Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leaf - lader alltid til 100%

Startet av dissern, onsdag 08. februar 2012, klokken 09:50

« forrige - neste »

Griffel

#15
Det er forunderlig hvor mange her som gjerne vil kjøre elbilene sine på kullkraft. Jeg kjørte mine 80 000 km utelukkende på Vannkraft fra Norge Vindkraft fra Danmark, og kanskje i noen få tilfelle på litt overskudds elektrisitet i forbindelse med produksjon av fjernvarme.
Jeg mener at alle elbiler i EU får sin strøm fra fornybare kilder, kullkraft benyttes i industrien.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. april 2012, klokken 00:49
Sitat fra: Griffel på torsdag 05. april 2012, klokken 21:52
Sitat fra: hens på torsdag 05. april 2012, klokken 18:50
Og fjernvarmen som kullkraftverket leverer blir naturligvis å regne som co2-fri fordi det er spillvarme.
Nei tallet pr kWh gjelder både for varme og strøm.
kWh er en enhet for energi ikke bare for elektrisitet.

Til gjengjeld kan man ca. doble utslippet fra en fossilbil når utvinning, raffinering og distribusjon taes med i betraktningen. Så 160g/km (worst case) er sammenlignbart med en fossilbil som slipper ut 80g/km. Finnes det noen som ligger så lavt ?
Tror du utvinning, transport, produksjon av syngass etc. i forbindelse med kull er uten utslipp?

Det var kanskje ikke like selvinnlysende for alle at dersom "Og fjernvarmen som kullkraftverket leverer blir naturligvis å regne som co2-fri fordi det er spillvarme." var sann ville CO2 verdien for strøm være høyere enn når " CO2 " tallet pr kWh gjelder både for varme og strøm". Men slik er det altså, derfor har kombinasjonskraftverkene laver utslipp av CO2 enn de som bare lager strøm. Nær varmekraftverk bygges det ofte indusri som kan nytte varmen.

Dersom den eneste muligheten for å skaffe elektrisk strøm tilsvarer det man kan oppnå i Europas dårligst kullkraftverk, som bare leverer strøm, slik den før omtalte forskeren synes å mene, ville elbiler ikke vært noen god ide. Men heldigvis er det ikke slik.

At kullkraftverk forurenser vet de fleste, men det er ikke elbilens problem, det er et problem produsentene av elektriskkraft må og kan løse for eksempel med rensing. For kullkraftverk har den såkalte månelandingen funnet sted for flere år siden, det litt mindre lønnsom med gasskraftverk siden forbrenningen i utgangspunktet er renere blir kost-nytte forholdet av rensing dårligere. (Det er enkler å rense konsentert møkk enn noe som er nær rent)

Bruk av elbil kan dessuten bidra til at en større andel av energien i nettet kan komme fra tilfeldige kilder, og dermed redusere innslaget av kullkraft i nettet.

Altså:
Elbilen idag bruker kun strøm fra fornybare kilder, men på litt sikt kan de i tillegg bidra til «å rense» nettet for noe kullkraft.
Med andre ord, om få år har elbilen et negativt CO2 utslipp.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

men en annen ting  de sier elbilen er skatte lette  til  de rike  hvor mange rike kjører elbil  ?
det er ikke  mange  de kjører  store bensin slukre

jkirkebo

Sitat fra: sven erik på fredag 06. april 2012, klokken 02:56
men en annen ting  de sier elbilen er skatte lette  til  de rike  hvor mange rike kjører elbil  ?

Røkke kjøpte vel to iMiEV samt en egen hurtiglader om jeg ikke husker feil. Antar det var fordi han ville bruke kollektivfeltet inn til Oslo  :P
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leaffen

#18
Sitat fra: Griffel på torsdag 05. april 2012, klokken 16:04
Sitat fra: Leaffen på torsdag 05. april 2012, klokken 12:58
Man skal ikke bruke særlig lang tid på å søke på nettet før man finner ut at det er mer sannsynlig at en elbil "som går på kullkraft" gir ca EN TIENDEDEL av CO2-utslippet av hva en tilsvarende bensin / dieselbil avgir.
Nå er det ikke elbilens skyld at kullkraft er forurensende, og det finnes muligheter for rensing, enklere enn rensing av bileksos. Tross alt, det meste av strømmen fra kullkraft går til helt andre ting enn elbiler. I et miljøregneskap er det mye bedre å bytte ut elektriske kokeapparater med gass for de som mener at all strøm som kan spares spares i et kullkraftverk. Alle elbiler kjører forøvrig på fornybar energi.

Men når det gjelder kull og CO2 har du nok Googlet deg bort.

Et kullkraftverk av verste slag produserer 800g CO2/kWh, Et moderne kullkraftverk som også levere fjernvarme 350g/kWh.

En elbil som kjører på strøm fra verstingen og bruker 2 kWh/mil bidrar med 160g/km mens dersom den får strøm fra det beste kullkraftverket slipper den unna med 70g/km.

Skal du finne "en elbil "som går på kullkraft" gir ca EN TIENDEDEL av CO2-utslippet av hva en tilsvarende bensin / dieselbil avgir" så må du nok mene at en Reva tilsvarer Chevrolet Suburban og selv da er jeg ikke sikker.

Det var da svært til piggene ut holdning. Hvorfor må vi i dette elbilforumet hele tiden finne feil hos andre meningsfeller? Jeg for min del må si det slik at jeg føler at jeg er med på noe stort... noe som kommer til å revolusjonere denne verdenen. Endelig er det noe som kan gi meg en god følelse.

Jeg synes også at det gir meg en god følelse å kunne ha god argumentasjon når jeg blir spurt, eller jeg kommer opp i diskusjoner om elbil. Men det blir veldig ofte vanskelig å ha den gode argumentasjonen, fordi absolutt alt kan vris på... gjerne av forståsegpåere som "vet så mye bedre", eller av "forskere" som mener å vite dette mye bedre enn alle andre. Nettet er fullt av mer eller mindre sannheter, som mest er egnet til å skape forvirring.

Spennvidden er ENORM. Og vi mangler skikkelig, saklig og nyansert informasjon fra dem som burde visst best; nemlig forskerne. Jeg tror det er slik at den forskningen som er tilgjengelig på området, er sterkt farget av hvem som finansierer forskningen.

Så inn til vi har en skikkelig god, uavhengig og omforént informasjon vil jeg forholde meg til det som for meg høres mest fornuftig ut i mine ører, og det er for eksempel den som kommer frem i Fully Charged episode 1.

http://www.youtube.com/watch?v=YfTiRNzbSko&feature=player_embedded

Grei måte å oppsummere på. En fremstilling jeg kan tro på. Og sist men ikke minst, En glimrende enkel måte å motsi all motargumentasjon fra prompebil-sjofører.

Hjertesukk: Skulle ønske vi elbilister kunne forenes i et felles (opplest og vedtatt) syn på temaet.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Griffel

Sitat fra: Leaffen på onsdag 11. april 2012, klokken 11:28
Hjertesukk: Skulle ønske vi elbilister kunne forenes i et felles (opplest og vedtatt) syn på temaet.
Jeg trodde det var at elbiler kjørte utelukkende på kraft fra fornybare kilder.

Og desverre er nok denne programm lederen alt for optemistisk angående kull. I bestefall 350g/ kWh dermed må du bruke ca 1 kWh / mil for å komme ned i de 40g som det ble opperert med snutten (og enda er et stykke igjen til 1/10 av tilsvarende bil).

El biler flest bruker nok ca. 2 kWh/mil eller deromkring regnet fra stikkontakten på veggen.

Nei bruk kraft fra fornybare kilder.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hkaspenberg

Sitat fra: Griffel på onsdag 11. april 2012, klokken 12:56
El biler flest bruker nok ca. 2 kWh/mil eller deromkring regnet fra stikkontakten på veggen.
Stemmer det, Thinken min drar rundt 16 kWh for "full tank" som gir fra 65-80 km, dvs fra 246 til 200 Wh/km. iOn drar 17kWh for "full tank", og for tiden kommer jeg rundt 100 km med dette, dvs. 170Wh/km. Som medlemmer av foreningen kjører vi vel rundt på ren Ishavskraft alle sammen, gjør vi ikke?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Leaffen

#21
Sitat fra: Griffel på onsdag 11. april 2012, klokken 12:56
Sitat fra: Leaffen på onsdag 11. april 2012, klokken 11:28
Hjertesukk: Skulle ønske vi elbilister kunne forenes i et felles (opplest og vedtatt) syn på temaet.
Jeg trodde det var at elbiler kjørte utelukkende på kraft fra fornybare kilder.

Og desverre er nok denne programm lederen alt for optemistisk angående kull. I bestefall 350g/ kWh dermed må du bruke ca 1 kWh / mil for å komme ned i de 40g som det ble opperert med snutten (og enda er et stykke igjen til 1/10 av tilsvarende bil).

El biler flest bruker nok ca. 2 kWh/mil eller deromkring regnet fra stikkontakten på veggen.

Nei bruk kraft fra fornybare kilder.

Ja der ser du... Var ikke langt unna dette forbruket i min testkjøretur med Leafen her om dagen. 3 mil uten varmeapparat, på sommerdekk, i 50 - 60km/t, med fjærlett strømpedal ga et resultat på 1,1kWh / mil. Så jeg står fremdeles på mitt anslag om 1/10 CO2-utslipp.

Og ja selvfølgelig; Vi her i Norge kjører kun på fornybare kilder, men diskusjonen gikk på å møte argumentasjon fra dem som hevder at elbiler går på kullkraft.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Griffel

Sitat fra: Leaffen på onsdag 11. april 2012, klokken 21:10

Ja der ser du... Var ikke langt unna dette forbruket i min testkjøretur med Leafen her om dagen. 3 mil uten varmeapparat, på sommerdekk, i 50 - 60km/t, med fjærlett strømpedal ga et resultat på 1,1kWh / mil. Så jeg står fremdeles på mitt anslag om 1/10 CO2-forbruk.

Og ja selvfølgelig; Vi her i Norge kjører kun på fornybare kilder, men diskusjonen gikk på å møte argumentasjon fra dem som hevder at elbiler går på kullkraft.
Men det var altså ikke medregnet tap ved lading og i batterier, og med fjærlett effektpedal (Når jeg forslo strømpedal her på forumet for 5 år siden ble det nedstemt av noen som leste det som "strømpe-dal").
Men altså 40 g/km er fra det aller aller yperste av moderne kombikraftverk som også selger kWh som oveskuddsvarme.
Det som for få år siden var hevdet å være det ypperste kullkraftverk i verden var Hamburg-Moorburg verket (1600MW altså et stort moderne verk) slipper ut 800-850 g CO2-equivalenter/kWh eller ca. 3 ganger et gasskraftverk. (Kilde: Arrhenius Institut for energi og klimapolitikk).

Det ser også ut til å være bred enighet om 9 kWh/gallon i tilleggs forbruk for produksjon av bensin, det vil si at en kan legge på ca 30% på fossilbilens utslipp.
De som har Leaf er vel uning i at en Golf kan sammenlignes med en Leaf, men jeg prøver like vell: En Blue motion Golf med tillegg for produksjon 130g/km med CO2. Leaf med strøm fra Hamburg-Moorburg verket og snill pedal 120g/km CO2.

Så en Leaf med strøm fra Hamburg-Moorburg verket kan konkure med en Blue motion Diesel Golf.
(Men det er før vi legger til kullproduksjon og tap i overføringsnettet)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hans Håvard Kvisle

Forskere har så forsøkt seg flere ganger. I Norge er det Vestlandsforskning som har mye av ansvaret for å levere verdier for kjøretøys miljøbelastning. Som igjen blir brukt i masse utredninger for samferdselsprosjekter. Sist kom de med en ny beregning i 2011:
http://www.forskning.no/artikler/2010/juni/254807

Elbil er vinneren
En elbil klarer seg enda bedre enn en etanolbil. Den har utslipp som bare blir slått av trikken, og da bare på korte reiser. På langturer er elbilen den overlegne utslippsvinneren foran alle andre transportmidler, viser beregningene fra Vestlandsforskning.

- Dette er forutsatt at elektrisisteten produseres ved vannkraft, som i Norge, presiserer Simonsen.

Men selv om strømmen til batteriene kom fra varmekraftverk, ville utslippene bli mindre ved den effektive forbrenningen av gass, kull eller olje her enn om forbrenningen skulle skje i sylindrene til hver enkelt bilmotor.


Det er bare å laste ned hele rapporten og lese den. Elbil.no tar gjerne imot en artikkel med en god oppsummering. (Noe vi for lengst skulle gjort sjøl.)
St.Hanshaugen

Griffel

#24
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 12. april 2012, klokken 08:57
Men selv om strømmen til batteriene kom fra varmekraftverk, ville utslippene bli mindre ved den effektive forbrenningen av gass, kull eller olje her enn om forbrenningen skulle skje i sylindrene til hver enkelt bilmotor.

Det er bare å laste ned hele rapporten og lese den. Elbil.no tar gjerne imot en artikkel med en god oppsummering. (Noe vi for lengst skulle gjort sjøl.)
For ordens skyld Kull er eller andre typer varmekraftverk er ikke nevent i rapporten, det er et muntlig utsagn til artikkel forfatteren.
Men det er jo riktg for effektivt kullkraft verk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Leaffen

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 12. april 2012, klokken 08:57
Forskere har så forsøkt seg flere ganger. I Norge er det Vestlandsforskning som har mye av ansvaret for å levere verdier for kjøretøys miljøbelastning. Som igjen blir brukt i masse utredninger for samferdselsprosjekter. Sist kom de med en ny beregning i 2011:
http://www.forskning.no/artikler/2010/juni/254807

Elbil er vinneren
En elbil klarer seg enda bedre enn en etanolbil. Den har utslipp som bare blir slått av trikken, og da bare på korte reiser. På langturer er elbilen den overlegne utslippsvinneren foran alle andre transportmidler, viser beregningene fra Vestlandsforskning.

- Dette er forutsatt at elektrisisteten produseres ved vannkraft, som i Norge, presiserer Simonsen.

Men selv om strømmen til batteriene kom fra varmekraftverk, ville utslippene bli mindre ved den effektive forbrenningen av gass, kull eller olje her enn om forbrenningen skulle skje i sylindrene til hver enkelt bilmotor.


Det er bare å laste ned hele rapporten og lese den. Elbil.no tar gjerne imot en artikkel med en god oppsummering. (Noe vi for lengst skulle gjort sjøl.)

Meget interessant rapport. Oppsummerer vel det som egentlig er det interessante. Elbiler kommer desidert gunstigst ut mot alle andre personlige transportmidler. Rapporten forutsetter jo at vi kjører på vannkraft, som egentlig er realiteten her i Norge.

For eksempel vil TOTALT UTSLIPP gram CO2-ekvivalenter pr passasjer-km på korte reiser komme ut slik:

Elbil:39,3g   -   Bensinbil: 150,9g   -   Dieselbil: 138,9g

Tilsvarende tall for lange reiser:

Elbil:25,5g   -   Bensinbil: 98,1g   -   Dieselbil: 90,3g
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Griffel

#26
Sitat fra: Leaffen på lørdag 14. april 2012, klokken 07:53
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 12. april 2012, klokken 08:57
Forskere har så forsøkt seg flere ganger. I Norge er det Vestlandsforskning som har mye av ansvaret for å levere verdier for kjøretøys miljøbelastning. Som igjen blir brukt i masse utredninger for samferdselsprosjekter. Sist kom de med en ny beregning i 2011:
http://www.forskning.no/artikler/2010/juni/254807

Elbil er vinneren
En elbil klarer seg enda bedre enn en etanolbil. Den har utslipp som bare blir slått av trikken, og da bare på korte reiser. På langturer er elbilen den overlegne utslippsvinneren foran alle andre transportmidler, viser beregningene fra Vestlandsforskning.

- Dette er forutsatt at elektrisisteten produseres ved vannkraft, som i Norge, presiserer Simonsen.

Men selv om strømmen til batteriene kom fra varmekraftverk, ville utslippene bli mindre ved den effektive forbrenningen av gass, kull eller olje her enn om forbrenningen skulle skje i sylindrene til hver enkelt bilmotor.


Det er bare å laste ned hele rapporten og lese den. Elbil.no tar gjerne imot en artikkel med en god oppsummering. (Noe vi for lengst skulle gjort sjøl.)

Meget interessant rapport. Oppsummerer vel det som egentlig er det interessante. Elbiler kommer desidert gunstigst ut mot alle andre personlige transportmidler. Rapporten forutsetter jo at vi kjører på vannkraft, som egentlig er realiteten her i Norge.

For eksempel vil TOTALT UTSLIPP gram CO2-ekvivalenter pr passasjer-km på korte reiser komme ut slik:

Elbil:39,3g   -   Bensinbil: 150,9g   -   Dieselbil: 138,9g

Tilsvarende tall for lange reiser:

Elbil:25,5g   -   Bensinbil: 98,1g   -   Dieselbil: 90,3g

Og selv om en plusser på for alt fra kull kommer elbilen greit ut:
Rapporten bruker 1,7 passasjerer kort og 2 langtur.

Med kun strøm fra kullkraftver i Hamburg (800g/kWh-2kWh/mil):
Elbil:133,4g   -   Bensinbil: 150,9g   -   Dieselbil: 138,9g

Tilsvarende tall for lange reiser:
Elbil:105,5g   -   Bensinbil: 98,1g   -   Dieselbil: 90,3g

Så sørg for å være minst 3 i bilen om du har planer om langtur i Europa. :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA