Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Århundrets duggbil

Startet av tomrh, fredag 19. oktober 2012, klokken 17:12

« forrige - neste »

tomrh

I dag isolerte jeg gulvet på førersiden slik MortenH har gjort: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3819.msg63191.html#msg63191
Etter at alt er satt sammen igjen slukker ikke SRS-lampa. Kan ikke helt skjønne hvorfor. Jeg var ute med setet, hele midtkonsollen og deksler langs begge kantene. Alt ble satt sammen igjen slik jeg tok det fra hverandre, ingen deler til overs  ;D. Er det noen av dere andre som har ideer om hva det kan være? Dumt å kontakte verkstedet hvis det bare er noe enkelt jeg muligens kan ha oversett.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

gbzdoc

SRS tyder vel på feil på en airbag. Er vel Airbag i siden på setet på de bilene?

Dårlig kontakt?

tomrh

Ja selvfølgelig, det må ha noe å gjøre med førersetet jeg tok ut. For mens setet var ute oppdaget jeg at bilen sto litt keitete til i garasjen slik at passasjerdøra på motsatt side ikke kunne åpnes skikkelig, så jeg startet den og kjørte den bittelitt fram. Det at jeg startet den uten førersetet kan kanskje ha utløst en feilsituasjon i srs-diagnostiseringen som nå må aktivt resettes på en eller annen måte? For de tre kontaktene under setet, en gul og to hvite, kan jo fysisk sett ikke feilkobles, og de sitter som de skal.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på lørdag 29. september 2012, klokken 21:53
Ja selvfølgelig, det må ha noe å gjøre med førersetet jeg tok ut. For mens setet var ute oppdaget jeg at bilen sto litt keitete til i garasjen slik at passasjerdøra på motsatt side ikke kunne åpnes skikkelig, så jeg startet den og kjørte den bittelitt fram. Det at jeg startet den uten førersetet kan kanskje ha utløst en feilsituasjon i srs-diagnostiseringen som nå må aktivt resettes på en eller annen måte? For de tre kontaktene under setet, en gul og to hvite, kan jo fysisk sett ikke feilkobles, og de sitter som de skal.

Hvis man har tenkt å koble fra komponenter i airbagsystemet skal 12V-batteriet alltid kobles fra. I setene er det sensorer koblet til airbagsystemet. Om feilen ikke resetter seg selv i løpet av noen dager må du nok til forhandler. Prøv evt. å koble fra 12V batteriet i 10 minutter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

#4
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. september 2012, klokken 22:32
Prøv evt. å koble fra 12V batteriet i 10 minutter.
Ja, skal forsøke det, håper det funker. Men hvis ikke...ser at det finnes triks på youtube for å resette srs på andre bilmodeller. Dreier seg bare om en enkel liten kortslutning av en gul kontakt og vips så virker det igjen. Fant ikke noen oppskrift for imiev, men tipper det har noe med den gule kontakten under setet å gjøre.

Ser at andre har hatt samme problem: http://www.mitsubishi-forums.com/t5624-how-to-reset-the-srs-light-on-instrument-panel.htm

Tror jeg skal la verkstedet gjøre det.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

gbzdoc

Det tryggeste er nok å krype til korset og la verkstedet koble til laptopen sin og resette feilmeldingen... ;-)

(Med mindre du kjenner noen med diagnoseutstyr for Mitsubishi)

erik e

Gule og røde ledninger med "dobbel sikkrede" kontakter bør ikke røres.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

Forhandleren resatte srs-lampa kostnadsfritt. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

covi

Flott det! Hadde de noen kommentar på isoleringen?
Rogaland, Kjøpte Mitsubitshi i-Miev februar 2012, kjørt 16000 km per januar 2013.

tomrh

Ikke noe annet enn at de syntes det hørtes lurt ut. :) Men nå var det jo ikke service, ikke sikkert de tenkte så mye over det når de ikke trengte å helle noe oppi der.

Spurte også verksmesteren om jeg i fremtiden skulle koble ut 12V-batteriet når jeg evt. tar ut setene, men fikk til svar at andre deler av systemet kunne slå ut med feilkoder fordi det ikke var noe 12V-batteri å lade, og at løsningen var å bruke noe utstyr som verkstedet hadde.  ::) Hmm, jaja, jeg koblet nå ut 12V-batteriet i går slik jkirkebo foreslo uten at det hjalp for resetting av srs'en, men fikk da vitterlig ingen andre feilkoder heller.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA