Hovedmeny

Takbøyler og takboks

Startet av ToWalkOrDrive, mandag 13. april 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Jækla irriterende. Ja, Tesla kunne selvfølgelig ikke lage sine 5000 kroners takbøyler vannrette.....bene....flate....neida, lag de heller med en svær bul.....mye vakrere.....så kan folk heller bøye takboksen ned for å følge kurven.....

Så, hva gjør dere? Strammer dere bare til den bunner, eller støper dere en kloss ved endene for at boks-gulvet skal være flatt?
Hmrfffff..
Tesla Model Y                         2021-

Slarre40

Setter den midt på jeg, og strammer til det svartner litt.

Det er omtrent samme problem med sykkelstativ. Må sette det ganske langt inn for at sykkelen ikke skal stå 30 grader på skrå...
Trondheim

TøddiVedder

Setter takboksen på midten og skrur til click på thulen.

tmn

Setter sykkelstativ og slikt lenger inn mot midten og strammer til det er ... stramt. :)
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

GOS

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. april 2020, klokken 18:36
Jækla irriterende. Ja, Tesla kunne selvfølgelig ikke lage sine 5000 kroners takbøyler vannrette.....bene....flate....neida, lag de heller med en svær bul.....mye vakrere.....så kan folk heller bøye takboksen ned for å følge kurven.....

Så, hva gjør dere? Strammer dere bare til den bunner, eller støper dere en kloss ved endene for at boks-gulvet skal være flatt?
Hmrfffff..

Strammer til slik at takboksen lettere sprekker:-)

Min helt nye Thule Motion XL Alpine sprakk og det mistenkes at buen kan ha vært medvirkende.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

z4rd

Går det ikke ann å feste med et adapter som går i T-sporet? Har ikke erfaring med skiboks/takboks selv, men har Thule Snowpack for oppbevaring av ski på min TM3. Synes feste i T-sporet i alle fall er en fin kombinasjon med takstativet til Tesla.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

ToWalkOrDrive

#6
Jeg hadde allerede lagt to lag med lamineringsepoksy og karbonfiberduk fra Biltema på store deler av gulv og vegger i den nederste delen av takboksen for å stive opp, siden den ble så vinglete ved åpning og lukking pga kort avstand mellom bøylene, og lang boks, samt at den var litt seget. Det hjalp mot det, men gjør det enda vondere å dra den ned til bøylen, siden karbon ikke tåler så mye bøying.

Hørtes ikke bra ut med boksen som sprakk, men tror og det kan være medvirkende årsak.

Føler t-spor er veldig tregt. Hadde et par sykkelstativ stående på litt lenge (i boden - hadde tatt av hele rakkelet), men da jeg skulle ta sykkelstativet av takbøylene var det veldig vanskelig å ta av. Er jo en gummilist som jeg lot være i, men det er veldig trangt. Så jeg kommer ikke til å prøve det med takboksen.

Tror jeg kommer til å tape på noen dør/vindu-kiler på bøylene når / hvis jeg skal på ferie, for å lage det flatt, evt noe under boksen.
Tesla Model Y                         2021-

z4rd

#7
Tro det eller ei, men det er bare å kline på litt Zalo og bittelitt vann i sporet. Glir veldig enkelt da. Jeg ble veldig overrasket selv da jeg prøvde det etter anbefaling fra noen andre her på forumet.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: z4rd på tirsdag 14. april 2020, klokken 08:13
Tro det eller ei, men det er bare å kline på litt Zalo og bittelitt vann i sporet. Glir veldig enkelt da. Jeg ble veldig overrasket selv da jeg prøvde det etter anbefaling fra noen andre her på forumet.

Jeg hadde noe såpegreier på da jeg tok på sykkelstativene, og det gikk passe greit, men da jeg skulle ta de av hadde firkantene hvilt seg inn i gummilistene, og hadde ingen ønsker om å gå ut igjen. Mulig det var fordi de hadde stått så lenge. Prøvde noe såpe for å få de av, men ikke Zalo. I dette tilfellet var hele rakkelet av bilen, så det har nok gjort det litt vanskeligere enn det behøvde. Burde nok satt hele greiene på bilen før jeg tok av sykkelstativene igjen, selv om jeg tviler på at det hadde blitt lett.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. april 2020, klokken 18:36
Jækla irriterende. Ja, Tesla kunne selvfølgelig ikke lage sine 5000 kroners takbøyler vannrette.....bene....flate....neida, lag de heller med en svær bul.....mye vakrere.....så kan folk heller bøye takboksen ned for å følge kurven.....

Så, hva gjør dere? Strammer dere bare til den bunner, eller støper dere en kloss ved endene for at boks-gulvet skal være flatt?
Hmrfffff..
Hadde et håp om at buede bøyler døde med første generasjon XC90 i 2013 jeg...

Fant fort ut at bokser i ABS-plast egnet seg mye bedre til å trekkes ned mot buen enn glassfiberbokser, så vi kjøpte en rimelig Packline i svart ABS-plast. Den var det bare å stramme til. Mulig buen på Model 3 faktisk er enda verre enn den var på XC90 sine originalbøyler.

Hvis jeg skal være litt snill, så finnes det også en positiv praktisk side med buede bøyler. Med flere sykler på taket (3+) så blir det bedre avstand mellom de i toppen (til styrene) (men det ser helt noldus ut, siden de står og spriker utover).

Ankerdrammen

Bruker packline izi2fit t-spor feste og en eldre packlineboks. Strammet til den lå jevnt over stativet. Hadde en ny packline først og den var mer buet og passet egentlig ganske bra, uten å bøye boksen.

knegg

Sitat fra: https://shop.tesla.com/en_no/product/model-3-roof-rackDescription
The Model 3 Roof Rack was designed and engineered from the ground up for maximum aerodynamic efficiency, minimal interior noise and impact to range. The ultra-sleek attachment mechanism makes for easy installation at home while blending in seamlessly.

Tesla lyver jo ikke på nettsiden sin akkurat. Brukervennlighet og allsidighet er ikke første prioritet på dette takstativet.  :D
2020 Model 3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA