Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er forskjellen mellom Mitsubishi i-Miev, Citroën C-Zero og Peugeot iOn

Startet av Kryten, fredag 10. august 2012, klokken 09:53

« forrige - neste »

Kryten

Hvor mange ganger c må mann opp i før det er hurtigladning?

Fra min arbeidsplass hvor vi har noen oppladbare batterier ( av forskjellig kjemi) som lades med 2 - 4 x c på batteripakka?

Tenker da spesifikt på batteripakka i Leafen. Den er på 24kWh og med CHAdeMo alder så får den ca 2c er dette virkelig å annse som hurtiglading?

Jeg vet det er en lithium versjon men ikke helt hvilken. Har vært borti pakker som takler over 10c ladning noe som ville gjort lading av Leafen veldig hurtig. 240kW inn på bilen og fult batteri på ~10min.

Grunn for spørsmål: ser det er mange som lader til 80% og ikke vil bruke hurtigladere for ikke å skade batteri.

Og dersom en kunne kjøpe en 10kW lader ( 3 fas 32 A 230V)  så kunne Leafen lades på under 3 timer. Et billigere alternativ til CHAdeMo ::)


Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk 2
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

El rayo

Ifølge http://batteryuniversity.com/learn/article/all_about_chargers
er slow charge 0,1C og tar 14 - 16 timer
rapid charge tar 3 - 6 timer
fast charge tar litt over en time
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rio

Hei Kryten,

Husk at bil/hurtiglader styrer ladestrømmen, så når batteriet er nesten fullt er man omtrent nede i "ladekladd"-hastighet, vil jeg tro.

Jeg tipper at strømnett-leverandøren hadde blitt "litt irritert" over 240 kW laster som kom og gikk på den måten! ;-)

Det er et selskap i Sveits som selger 10 kW og 20 kW ladere (på tralle), men Nissans CHAdeMO-lader koster jo kun kr 60000 nå. Det er veldig bilig.

Jeg vet dog ikke om den kan nedreguleres fra 50 kW til 20 kW, ettersom de færreste har 50 kW til overs hjemme! ;-)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: Rio på fredag 20. juli 2012, klokken 23:54
Hei Kryten,

Jeg tipper at strømnett-leverandøren hadde blitt "litt irritert" over 240 kW laster som kom og gikk på den måten! ;-)
For ikke å snakke om dimensjon på ladekabel og plugg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#4
Sitat fra: Kryten på fredag 20. juli 2012, klokken 21:08
Og dersom en kunne kjøpe en 10kW lader ( 3 fas 32 A 230V)  så kunne Leafen lades på under 3 timer. Et billigere alternativ til CHAdeMo ::)
Sitat fra: Rio på fredag 20. juli 2012, klokken 23:54
Det er et selskap i Sveits som selger 10 kW og 20 kW ladere (på tralle).
Disse, omtalt på dette forum flere ganger.
http://www.evtec.ch/c5website/index.php/en/products/mobilefastcharger/

En transf. 230/400V eller kanskje kan de levere med ulike inngangs transformatorer.
Og siden bilen krever CHAdeMo protokoll bør du nok velge denne.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik


Kryten

Hmmm krever 400V har bare 230 en trafo for 230-400 10kW er kostbar og plasskrevende. Men helt klart et alternativ

Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk 2
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Kryten

Sitat fra: El rayo på fredag 20. juli 2012, klokken 21:51
Ifølge http://batteryuniversity.com/learn/article/all_about_chargers
er slow charge 0,1C og tar 14 - 16 timer
rapid charge tar 3 - 6 timer
fast charge tar litt over en time

Det står her at hurtiglading er 1-10c altså for leaf alt mellom 24 og 240 kW.

Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk 2
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

jkirkebo

Sitat fra: Kryten på onsdag 01. august 2012, klokken 21:33
Sitat fra: El rayo på fredag 20. juli 2012, klokken 21:51
Ifølge http://batteryuniversity.com/learn/article/all_about_chargers
er slow charge 0,1C og tar 14 - 16 timer
rapid charge tar 3 - 6 timer
fast charge tar litt over en time

Det står her at hurtiglading er 1-10c altså for leaf alt mellom 24 og 240 kW.

Om Model S kommer med CHAdeMO adapter er det altså ikke hurtiglading å lade fra hurtigladerne ?  ;D  (blir vel ca. 0.6C for 85kWh modellen)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kryten

Etter definisjonen av hurtiglading skulle det ikke bli det nei.

Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk 2
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA