasjonsfeil i en av HV komponentene i bilen.
Altså en av motorene, batterivarmer, AC eller kupevarmer. Alle disse komponentene virker direkte på 350V DC.

I mellomtiden kan du forske/prøve å unngå å bruke AC og varme.
Oppstår det når du bruker "navigere til hurtiglader" og batterivarmer slår inn så kan det tyde på det ligger der.
Men klart, det er også mange andre senarioer hvor batterivarmer slår inn nå på denne tiden av året.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

chrisworks

Takk for gode svar.

Jeg vil prøve meg litt frem og se hva som skjer frem til servicen i starten av desember? Er dette typisk en garanti sak? og bør jeg forvente et svar på servicen om hva som egentlig er/var problemet?

offpist

#4
Ja hvis det er batteri eller driveunit så er dette typisk garanti sak.

Det KAN i teorien være relatert til ledningsnett eller isolasjonsfeil i AC, varmer eller batteri varmer og i så fall vil du falle utenfor siden bilen er over 5 år.  Men det er lite trolig, holder en knapp på batteriet.

Og ja, både underveis og etterpå vil du få full oversikt over hva som er og var problemet.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA