Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forvirret!!!

Startet av elektrolux, onsdag 18. april 2012, klokken 18:03

« forrige - neste »

elektrolux

Onemore har utviklet, og latt bygge en kjekk liten heis som forenkler jobben med å ta batteriet ut og inn i Classic Think.

Den vil nok også øke tryggheten i forhold til mange alternative løsninger.

Bildene taler for seg selv, men det er snakk om å feste heisen i de 4 festepunktene under stolene, og stramme den opp. Deretter kan alle skruene under bilen løsnes. Med kabler og vannslanger ordnet, er det bare å senke kassen ned og trille den ut fra under bilen.

Tok noen forsøk før jeg fant ballansepunktet, men nå er det merket hvor jekken inni heisen skal stå. Litt lengre bak enn midten.

Med denne heisen, og bilen parkert oppå noen paller eller lekablokker burde det være mulig å ta ned batterikassen på 30 min.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hfosse

Fantastisk patent.
Dette så ut til å gjøre jobben veldig mye enklere en tidligere! Kudos til den :)

hens

OBS!

Disse 4 skruene er ikke ment for å holde hele batterivekten, en bør derfor sikre med noen isoporklosser under batterikassen når skruene under tas ut.
Deleveggene i batterikassen som disse festes i, er punktsveiset i bunnen av kassen, og kan ha variabel styrke.
                                                             :o
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

#3
Har mangfoldige ganger benyttet kun de 4 festepunktene til å forflytte fulle batterkasser fra løftebordet mitt til gulvet og opp igjen, helt uten problem. Da snakker vi ikke akkurat softstart på min elektriske winch heller, så det har blitt noen rykk og napp som bekrefter at dette holder. Mener jeg la mine 90 kg oppå en elevert kasse som en belastningstest også.

4 stk 5mm 80# stålstaver (6mm bolt minus gjengene) tåler nok minst dobbelt av denne belastningen.

Lett å regne, men overlater dette til ingeniørene på forumet. Er spent på svaret.

Det svakeste punktet er nok selve gjengene, da der er så mange punkter at de skal være usedvanlig dårlig sveiste for å ryke før gjengene.

Uansett tryggere enn å ballansere kassen helt ytterst og oppå en modifisert MC jekk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OneMore

Jeg har selv brukt både MC jekk og gjengestaver.
Med gjenge stavene ble denne ideen født.

Ikke helt ferdig måtte jeg offshore og Electrolux fikk kose seg med den på en feltlåring  ;)
Coolt å høre at det funka og at du fant balansepunktet, merket det selv når jeg testet med tom kasse.
Her skal jekk sveises, boltes for max stabilitet.

Vurderer en til jekk på hodet og sveise fast for max løftehøyde.
Fant ingen med mere en 30cm effektiv, derfor treklossen i mellom.
Men med 2 så får man 60 cm, og det er mer en ned til gulv med Lecablokker.

Har vurdert ormegir osv. Men biltema jekk gjorde susen ser det ut som.

At dette skal ryke har jeg mine sterke tvil til akkurat som elektrolux sier.
Jeg mener rundtstålet er 8mm. (brukte ikke gjengestaver for at det skal skli greit i hullene)
Når det gjelder selve sveisen på sidevegger mener jeg også at dette holder uten problem.


Men til ADVARSEL, når man løsner skruene eller er under er det en god regel og alltid støtte opp under.
Man kan gjøre feil og da kan det gå galt. Husk dette er hengende last.

Det neste er at denne skal heise kassa ned på en hjuldolly... smooth.. IKKESANT ?   ;D


-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

elektrolux

[quote author=elektrolux link=topic=5157.msg51448#msg51448
4 stk 5mm 80# stålstaver (6mm bolt minus gjengene) tåler nok minst dobbelt av denne belastningen.

Lett å regne, men overlater dette til ingeniørene på forumet. Er spent på svaret.
[/quote]

Ingen som tok regnestykket?

Vel, i følge denne tabellen bør de 4 boltene tåle ca 12Tonn tilsammen. Se side 11:

http://diy-ski.dyrstad.nu/artikkler/gjenger.pdf
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA