Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sensor i speil

Startet av Strømbil, lørdag 04. mai 2013, klokken 09:52

« forrige - neste »

Strømbil

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article7437629.ece

Noen som har hørt om lignende tidligere? Skremmende om bilen plutselig kan dø ut, og bråstoppe midt i trafikken..
Svart Nissan Leaf 2013.

spunkmeyer


Skjønner ikke viktigheten her å understreke "el-bil".  Bil er bil.  Alt kan feile......

TorC

Nå står det vel ingenting om at bilens motor havarerte, men at den stoppet. Det kan jo være fordi den var tom for strøm? Noen som vet noe mer?

Selv om skadene ser relativt beskjedne ut, kunne det var interessant å vite hva taksten blir.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Roy

Bor i Trondheim så leste det tidligere i dag, og det er usikkert hvorfor bilen fikk motorstans.

En bil som mister motorkraft vil bremse på gira uansett om den er drevet av diesel, bensin eller elektrisitet. Eller den vil rulle fritt om du har manuell girkasse og tråkker inn klutsjen.

Regen på Leaf vil stoppe bilen raskere enn om du bremsa på gira, men med motorstans så vet jeg ikke om bilen regenererer noenting.

Men vi vet ikke hvor oppmerksom trailersjåføren var, så kanskje det ikke være så bråstopp som man skulle tro.

En Leaf som går tom for strøm mister litt motorkraft, men den mister ikke alt når du ligger på en motorvei i 70-80-90. Da går den ned i reserve og du vil ha en viss fremdrift uansett. Altså ingen bråstopp i dette tilfelle. Da må det være en feil som har skjedd.

tomrh

Kan jo hende at Leaf-sjåføren clutchet?  ;D

Kan skje den beste, spesielt når bilen er ny og man er vant med manuell kasse. Da mieven vår var helt ny skjedde nettopp dette. Da ble det mer bråstopp enn bråbrems fordi en idiotisk sikkerhetsmekanisme låser hjulene når gass og brems trykkes samtidig. Godt at jeg ikke hadde noen bak akkurat da, ellers hadde vel jeg også havnet i avisen.  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Hvis hjulene låses i fart når man trykker gass og brems samtidig tror jeg noen bør tipse biltilsynet/statens vegvesen/politiet.

Jeg skal teste Leafen i ettermiddag, men jeg håper ikke den har samme (livsfarlige) feil.

I dette tilfellet er det nok heller traileren som ikke har bremset...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

BE

Dette føres inn i rekka av nok en tulleartikkel som får elbil til å fremstå som noe skummelt. En semitrailer kjørte inn i en bil, det er det hele. Skal noe være sensasjonelt her, må det være at en elbil i det hele tatt stoppet uventet, og ikke minst at selv vogntoget måtte taues vekk etter denne lille knuffen. Solide biler vi har!

Hjulene låses ikke, vi har da ABS o.s.v. i 2013  :) At en bil bråstopper dersom en trykker på "clutchen" i en automatgiret bil er neppe en sensasjon  ;D
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

laumb

Ble påkjørt bakfra på E6 med fossilbil rett før påske. Jeg var i nedbremsning fra 20-30 km/t, bremset roooolig i rykk-og-napp-kø før en fiesta kom dundrende inn bak.
For meg betyr det at ikke Leafen nødvendigvis har fått bråstopp, men at de bak ikke er oppmerksomme nok.

Noe med disse reglene og avstand nok til å kunne stoppe uansett også...

Lynet

Kanskje det satt noen i passasjersetet foran som dro i bryteren for håndbrekket?? Da står bakhjulene tvert, og går ikke av før bryteren slippes!!!!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Saxo

Har fått bekreftet fra Leaf sjåføren at det ikke var noe galt med Leafen. Årsaken var rett og slett en uoppmerksom lastebil som ikke holdt tilstrekkelig avstand da sjåføren av elbilen slakket av farten for å øke avstand til bilen foran.

Dette er nok ett eksempel på at journalister farer med halvsannheter for å selge nyheter !
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Thomas Parsli

Jeg regner med at trailersjåføren mistet lappen?

Har testet brems+gass på Leafen og det skjer ikke noe spesielt. Bremsen bremser på vanlig måte.

At det elektriske brekket fungerer i fart er litt spennende, har prøvd brekksladd om vinteren flere ganger men det er vanskelig å kontrollere (for å si det mildt...).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 23. april 2013, klokken 12:00
At det elektriske brekket fungerer i fart er litt spennende, har prøvd brekksladd om vinteren flere ganger men det er vanskelig å kontrollere (for å si det mildt...).

Jeg er heller ikke spesielt begeistret for måten det fungerer på. En pådragskurve med fasong /\ er ikke noe særlig, synes jeg. Da var det bedre med manuelt brekk på de andre bilene. Ikke at jeg driver så mye med brekksladding lenger, men jeg har brukt det et par ganger for å ikke havne i grøfta. Bedre å brekke rundt og havne sidelengs i brøytekanten og kjøre derifra, enn å havne med fronten ut mot kanten og kjøre gjennom baren.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 23. april 2013, klokken 12:00
Har testet brems+gass på Leafen og det skjer ikke noe spesielt. Bremsen bremser på vanlig måte.
Mekanismen jeg beskrev i i-MiEV mener jeg å ha lest i brukermanualen. Brems+gass samtidig gjør også at automatgirspaken spretter i "N". Kona holdt også på å få trøkt panna inn i frontruta få uker etter nyanskaffelsen, er enig at det er trafikkfarlig. Men Mitsubishi mener dette er en feature, iflg. deres egne websider: "I en nødsituasjon vil i-MiEV hjelpe deg å bremse så godt som mulig. ... Det vil si at om gassen henger seg opp, vil bremsene alltid overstyre akselerasjonen." (direktelink umulig pga. flash-animasjon).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Jeg skjønner ikke helt hva du mener.

At brems overstyrer gass er vel en innlysende gode idé?
Og at bilen har nødbrems/panikkbrems ser jeg heller ingen problemer med.
Hvis du bremer hardt og giret spretter over i "N" (som jeg antar er nøytral) bremser jo heller ikke bilen mer, så det virker som om du er missfornøyd med at bilen bremser hardt når du trykker hardt på bremsepedalen?  :o

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA