Ruteplanlegger (vs Tesla)

Startet av Ladetassen, søndag 20. desember 2020, klokken 20:15

« forrige - neste »

Ladetassen

Har lang erfaring med elbil som bil nummer 2 (Leaf) og vurderer nå elbil som «hovedbil». Har sett på et par biler, men glemte å spørre selger. Er det slik at XC40, E-Tron, Mach-E, i-Pace osv hjelper deg å planlegge langtur og sømløst bruker info om forbruk, kapasitet på ladestasjoner osv, eller må man bruke eksterne apper og planlegge ruta kvasimanuelt? Ser på forumet at det er blandet erfaring med slike eksterne apper.
Hører fra bekjente med Tesla at dette går av seg selv (også justering av batteritemp før ankomst til ladestasjon for å få max fart på ladinga) og at langtur er null stress. Om jeg skal bruke 600k på en bil håper jeg den kan brukes til turer ut av bygda. Hva er status på nevnte Tesla-alternativer?

turfsurf

Glem ihvertfall I-Pace i så måte. Ellers er det egentlig ikke noe stress.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Audi e-tron sitt system (bilens egen navigasjon og app) er ganske bra, og vil foreslå ladestasjoner for turer som overgår rekkevidden. Den viser da forventet % SOC ved ankomst mellomstopp og mål, og hvor mange minutter du må lade på hvert ladestopp. Estimeringen treffer veldig bra, og tar hensyn til topografi og hvordan du kjører. Du kan også legge inn ekstra mellomstopp uten lading dersom du ønsker det. Den viser også tilgjengelighetsstatus på de fleste ladestasjoner, men ikke alle da noen operatører ikke deler sanntidsdata (f.eks. Recharge [ex. Fortum]).

Noen mangler:

  • Den viser ikke hvilken % SOC du må ha når du forlater en ladestasjon. Minuttestimatet for ladetid trenger ikke treffe, spesielt dersom det er en lader med delt effekt. Det er riktignok kontinuerlig oppdatering av estimert SOC % for ankomst på neste mål mens ladingen pågår, så du ser når du har tilstrekkelig margin (bilen legger inn 10% buffer når den angir forventet ladetid).
  • Den viser ikke hvilket forbruk den forventer på hver strekning, kun SOC % ved ankomst. Det siste oppdateres fortløpende underveis, og dersom du kommer ut for skikkelig trått vær så det opprinnelige estimatet ikke lenger holder, så vil du automatisk få opp et nytt forslag.
  • Batteriet varmes ikke automatisk opp før ankomst lader.
  • Valg av ladestopp er ikke alltid 100% optimalt, men du får uansett en rute som fungerer. Så det kan være litt tid å spare (men ikke mye) med litt lokalkjennskap og valg av ladere.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ladetassen

Mange takk! Akkurat den type erfaringer jeg er ute etter.
Ser at Motor er fornøyd med Volvos Guessometer.

Maxwell_400

#4
Sitat fra: turfsurf på søndag 20. desember 2020, klokken 22:19
Glem ihvertfall I-Pace i så måte. Ellers er det egentlig ikke noe stress.
Vel, den har det men virker ikke 100% oppdatert, uansett så bruker jeg Android Auto og merker egentlig ikke noe stress med lading. Første par ukene ja men ble fort vant med elbil som hovedbil. XC40/Polestar bruker vel også Android Auto.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ladetassen

Er ikke redd for hvordan det fungerer i hverdagen. Men er det bare å knaste inn «Milano» og følge anvisningene på skjerm, eller kreves egen kartleser/app-bruker i passasjersetet? (Et snev av planlegging kan tolereres på ferie og ekspedisjoner, men har inntrykk av at dette fungerer 100% hos Tesla, muligens med litt skrytefradrag...)

Øyvind.h

#6
Fungerer greit i EQC`en. En får opp prosent ved ankomst, ladestasjoner, ladetid mm. Men merker jo at en i større grad må gjøre research på langtur. Sjekke ladestasjoner/operatør, sjekke ladehastighet/effekt/antall,  sjekke at brikker eller app er på plass med korrekt bankkort mm. Flere av gangene jeg har ladet har jeg sett/hjulpet folk som sliter, også i år.
Alt i alt fungerer det helt fint, i hvert fall for de som har litt interesse for dette og setter seg inn i ladesituasjonen. Men Teslas løsning er langt bedre på nær alle områder (dekning, integrasjon, sømløshet osv). Og med Tesla kan du velge om du skal kjøre utelukkende i deres nettverk eller om du vil supplere med de kommerse laderne dersom de står akkurat der du ønsker å ta pause.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

Sitat fra: Ladetassen på tirsdag 22. desember 2020, klokken 10:25
Er ikke redd for hvordan det fungerer i hverdagen. Men er det bare å knaste inn «Milano» og følge anvisningene på skjerm, eller kreves egen kartleser/app-bruker i passasjersetet?
Prøvde det på e-tron 55, dvs finn rute til Milano med start fra Oslo med 50% SOC (tilfeldigvis det jeg hadde). Den bruker noen minutter på å beregne hele ruta, men kom med et forslag med 14 ladestopp underveis (alle på ladere med 150 kW eller mer). Da har den også rutet seg rundt litt veiarbeid i Tyskland basert på sanntidsdata. Forventet reisetid på 27 timer, hvorav 5,5 timer med lading (jevnt over snau halvtime per stopp). ABRP kommer ut med noenlunde det samme, riktignok litt mer ladetid da ABRP forventer høyere forbruk for e55 enn det bilen erfaringsmessig har sett på min kjøring. Bilen er også litt mer optimistisk på reisetid via Rødby-fergen, og regner 03:20 totalt mellom siste ladestopp før (Vordingborg) og første etter fergen (Buddikate West), mens ABRP mener det skal ta fire timer.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ladetassen

Kjempegøy/informativt at du la inn mitt tilfeldige eksempel (Milano) :)
Bra å høre at ruteplanlegging fungerer (i allefall tilsynelatende, gi beskjed når du er framme i Milano:P)
Da benytter Audien alle tilgjengelig ladestasjoner, så blir det opp til deg å finne en egnet måte å betale? (App, SMS eller kort kjøpt på biblioteket slik det var  Åre for noen år siden...)

Orbit

Den rutet via ladestasjoner som alle støtter Audi sitt eget ladekort; mye Ionity men også et par Porsche-forhandlere samt en Cirkle K i Göteborg. Så på denne ruten hadde det vært mulig å betale hele veien med Audi sin app eller ladekort (eller en kombinasjon av disse).

Jeg vet ikke om ruteplanleggeren har noen preferanse på å velge lokasjoner som har avtale med Audi så langt det er mulig. Men jeg vet i alle fall at den også ruter meg til stasjoner uten avtale når der et opplagt alternativ. Du ser i bilen om lokasjonen har avtale med Audi eller ikke. Og det begynner å bli ganske bra dekning i Norden og sentral-Europa innenfor Audi sine partnere. Se online kart for detaljer (kopi nedenfor er filtrert på kun lynladere).

Sitat fra: Ladetassen på tirsdag 22. desember 2020, klokken 20:56
gi beskjed når du er framme i Milano:P

På grunn av reiserestriksjoner, kan jeg desverre ikke ta den testturen  ;D

[attachment id=0 msg=945527]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: Ladetassen på tirsdag 22. desember 2020, klokken 10:25
Er ikke redd for hvordan det fungerer i hverdagen. Men er det bare å knaste inn «Milano» og følge anvisningene på skjerm, eller kreves egen kartleser/app-bruker i passasjersetet?
Bruker tiden på hurtiglader til å finne alternativer for neste lading. Ellers enkelt å dytte inn destinasjon. Den finner og foreslår ladestasjoner hvis rekkevidden er antatt for kort, men beregningen av rekkevidde er veldig upålitelig. Det beste er egentlig å bli kjent med bilen, og finne ut riktig distanse selv.

Det er forsåvidt ikke annerledes enn hvordan jeg endte opp med å bruke Tesla sin navigasjon. Kommer for mange personlige variabler inn til at ruteplanlegging kan ta hensyn til det over flere stopp. Eneste fordelen med Tesla for min del ble at den har en bedre estimering, og bedre oversikt over ladestasjoner.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA