Opel Ampera vs nye Nissan Leaf (62kWh)

Startet av marsboer, torsdag 27. februar 2020, klokken 15:53

« forrige - neste »

marsboer

Hei!

Jeg og mine foreldre er på jakt etter en felles elbil. Vi har prøvd den nye Nissan Leaf, Opel Ampera, Hyundai Kona, Renault Zoe og Kia eSoul. Vi har veid bilene for og mot hverandre. Og nå er vi nede på 2 biler: Opel Ampera og Nissan Leaf.

Her skulle jeg ønske at elbil.no hadde en "Sammenlign"-funksjon som lar oss rask se gjennom forskjellen på produktene (omtrent som når vi handler på komplett.no eller elkjop.no). Det vet vi så langt: Opel Ampera har littgrann lenger minimum rekkevidde, mens Nissan Leaf har innebygget navigasjon og en fin "360"-ryggekamera-funksjon. Og ikke minst, Leaf er billigere enn Ampera.

Men det kan selvsagt være flere ting vi har gått glipp av. Hva med prisen på service eller må man innom merkeverkstedet? Må man være obs på noe annet?

Øystein16

Du kan vel kople ein smartteleforn til Opelen og få navigasjon og anna via den. Det fungerer supert nok på ein Golf frå 2015 - og etter eigen erfaring spesielt med iPhone. Eg brukar Sygic for navigasjon, sidan eg kan laste ned oppdaterte kart etter eigne val, tilsvarande for Tidal, radio, podcast og andre tilsvarande appar.

erikoe

Leaf er større og med bedre plass. Rekkevidden er vel nærmest identisk. Leaf har varmepumpe. Hadde valgt Leaf om det var meg... God kvalitet med få eller ingen feil.

automat

Leaf har Chademo hurtiglading, som er den tapende standarden for hurtiglading. Og den har ikke aktiv temperaturstyring av batteriet.

Opelen ramper ned hurtigladehastighet relativt tidlig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

marsboer

Takker for svar, folkens!

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 27. februar 2020, klokken 17:18Du kan vel kople ein smartteleforn til Opelen og få navigasjon og anna via den. Det fungerer supert nok på ein Golf frå 2015 - og etter eigen erfaring spesielt med iPhone.

Hele familien min har Android og jeg oppfatter slik at Ampera er bedre tilpasset for iPhone pga Apple Play(?). Android-brukere må laste en ekstra app for å bruke bilen. Litt tungvint, synes jeg..? Og jeg vet ikke engang hvordan det kommer til å se ut i bilen. Selgeren hadde selvfølgelig en iPhone til å demonstrere med. Ergo jeg får ikke testet med min telefon. Den eneste store minus jeg kan tenke meg ang Ampera.

Sitat fra: erikoe på torsdag 27. februar 2020, klokken 18:42Leaf er større og med bedre plass. Rekkevidden er vel nærmest identisk. Leaf har varmepumpe. Hadde valgt Leaf om det var meg... God kvalitet med få eller ingen feil.

Ja, jeg tror vi lener oss mest mot Leaf. Jeg ville bare sjekke med dere om dere vet noe mer enn disse tingene som vi har undersøkt :)

Sitat fra: automat på torsdag 27. februar 2020, klokken 20:45Leaf har Chademo hurtiglading, som er den tapende standarden for hurtiglading. Og den har ikke aktiv temperaturstyring av batteriet.

Leaf har altså en gammeldags(?) hurtiglader - det er notert. Vi skal ikke kjøre langt spesielt mye. Mest bykjøring. Dvs cirka 20-30 km per dag. Bare om sommeren vi skal våge oss ut i Norge, tror jeg  :) Håper at det er nok med en hurtiglader mellom Bergen og Oslo. Eller noen som vet?

chargedup

Sitat fra: marsboer på fredag 28. februar 2020, klokken 10:47

Hele familien min har Android og jeg oppfatter slik at Ampera er bedre tilpasset for iPhone pga Apple Play(?). Android-brukere må laste en ekstra app for å bruke bilen. Litt tungvint, synes jeg..? Og jeg vet ikke engang hvordan det kommer til å se ut i bilen. Selgeren hadde selvfølgelig en iPhone til å demonstrere med. Ergo jeg får ikke testet med min telefon. Den eneste store minus jeg kan tenke meg ang Ampera.
Bilen er tilpasset både Apple carplay og Android Auto.
Android Auto har av en eller annen merkelig grunn ikke blitt sluppet offisielt i Norge enda. Android Auto må lastes ned på tlf utenfor den offisielle play butikken, så for de som ikke er så teknologiinteressert er det selvfølgelig et lite minus. (les om det her eller google it: https://komputer.no/programmer/app/android-auto-googles-ganske-ukjente-bilapp ) Eneste minuset med å bruke AA (og sikkert også carplay) er at den bilen jeg har testet med det (Jaguar I-pace) da ikke kunne kjøre både AA og det interne brukergrensesnittet samtidig slik at forbrukskurver og planlegging av ladestopp (utover førerdisplay) ble litt mindre oversiktlig når man brukte AA. Det kan godt hende det har kommet gode elbil apper som kan kjøres på AA.

I fossilbil synes jeg AA er overlegent alle interne brukergrensesnitt med google maps som så og si alltid er oppdatert og andre apper som kjører sømløst (ulykker/fotoboksvarslinger osv), men i elbil på langturer (steder jeg ikke har kjørt tidligere) liker jeg å ha litt bedre kontroll på forbruk/rekkevidde/ladestasjoner osv.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

marsboer

Sitat fra: chargedup på fredag 28. februar 2020, klokken 11:49
Sitat fra: marsboer på fredag 28. februar 2020, klokken 10:47

Hele familien min har Android og jeg oppfatter slik at Ampera er bedre tilpasset for iPhone pga Apple Play(?). Android-brukere må laste en ekstra app for å bruke bilen. Litt tungvint, synes jeg..? Og jeg vet ikke engang hvordan det kommer til å se ut i bilen. Selgeren hadde selvfølgelig en iPhone til å demonstrere med. Ergo jeg får ikke testet med min telefon. Den eneste store minus jeg kan tenke meg ang Ampera.
Bilen er tilpasset både Apple carplay og Android Auto.
Android Auto har av en eller annen merkelig grunn ikke blitt sluppet offisielt i Norge enda. Android Auto må lastes ned på tlf utenfor den offisielle play butikken, så for de som ikke er så teknologiinteressert er det selvfølgelig et lite minus. (les om det her eller google it: https://komputer.no/programmer/app/android-auto-googles-ganske-ukjente-bilapp ) Eneste minuset med å bruke AA (og sikkert også carplay) er at den bilen jeg har testet med det (Jaguar I-pace) da ikke kunne kjøre både AA og det interne brukergrensesnittet samtidig slik at forbrukskurver og planlegging av ladestopp (utover førerdisplay) ble litt mindre oversiktlig når man brukte AA. Det kan godt hende det har kommet gode elbil apper som kan kjøres på AA.

I fossilbil synes jeg AA er overlegent alle interne brukergrensesnitt med google maps som så og si alltid er oppdatert og andre apper som kjører sømløst (ulykker/fotoboksvarslinger osv), men i elbil på langturer (steder jeg ikke har kjørt tidligere) liker jeg å ha litt bedre kontroll på forbruk/rekkevidde/ladestasjoner osv.

Tusen takk for svar. Det var det jeg stusset mest på.

Selgeren hadde ikke peiling på Android og visste ikke navnet på appen. (dårlig selger, må jeg si). Men bilen ser ellers bra ut og består i alt annet. Litt kjipt at det ikke er kommet ut en offisiell støtte enda.

Da gjenstår det å se om mine foreldre er villige til å prøve AA via apkmirror eller gå for Leaf :)   

kaiat

Android Auto er vel likt for alle biler som har dette? Altså at du må laste ned appen uansett om du går for Leaf eller Ampera.

chriso89

android auto ville jeg isntalert uansett da den er overlegen alle systemer som følger med bilene.  og det er absolutt ingen negativ ting å laste ned appen en gang fremfor innebygget.

ville valgt leaf om de sitter godt i den pga bagasjerommet.

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA