Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Carwings

Startet av rossifan46, søndag 27. november 2011, klokken 16:05

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 26. mars 2012, klokken 17:45
Antagelig får du ikke muligheten til å lade fra en CHAdeMo, men enten det blir mulig eller ikke med DC lading, har antagelig ikke denne konstruksjonen og batteritypen godt av å bli ladet særlig raskere enn de 4 timene Tesla har basert seg på.

Øh, Tesla baserer seg jo på at 60kWh og 85kWh pakken skal kunne hurtiglades med Teslas egen 90kW hurtiglader, så 50kW blir neppe noe problem så lenge det produseres en adapter, eller bilen får egen CHAdeMO port.

Lading av 85kWh batteri fra 25% til 80% vil nok ta omkring en time. Da får man ca. 47kW energi, noe som bør holde greit til 250km kjøring sommerstid. på norske veier tar vel det typisk 3-3.5 timer.

Om man lader til 100% på forhånd og gjør en hurtiglading i en time underveis samt kjører bilen ned til 10% etterpå får man en rekkevidde på 60-70 mil med en times pause midt inni. Noe mer gidder vel ikke de fleste å kjøre på én dag ?

Teslas egen hurtiglader vil minke pausen til 35 minutter. Ingen stor forskjell etter min mening, det tar fort en time å innta et bedre måltid ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjølholdt

da er det bare å betale fort som f......... på boligånet slik at man kan bestille en model x når denne kommer om en 3-4 år
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 26. mars 2012, klokken 19:32
Øh, Tesla baserer seg jo på at 60kWh og 85kWh pakken skal kunne hurtiglades med Teslas egen 90kW hurtiglader, så 50kW blir neppe noe problem så lenge det produseres en adapter, eller bilen får egen CHAdeMO port.
Overskriften i tråden er Tesla Roadster og den har vel el lader på rundt 20 kW.
Nå kommer det jo en begrensning til, CHAdeMO 50 kW er ved 500V. Tesla Roadster har 375 V batterier, ladeeffekten blir derfor redusert til 37,5kW-
Som da dersom det går ca dobler hastigheten til den innbygde dersom det tillates.

Lading av denne typen batterier som Tesla bruker på under timen høres volsom ut. Men en og annen gang.
Leaf og Trilligeiere har jo også erfraing fra i vinter at Lading gikk litt langsommere på grunn av lav temperatur, så en skal vel ikke ta for gitt at California lading og Norsk høyfjellslading er like rask.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kjølholdt

Men langtur med bil på 50-60 mil gjør jeg bare sommerstid, da kan det jo fungere for meg......
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 26. mars 2012, klokken 20:49
Overskriften i tråden er Tesla Roadster og den har vel el lader på rundt 20 kW.
Nå kommer det jo en begrensning til, CHAdeMO 50 kW er ved 500V. Tesla Roadster har 375 V batterier, ladeeffekten blir derfor redusert til 37,5kW-
Som da dersom det går ca dobler hastigheten til den innbygde dersom det tillates.

Lading av denne typen batterier som Tesla bruker på under timen høres volsom ut. Men en og annen gang.
Leaf og Trilligeiere har jo også erfraing fra i vinter at Lading gikk litt langsommere på grunn av lav temperatur, så en skal vel ikke ta for gitt at California lading og Norsk høyfjellslading er like rask.

Ser jo det nå at det var Roadsteren det var henvist til ja. Det er liksom Model S som er i skuddet nå, gikk derfor automatisk ut fra denne. Roadster har jo ingen mulighet for hurtiglading overhodet, om man ikke regner den innebygde laderen på 16.8kW for hurtiglading men hvor får man 70A enfase i Norge ?

Model S har vesentlig høyere batterispenning, mener den blir rundt 450V. Dagens CHAdeMO-ladere leverer normalt inntil 125A, det blir maks 56kW. Men siden flere av de begrenser til 49kW maks så vil nok maks strøm havne rundt 110A. En teoretisk Roadster med CHAdeMO-port ville kunne fått 375V*125A=47kW effekt.

Tesla har aktiv temperatur-styring av batteriene, så lading vinterstid bør gå akkurat like fort som om sommeren. Batteriene varmes om vinteren og kjøles om sommeren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA