Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hvorfor kjøpe tesla s...

Startet av Carl Anton Stenling, onsdag 11. april 2012, klokken 21:51

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

For å sjekke at det ikke er varmgang i de elektriske tilkoblingene rundt ladekabelen og tilkoblingskontaktene er termografering smart.

Kanskje Elbilforeningen kunne lånt ut et termografikamera til medlemmene som et forebyggende tiltak i forhold til bilbranner?

Termografikameraer ligger i pris fra kr 10.000. For enkeltmedlemmer er dette en stor investering, men Elbilforeningen kan kanskje til og med få støtte for innkjøp av termografikamera?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Støtter den!

Et slikt kamera brukes for sjeldent til at den enkelte kan forsvare et kjøp, men det kunne vært et meget godt og forebyggende tiltak på lokalt klubbnivå.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Vi har vel godt nok utstyr allerede - varmefølsomme hender - hvis vi bare husker å bruke dem.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: El rayo på onsdag 28. mars 2012, klokken 21:44
Vi har vel godt nok utstyr allerede - varmefølsomme hender - hvis vi bare husker å bruke dem.
Så sant så sant.

Brukes best like før bilen er fulladet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Ja, det er jo bare å kjenne etter. Ønsker du likevel å gå litt mer vitenskapelig til verks kan et IR-termometer være til hjelp. http://www.dealextreme.com/p/digital-infrared-thermometer-with-laser-sight-32-c-375-c-26-f-707-f-34257?r=77233494
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#5
Sitat fra: cra på torsdag 29. mars 2012, klokken 08:59
Ja, det er jo bare å kjenne etter. Ønsker du likevel å gå litt mer vitenskapelig til verks kan et IR-termometer være til hjelp. http://www.dealextreme.com/p/digital-infrared-thermometer-with-laser-sight-32-c-375-c-26-f-707-f-34257?r=77233494

Ellers har jeg sett flere varianter av slike IR målere hos Clas Ohlson og Biltema, i ulike prisnivåer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Helge

Sitat fra: elektrolux på torsdag 29. mars 2012, klokken 07:07
Sitat fra: El rayo på onsdag 28. mars 2012, klokken 21:44
Vi har vel godt nok utstyr allerede - varmefølsomme hender - hvis vi bare husker å bruke dem.
Så sant så sant.

Brukes best like før bilen er fulladet.
Det kan vel variere med hva slags lader/elbil det er snakk om? Vår P106E halverer nesten ladestrømmen den siste tiden av ladeintervallet. Så skal vi kjenne på ladekabelen og plugger i begge ender er det best et godt stykke ut i ladeperioden så temperaturen rekker å stige, men ikke for langt mot slutten av syklusen.

Spesielt interesserte mht ladestrøm kan se ladeforløpet for Peugeot 106E stilt på 10A ladestrøm her http://spenningskvalitet.info/elbil/P106E_ChargingCycle_4web.jpg
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Carl Anton Stenling

#7
Fordelen med termografikamera er at man kan se på større områder. F.eks. sjekke sikringsskapet, vegguttaket, pluggen i veggen, eventuell skjøteledning og ladekontakten.

Dette er jo grunnen til at f.eks. Fluke leverer termografikamera spesifikt for å sjekke elektriske anlegg.

Noe av det samme kan oppnås ved andre metoder, men termografikamera gir lettere og mer fullstendig sjekk.

Når sjekket du forresten sist alle punktene nevnt ovenfor ved berøring?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Helge

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 29. mars 2012, klokken 18:10
Fordelen med termografikamera er at man kan se på større områder. F.eks. sjekke sikringsskapet, vegguttaket, pluggen i veggen, eventuell skjøteledning og ladekontakten.
Det er vel ikke noen tvil om at dette er en bedre og mer fullstendig sjekk enn å ta/føle på ledninger....

Men også sistnevnte er det en klar fordel om folk husker på å gjøre innimellom. En kan vel forvente at den løse ladekabelen får klart mer "sltiasje" enn fast installasjon, med unntak av selve stikkontakten på veggen som "slites" hver gang ladekabel kobles til/fra.... Men ladekabel til elbil er ikke alene om dette. Det skjer med de fleste apparater med løs kabel som plugges til fra ganske ofte. Nå har vi her hjemme vannkokere med fast sokkel slik at strømledninger står fast innplugget, men jeg har som eksempel selv sett ledningen til en vannkoker av den typen med vanlig "eurokontakt" (som brukerene sikkert oftere kobler til fra) begynne å smelte og frese på kjøkkenbenken. En av lederne smeltet faktisk av uten at sikringen i skringsskapet hoppet ut. Men varmt det ble det altså (skikkelig varmt) før ledningen gikk helt av. Det er vel kanskje ikke helt uvanlig at "ukyndige" drar ut støpslene ved å dra i ledningen? ??? :-\
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA