Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software versjoner

Startet av Kito76, søndag 11. mars 2012, klokken 18:06

« forrige - neste »

Kito76

Fikk bekreftelsen fra Enviro bil om at India ikke får levert delene for ombygging av bly til Li-on.

elmalo

Svært kjedelig. Men det ville sikkert uansett blitt den dyreste løsningen. Etterhvert som Reva-bilene begynner å dra på (batteri)-årene så er det vel flere som har lekt med tanken på å gå for Li-batterier neste gang.

Hvis noen faktisk gjør det hadde det vært utrolig gøy om de kunne legge inn oppgraderingen med bilder og beskrivelse her.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

Elmo

#2
Sjekk ut denne
              http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3184.msg26423.html#msg26423
i relasjon til denne
              http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4945.msg48700.html#msg48700

Kanskje de har noe ferdig til Reva også?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

edyrli

Kunne noe sånt vært et alternativ i Reva?
http://www.lithiumion-batteries.com/
Virker som en litt mer gjennomførbart DIY prosjekt da BMS er innebygget i blokkene.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Olemann

Sitat fra: edyrli på tirsdag 29. mai 2012, klokken 14:17
Kunne noe sånt vært et alternativ i Reva?
http://www.lithiumion-batteries.com/
Virker som en litt mer gjennomførbart DIY prosjekt da BMS er innebygget i blokkene.

Morsom ide, men såvidt jeg ser blir prisen ca NOK 23.000 + transport + mva for et sett som har kun 100 Ah, altså det halve av dagens bly Reva.  Men kjekk cycle og levetid selvsagt.
Ser også at brukte Reva med Li ion ikke oppnår særlig bedre pris enn bly, så noen god investering er det neppe....
http://www.lithiumion-batteries.com/products/product/48v-100-ah-lithium-battery-kit.php


edyrli

Du har nok rett her. Skal det være noe vits å bytte må man minst ha 200ah lithium. Da kan det først forsvare kostnaden med oppgradering. Nå har jeg kjørt ca 4500km med Revaen og det er sjelden jeg har hatt behov for større rekkevidde.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

hens

Fortvil ikke:
200 Ah bly tilsvarer  drøyt 100 Ah lithium. Dette er på grunn av at bly bare gir ned mot 50 % av merkekapasiteten ved hard utlading.  Dette kalles Peukerteffekten.

Lithium er også stivere under utlading, dvs. spenningen faller ikke så mye ved belastning,  motorspenningen forblir høyere. Under lading vil spenningen være høyere enn hvilespenning i blybatteriet, lithium forblir konstant. Det er derfor mulig å putte in et par celler mer enn originalt uten å overstige maks bly ladespenning.

Vektreduksjonen og høyere spenning vil redusere strømforbruket, og gi sprekere bil.





Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA