Hovedmeny

Audi e-tron/Henger og campingvogn

Startet av Pippus, tirsdag 05. februar 2019, klokken 00:36

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 18. august 2020, klokken 11:20
Litt annet tema, men poster det her siden det hører inn under overskriften:

Er det noen som har gjort noen erfaringer med å trekke tung henger, jeg tenker da aktuell vekt opp mot maks tillatt (1500 - 1800kg)?

Hvordan oppfører bilen seg da? Oppleves det som om motoren strever/jobber hardt?

Har foreløpig bare bare kjørt henger med lav aktuell vekt med e-tronen min. Usikker på om jeg skal «tørre» å utsette den for påkjenningen med f eks campingvogn🙈

Tenker ikke på rekkevidde, den blir jo selvsagt kortere fordi forbruket går opp. Men mer i hvilken grad belastningen er uheldig for bilen...🤪
Har ikke e-tron, men kan ikke fatte det skal være noe problem, har iallfall aldri hatt lignende trekkvogn som Model X, selv om jeg har hatt brukbare biler før. X75en gjorde 0-100 på 7 sek med 1,5 tonn henger bak.. oppleves fullstendig uanstrengt. Med 2,5 tonn bak og godt pådrag så hører man på hvinelyden i motorene at det er litt høyere belastning, men går jo fortsatt godt. Er ikke som å kjøre 2,5 med fossilbil, der man omtrent føler man må jobbe med girene, slure på clutchen og sparke med det ene beinet ut døra... og jeg tenker som så at produsentene av bilene våre må ha satt opp systemene slik at hvis noe går varmt, så må bilen selv varsle/redusere effektuttak osv. Tenker ikke to ganger på å kjøre tung henger og gi flat fjøl.

ThomasEL

Takk for beroligende svar fra flere av dere👍

Det er nok, som flere er inne på, uproblematisk.

Av en eller annen grunn bekymrer jeg meg for slike dumme ting. Har av samme grunn aldri «turt» å gi mer gass enn til maks 75% effektuttak ved kjøring/akselerering...

Med fossilbiler har jeg jo trukket henger med vekt helt opp til tillatt grense uten å blunke... Rent fornuftsmessig bør jo e-tronen greie jobben med 1500-1600 kg vel så godt som en VW Caddy...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Øyvind.h

Med tung bil og elmotor er tung henger helt problemfritt. Merker nesten ikke at det henger noe bak, annet enn effektmeteret som plutselig går litt høyere enn før ved pådrag :D

Det kan ikke sammenlignes med tung henger bak fossilbil, hvor du føler at du påfører ekstrem slitasje.
Jeg har trukket 2 tonn, og selv da er det kraftressurser i overflod (med bil som har ytelse lik Etron).

Eneste du må passe på er korrekt førerkort og lastsikring. Men har du rett førerkort har du vel også hatt sikringskurs, noe jeg for øvrig syntes var veldig lærerikt og viktig!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ThomasEL

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. august 2020, klokken 21:10
Med tung bil og elmotor er tung henger helt problemfritt. Merker nesten ikke at det henger noe bak, annet enn effektmeteret som plutselig går litt høyere enn før ved pådrag :D

Det kan ikke sammenlignes med tung henger bak fossilbil, hvor du føler at du påfører ekstrem slitasje.
Jeg har trukket 2 tonn, og selv da er det kraftressurser i overflod (med bil som har ytelse lik Etron).

Eneste du må passe på er korrekt førerkort og lastsikring. Men har du rett førerkort har du vel også hatt sikringskurs, noe jeg for øvrig syntes var veldig lærerikt og viktig!

Bra å høre!

Jepp, BE og lastsikringskurs er i orden. Det er utelukkende bilens «helse» som har bekymret meg🤪
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

geear

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 18. august 2020, klokken 20:56
Takk for beroligende svar fra flere av dere👍

Det er nok, som flere er inne på, uproblematisk.

Av en eller annen grunn bekymrer jeg meg for slike dumme ting. Har av samme grunn aldri «turt» å gi mer gass enn til maks 75% effektuttak ved kjøring/akselerering...

Med fossilbiler har jeg jo trukket henger med vekt helt opp til tillatt grense uten å blunke... Rent fornuftsmessig bør jo e-tronen greie jobben med 1500-1600 kg vel så godt som en VW Caddy...
Har du aldri gitt mer enn 75% pådrag på e-tronen??? Eller med henger?

Jeg har flat pedal på Model X-en mange ganger hver dag jeg kjører den. Med eller uten henger. I snart tre år...

Og e-tron BANKER en Caddy på hengertrekking, på alt annet enn rekkevidde.  :laugh:

ThomasEL

Sitat fra: geear på tirsdag 18. august 2020, klokken 22:23
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 18. august 2020, klokken 20:56
Takk for beroligende svar fra flere av dere👍

Det er nok, som flere er inne på, uproblematisk.

Av en eller annen grunn bekymrer jeg meg for slike dumme ting. Har av samme grunn aldri «turt» å gi mer gass enn til maks 75% effektuttak ved kjøring/akselerering...

Med fossilbiler har jeg jo trukket henger med vekt helt opp til tillatt grense uten å blunke... Rent fornuftsmessig bør jo e-tronen greie jobben med 1500-1600 kg vel så godt som en VW Caddy...
Har du aldri gitt mer enn 75% pådrag på e-tronen??? Eller med henger?

Jeg har flat pedal på Model X-en mange ganger hver dag jeg kjører den. Med eller uten henger. I snart tre år...

Og e-tron BANKER en Caddy på hengertrekking, på alt annet enn rekkevidde.  :laugh:

Aldri gitt mer enn 75% i det hele tatt, verken med eller uten henger🤪
Og på 12000km neppe mer enn 10-15 ganger over 50% heller😂😂

(Kjører ikke spesielt sakte, ligger heller litt over fartsgrensen enn under. Men igjen, er vel for redd for å overbelaste/dra store strømmengder ut. Må prøve å huske at det er en bruksgjenstand🙈😂)

Høres lovende ut at E-tronen knuser Caddyen på trekking av tung henger. Har nemlig vært fornøyd med det som trekkvogn tidligere.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

geear

Haha... det har ikke jeg evne til å begripe. Det er bare en ting, laget for å brukes. Samme med fossilbiler, så fort motoren er varm så skal de tåle turtallssperra, ellers vil ikke jeg ha de. Ytelsene og det å slippe å vente på varm motor er et av de store argumentene for elbil for min del.  :P

Ikke rart folk rapporterer særdeles variable forbrukstall når noen kjører som deg, og andre som meg.  :laugh:


Øyvis Prøyvis

#22
 
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 18. august 2020, klokken 11:20
Litt annet tema, men poster det her siden det hører inn under overskriften:

Er det noen som har gjort noen erfaringer med å trekke tung henger, jeg tenker da aktuell vekt opp mot maks tillatt (1500 - 1800kg)?

Hvordan oppfører bilen seg da? Oppleves det som om motoren strever/jobber hardt?

Har foreløpig bare bare kjørt henger med lav aktuell vekt med e-tronen min. Usikker på om jeg skal «tørre» å utsette den for påkjenningen med f eks campingvogn🙈

Tenker ikke på rekkevidde, den blir jo selvsagt kortere fordi forbruket går opp. Men mer i hvilken grad belastningen er uheldig for bilen...🤪

Vi har vært på 2 ukers ferie med vår E50AB og har dratt rundt på en Hobby 540 campingvogn i sommer. Turen startet på Tinnoset i Telemark og gikk til Hokksund, Vikersund, Hadeland, Fagernes, Beitostølen, Valdresflya, Lom, Sognefjellet, Sogndal, Voss, Kinsarvik, Stavanger/Sola og deretter hjem til Arendal. Det ble totalt ca 140 mil og jeg må si at det å trekke campingvogn med denne bilen er helt suverent. Jeg følte aldri at jeg hadde for liten motor og hadde alltid mer enn nok å gi på med.

Jeg har ikke sett på forbruket på hver enkelt disanse eller på hva som displayet viser, men har loggført hva jeg faktisk har ladet. Samlet forbruk er på 425Wh/km inklusiv ladetap. Det synes ikke jeg er galt med tanke på at ekvipasjen vår besto av bil med skiboks og vogn. Jeg vil anslå samlet vekt et sted mellom 4,1-4,3 tonn...trolig nærmere det siste. Av de ca 140 milene vi kjørte vil jeg anta at ca 4-5 mil var uten campingvogna hektet på. Totalt ladet vi for kr 1749,40 noe jeg ikke synes er ille. Jeg fryktet faktisk at ladekostnadene skulle være vesentlig høyere, og ladekø var heller ikke noe vi opplevde som et problem. De stedene hvor det var litt trengsel virket folk til å flytte seg kjapt når de var ferdig.

Hvor hard man ønkser å være på gasspedalen synes jeg må være opp til hver enkelt å avgjøre, men jeg tror ikke en elmotor tar skade av å dra på med det bilen har å gi en gang i blandt.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

ThomasEL

Takk for super rapport, Øyvis Prøyvis👍👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Elmic82

Sitat fra: Øyvis Prøyvis på onsdag 19. august 2020, klokken 23:37
 
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 18. august 2020, klokken 11:20
Litt annet tema, men poster det her siden det hører inn under overskriften:

Er det noen som har gjort noen erfaringer med å trekke tung henger, jeg tenker da aktuell vekt opp mot maks tillatt (1500 - 1800kg)?

Hvordan oppfører bilen seg da? Oppleves det som om motoren strever/jobber hardt?

Har foreløpig bare bare kjørt henger med lav aktuell vekt med e-tronen min. Usikker på om jeg skal «tørre» å utsette den for påkjenningen med f eks campingvogn🙈

Tenker ikke på rekkevidde, den blir jo selvsagt kortere fordi forbruket går opp. Men mer i hvilken grad belastningen er uheldig for bilen...🤪

Vi har vært på 2 ukers ferie med vår E50AB og har dratt rundt på en Hobby 540 campingvogn i sommer. Turen startet på Tinnoset i Telemark og gikk til Hokksund, Vikersund, Hadeland, Fagernes, Beitostølen, Valdresflya, Lom, Sognefjellet, Sogndal, Voss, Kinsarvik, Stavanger/Sola og deretter hjem til Arendal. Det ble totalt ca 140 mil og jeg må si at det å trekke campingvogn med denne bilen er helt suverent. Jeg følte aldri at jeg hadde for liten motor og hadde alltid mer enn nok å gi på med.

Jeg har ikke sett på forbruket på hver enkelt disanse eller på hva som displayet viser, men har loggført hva jeg faktisk har ladet. Samlet forbruk er på 425Wh/km inklusiv ladetap. Det synes ikke jeg er galt med tanke på at ekvipasjen vår besto av bil med skiboks og vogn. Jeg vil anslå samlet vekt et sted mellom 4,1-4,3 tonn...trolig nærmere det siste. Av de ca 140 milene vi kjørte vil jeg anta at ca 4-5 mil var uten campingvogna hektet på. Totalt ladet vi for kr 1749,40 noe jeg ikke synes er ille. Jeg fryktet faktisk at ladekostnadene skulle være vesentlig høyere, og ladekø var heller ikke noe vi opplevde som et problem. De stedene hvor det var litt trengsel virket folk til å flytte seg kjapt når de var ferdig.

Hvor hard man ønkser å være på gasspedalen synes jeg må være opp til hver enkelt å avgjøre, men jeg tror ikke en elmotor tar skade av å dra på med det bilen har å gi en gang i blandt.

Hvor langt kunne dere kjøre før dere måtte lade?

Forøvrig helt perfekt farge på bilen 👍
E-tron 50 AB 2020 Levert Mars

Øyvis Prøyvis

#25
Sitat fra: Elmic82 på torsdag 20. august 2020, klokken 15:06
Sitat fra: Øyvis Prøyvis på onsdag 19. august 2020, klokken 23:37
 
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 18. august 2020, klokken 11:20

Hvor langt kunne dere kjøre før dere måtte lade?

Forøvrig helt perfekt farge på bilen 👍

Vi er godt fonøyd med fargen selv også, selv om det sikkert går 13 på dusinet av dem. Jeg kjøper bil med den fargen jeg liker, ikke på bakgrunn av hva andre liker eller hva som er lurt.

Når det gjelder rekkevidde så tipper jeg det er mulig å kjøre rundt 15-16 og kanskje enda noen små mil, men da er nok rekkeviddeangsten både å ta og føle på. Vi følte oss litt frem og fant ut at 10-12 mil var ganske komfortabelt selv med store klatreetapper. Vi har 2 små barn på 6 og 4 så for oss er det lite aktuelt å kjøre særlig mye lengre på én lading uansett. Enkelte ganger stoppet vi lenge før det...ikke fordi bilen trengte påfyll, men rett og slett fordi vi ville stoppe. Vi har ikke trengt noe mer rekkevidde på bilen enn det vi får, men jeg forstår jo også at andre har ulike behov enn oss.

Hvis jeg skal komme med et lite råd så må det være å skru av litt av all automatikken som på død og liv skal dra i rattet. Det var ganske slitsomt med campingvogna bak inntil jeg skrudde oppsettet ned til et minimum.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

Øyvis Prøyvis

Når vi planla dagsetappene våre tok høyde for ca. 1,2kWh pr 100 høydemeter vi skulle klatre og ca 4kWh pr mil. Med dette som utgangspunkt fungerte vei- og rutevalget som smurt :) ....en annen tommelfingerregel var at forbruket var i underkant av 7% av batteriet på mila. Kjører man med fullastet bil og maksimal hengerlast tror jeg nok dette anslaget vil fungere for andre også
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

ThomasEL

Sitat fra: geear på onsdag 19. august 2020, klokken 18:42
Haha... det har ikke jeg evne til å begripe. Det er bare en ting, laget for å brukes. Samme med fossilbiler, så fort motoren er varm så skal de tåle turtallssperra, ellers vil ikke jeg ha de. Ytelsene og det å slippe å vente på varm motor er et av de store argumentene for elbil for min del.  :P

Ikke rart folk rapporterer særdeles variable forbrukstall når noen kjører som deg, og andre som meg.  :laugh:

😂😂
Nå har jeg i alle fall prøvd å gi omlag 90% effektuttak 😂😂

Det neste blir vel at jeg tør å svinge framhjulene mens bilen står helt stille🙈 Eller svinge til maks rattutslag når jeg snur på trange steder🙈 Det er også to ting jeg innbiller meg at sliter unødig🙈😂

Det er sikkert også egentlig helt innafor å gjøre egentlig🤪🤪
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

geear

Har akseptert at en standard Audi ikke tåler å kjøres på bane uten modifikasjoner, slik for eksempel en BMW uansett type gjør, men at Audiene ikke tåler full gass eller å svinge hjulene mens de står stille, en gang i blant, det var nytt.  :P

Dessuten har du garanti.  8)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA